על רקע צניחת פרטנר: ההסדר בסקיילקס על סף פיצוץ

מחזיקי האג"ח המובטחות החליטו להעמיד את החוב לפירעון מיידי

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

מחזיקי אג"ח סקיילקס מסדרה י' הצביעו בעד העמדה של האג"ח לפירעון מיידי - צעד שמערער למעשה על יסודותיו של מתווה ההסדר בחברה שפורסם לפני כארבעה חודשים. היום (ה') דיווחה סקיילקס לבורסה כי מחזיקי אג"ח י' החליטו לנקוט הליכים לשם מימוש הבטוחות שהועמדו לטובתם, לרבות הליכי כינוס ביחס למניות פרטנר המשועבדות.

נכון להיום, היתרה הבלתי מסולקת (קרן וריבית, ללא ריביות פיגורים) של אג"ח סדרה י' עומדת על כ-148 מיליון שקל, ולהבטחתן משועבדות כ-9.2 מיליון מניות פרטנר, ששוויין הנוכחי הוא כ-151 מיליון שקל (כמחצית מהחזקות סקיילקס בפרטנר). סקיילקס חדלת הפירעון הייתה בעבר בשליטת אילן בן דב והוא החזיק באמצעותה בחברת הסלולר פרטנר. כיום הנכס המרכזי שלה הוא הזיכיון ליבוא מכשירי הסלולר של סמסונג, כשבנוסף היא מחזיקה ב-11.4% ממניות פרטנר, שמהוות את הבסיס להסדר החוב המתוכנן בחברה.

אלא שהנפילה החדה במניית פרטנר בתקופה האחרונה משפיעה על מתווה ההסדר. החישוב שנעשה לצורך ההסדר בספטמבר התבסס על מחיר 27.3 שקל למניית פרטנר, בדומה למחיר השוק של המניה. כיום עומד מחיר השוק של המניה על 16.2 שקל בלבד, כ-40% פחות מבספטמבר, והדבר צפוי להגדיל את התספורת למחזיקי האג"ח הבלתי-מובטחות.

החוב המתואם של סקיילקס למחזיקי האג"ח מגיע ליותר מ-900 מיליון שקל - מחציתו ללא ביטחונות. הסדר החוב כולל המרת חוב למניות והנפקת אג"ח חדשות, והוא גילם טרם הנפילות במניית פרטנר "תספורת" של כרבע מיליארד שקל. במחיר של 27.3 שקל למניית פרטנר, מחזיקי אג"ח י' החזיקו בשיעבוד למניות פרטנר בשווי של מעל 250 מיליון שקל, כלומר, יותר מ-100 מיליון שקל מעבר לחוב של סקיילקס כלפיהם, כשהפער הזה היה מיועד לעבור למחזיקי הסדרות האחרות. כיום, כאמור, שוות המניות המשועבדות כ-151 מיליון שקל - רק 3 מיליון שקל יותר מהחוב.

סקיילקס נשלטת כיום בפועל על-ידי נושיה, בראשותו של יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שמחזיק באג"ח החברה באמצעות חברת לפידות. אם וכאשר יושלם הסדר החוב לפי המתווה הקיים, לפידות של לוקסי תחזיק בכ-13% מהון המניות של סקיילקס, וברשותה גם אופציה להגדלת ההחזקה ב-20%-30% נוספים מההון, על רקע הערבויות שהעמידה לסקיילקס בחודשים האחרונים. אגב, למימוש הבטוחות של אג"ח י' עלולה להיות השפעה שלילית נוספת על המניה החבוטה של פרטנר, במקרה שבו מחזיקי האג"ח יבחרו למכור את המניות בשוק.