מתקן הפליטים "חולות" פועל בקור של 0 מעלות - ללא חימום

(עדכון) - ארגוני זכויות אדם טוענים כי שב"ס אינו מספק לשוהים במתקן בנגב גופי חימום, למרות שהטמפרטורה שם קרובה ל-0 ■ שוהה במתקן: "אפילו אין מספיק שמיכות לכולם" ■ שב"ס: "האיסור על תנורים - מחשש לשריפה"

בין שהשוהים במתקן "חולות" הם מסתננים ובין שהם פליטים, אין כמעט חולק על כך שלא מגיע להם לשהות בקור של קרוב לאפס מעלות ללא כל אמצעי חימום.

סופת הקור של הימים האחרונים לא פסחה על מתקן "חולות", שם שוהים עדיין אלפי אפריקאים בקרוואנים ללא כל אמצעי חימום.

השוהים במתקן מתלוננים כי על אף הטמפרטורה הקפואה, השב"ס אינו מספק להם אמצעי חימום, למעט השמיכות הדקות שקיבלו עם קליטתם ושקיות חימום ביחס של 3 שקיות חימום לכל 10 אנשים. עוד טוענים השוהים כי השב"ס מחרים אמצעי חימום שנרכשו על-חשבון השוהים.

חלק מהשוהים ב"חולות" התארגנו בקבוצות לצורך רכישת אמצעי חימום: תנורים חשמליים וכן קומקומים, כדי שיוכלו להכין שתייה חמה ולהעלות את טמפרטורת הגוף. לאחר שנרכשו אמצעי החימום, אנשי השב"ס במקום החרימו את המכשירים מטעמי הוראות הבטיחות למניעת שריפות.

ארגון הסיוע לפליטים (א.ס.ף.) פרסם אתמול (מוצ"ש) בדף הפייסבוק שלו כי לאחר לחצים שהופעלו מצד חברי הכנסת דב חנין ומיכל רוזין, חולקו לשוהים שקיות חימום בכמות של 3 שקיות לכל 10 שוהים.

טשומה נגה, יליד אריתריאה השוהה במתקן "חולות", אמר ל"גלובס" כי "בחוץ עכשיו 4 מעלות, וזה עוד הרבה יותר חם ממה שהיה פה אתמול בלילה. אין לנו שום חימום בחדרים, אפילו אין מספיק שמיכות לכולם. בהתחלה, כשהגענו ל'חולות', נתנו לכל אחד שמיכה דקה, אבל היא לא מתאימה לחורף. יש אנשים שניסו להכניס תנור, ומסרו להם שזה אסור. אפילו קומקום לא מאפשרים לנו להכניס לכאן".

לדברי נגה, "פנינו לסוהרים וביקשנו שיאפשרו לנו לרכוש תנורים, והם אמרו לנו 'אנחנו נברר'. אחרי שביררו אמרו לנו שוב, 'זה אסור'".

נגה הוסיף כי "באגף שלנו יש שני מועדונים שהם מחוממים - אפשר להכניס לשם 100 אנשים ביחד, אבל את אחד המועדנים סגרו היום, ואנחנו לא יודעים למה. אנשים לא רוצים להיות במיטה כל היום, אבל אין מספיק מקום לשבת במועדון, אז אנחנו חוזרים למיטות, כי קר להיות בכל מקום אחר. פיתחנו שיטה חדשה - מוזגים מים חמים לתוך בקבוק פלסטיק, ושמים את זה מתחת למיטה - זה עוזר להתחמם".

נגה מסר כי בכל מקום שהסוהרים במתקן חולות נמצאים, דוגמת משרדים ועמדות שמירה, ישנם אמצעי חימום - בעוד שלשוהים במתקן טרם נמצא פתרון.

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "שב"ס מבקש להבהיר כי חל איסור להכנסת תנורים לחדרים במתקן, מחשש לשריפה. כמו כן, לרשות השוהים עומדים כל היום אזורים ציבוריים מחוממים, בהם המועדונים וחדרי האוכל. במהלך סוף השבוע חולקו שמיכות ומעילים ללא הגבלה, למרות היענות מעטה".

עתירה לבג"ץ

מוקדם יותר היום (א') פורסם בגלי צה"ל כי ארגוני זכויות האדם עתרו היום לבג"ץ בטענה כי המדינה איננה מספקת אמצעי חימום נאותים למבקשי המקלט במתקן "חולות".

בעתירה נטען כי שירות בתי הסוהר אינו מספק לשוהים במתקן "חולות" בנגב גופי חימום, למרות שהטמפרטורה שם התקרבה לאפס בימים האחרונים, ואפילו מסרב לאפשר להם להכניס גופי חימום אישיים לחדרים.

בעקבות העתירה בג"ץ הורה למדינה להגיש תגובה באופן דחוף עד מחר (ב').

בשב"ס, כאמור, טוענים כי הם מספקים שמיכות לשוהים במתקן, וכי לא ניתן להכניס את גופי החימום מחשש לשריפות.