היועמ"ש וינשטיין מעמיק את הבדיקה בפרשת בנק לאומי

שילוב פרקליט המדינה ונציגי המשטרה בפגישה הבוקר מעיד על חשש לעבירות פליליות גם בישראל ■ בשבועות הקרובים יוחלט אם לפתוח בחקירה ■ לאומי הקפיא את המגעים להסדר הפשרה בתביעה

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

עליית מדרגה בבדיקת פרשת בנק לאומי והסיוע בהעלמות המס ללקוחות האמריקאיים: בתום ישיבה מרובת משתתפים ורגולטורים שזימן להיום (א'), החליט היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להעמיק את הליכי הבדיקה בעניין בנק לאומי, והיא תרוכז במשרד המשפטים.

הצוות ירוכז על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט; ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, עו"ד פול לנדס; ופרקליטת מחוז תל-אביב למיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי. אליהם יצטרפו על-פי הצורך ראש רשות ניירות ערך, שמואל האוזר; ומנהל רשות המסים, משה אשר; או מי מאנשיהם.

העובדה שלמרכז הצוות להעמקת הבדיקה מונו גורמי חקירה בכירים; וכן העובדה שבישיבה היום נכח גם פרקליט המדינה, שי ניצן, וגם ראש האגף לחקירות ומודיעין במשטרת ישראל, ניצב מני יצחקי; מעלות אפשרות שהיועץ וצוותו חוששים שלמכלול הפעולות שעשה בנק לאומי בארה"ב יש אספקטים בלתי חוקיים ופליליים גם בישראל - בין אם כאלה הנוגעים להלבנת הון, עבירות מס או עבירות אחרות.

אם בשבועות הקרובים, הזמן שקצב היועץ לצוות, יתבסס חשד או אפשרות לכאורה שיש מעורבות גם של ישראלים בפרשה, שבבנק לאומי נעשו עבירות של העלמת מס ו/או עבירות על החוק הישראלי למניעת הלבנת הון - הדבר עשוי להגיע לידי חקירת משטרה.

יש להדגיש כי בשלב הנוכחי לא צורף לבדיקה איש חקירות של המשטרה, זאת בעיקר כדי לא לזעזע מדי, בשלב מוקדם זה, את הבנק ואת הבנקאות הישראלית בכלל.

נציין כי במהלך השנים האחרונות בהן דיווח הבנק בדיווחיו על התפתחות החקירה, הדיווח התמקד באירועים בארצות-הברית ובלקוחות אמריקאים של חברות-הבת בארצות-הברית ובשווייץ. אולם, עם פרסום הדוח של שלטונות החקירה האמריקאים הסתבר כי יש גם מעורבות ישראלית בעניין באמצעות חברת-האם של לאומי בישראל.

על-פי הממצאים הרשמיים התקיימו, למשל, אירועים בהם לקוחות הבנק המזוהים כאמריקאים הפקידו פיקדונות בישראל ובמקביל קיבלו סוג של הלוואות פיקטיביות בארה"ב, שהתבססו על אותם פיקדונות "שהוחבאו" מחוץ לארה"ב. עצם העובדה הזו כבר מכניסה את הבנק בישראל לתוך התמונה הכללית של ממצאי החקירה האמריקאית.

כלומר, למרות שהלקוחות אליהם מתייחס הדוח האמריקאי הם אמריקאים - הרי יש אפשרות שהם נחשבים ישראלים, או גם ישראלים - בין אם הם נושאי דרכון ישראלי, או גם ישראלי וגם אמריקאי, או כאלה שחיים ופועלים בשתי המדינות במקביל.

היועץ קבע כי הצוות המצומצם יקבל לידיו את החומר הקיים, יאסוף וידרוש חומרים נוספים, מהארץ, מהבנק, מרגולטורים אחרים ואפשר שגם משלטונות החקירה בארה"ב, ויבחן את המשמעויות שלהם, במישור הפלילי כמו גם בצד האזרחי.

הישיבה החלה היום בשעה 11 בבוקר. דובר משרד המשפטים מסר בתגובה כי הפגישה נערכה בהשתתפות פרקליט המדינה וגורמי צמרת הפרקליטות רלוונטיים, גורמים מצמרת מערך הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים, ראש האגף לחקירות ומודיעין במשטרת ישראל, ראש רשות ניירות ערך, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ראש רשות המסים, המפקח על הבנקים, היועצת המשפטית של בנק ישראל וגורמים נוספים.

עוד אישר דובר משרד המשפטים כי "בסיכום הדיון החליט היועץ המשפטי לממשלה להקים צוות משולב, המורכב מגופי אכיפה וייעוץ, לצורך העמקת הבדיקה. הצוות יניח את מסקנותיו בפני היועץ המשפטי לממשלה לצורך שקילת הדברים".

עוד נמסר כי במקביל ימשיך המפקח על הבנקים, דודו זקן, בביצוע הבדיקה שהוא החל בה. נזכיר כי המפקח על הבנקים דודו זקן החל באחרונה לבדוק את פרשת לאומי. זקן היה מעודכן לאורך הפרשה על-ידי הנהלת הבנק, ואף נתן להם את ברכת הדרך בשיתוף-הפעולה עם הרשויות בארה"ב, גם במחיר של מסירת מידע על לקוחות ותכתובות פנימיות של עובדי הבנק. זקן המתין שהרשויות בארה"ב יסיימו את החקירה בטרם החל בחקירה משל עצמו, וזאת מכיוון שכך נוהג בנק ישראל כאשר רגולטור חיצוני בודק את הבנקים.

אחת הסנקציות שזקן יכול להטיל בסיום הבדיקה הוא לאלץ את בכירי בנק לאומי לשעבר - ובראשם היו"ר לשעבר, איתן רף, והמנכ"לית לשעבר, גליה מאור - להחזיר לקופת הבנק חלק מהבונוסים שקיבלו לאורך שנותיהם בבנק.

כדור שלג

פרשה זו החלה לאחר שבאחרונה הגיע בנק לאומי להסדר עם הרשויות בארה"ב, לפיו הודה כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים בהעלמת מס, והוא צפוי לשלם בגין פרשה זו קנס של כ-400 מיליון דולר. הסדר זה הושג לאחר למעלה מ-3 שנים של חקירה.

לאחר היוודע ההסדר ופרטיו, לפיהם הבנק סייע בשיטתיות ובאקטיביות ללקוחות האמריקאיים, החל כדור שלג של התערבות של רגולטורים בנושא, ששיאו בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בבדיקה.

בנק לאומי מברך על מינוי הצוות המשולב עליו הכריז היועץ המשפטי לממשלה, הכולל את גורמי הרגולציה והייעוץ השונים.

לאומי: הוקפאו המגעים לפשרה בתביעה

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "בנק לאומי הודיע כי לא יביא לדיון בפני האורגנים המוסמכים בבנק הסדר פשרה כלשהו הנוגע לתביעות נגד נושאי המשרה לשעבר, בטרם יסיים הצוות המשולב שמונה על-ידי היועמ"ש את עבודתו ויגיש את ממצאיו.

"מינוי צוות נרחב שכזה מבטיח שהסוגייה המערכתית תיבחן לעומקה, על שלל היבטיה והיקפה, במערכת הבנקאית כולה, לרבות האירועים ההיסטוריים שהביאו להפקדת כספי יהדות חו"ל בישראל.

"כפי שהבנק הודיע בעבר, הבנק ישתף פעולה באופן מלא עם הצוות וימסור כל מידע שיידרש. הבנק סמוך ובטוח שלא הפר את הוראות הדין בישראל".