חיים סבן הוא לא קוסם

פרטנר היא לא בזק, והמשימה של סבן קשה מאוד

חיים סבן / צלם: תמר מצפי
חיים סבן / צלם: תמר מצפי

מניות חברות הסלולר סלקום ופרטנר פתחו את 2015 בירידות שערים חדות. הירידות הללו הן המשך ישיר לצניחה במחיריהן ב-2014, במהלכה איבדו 29% ו-37% בהתאמה, ונגרעו ממדד תל אביב 25 היוקרתי. אם במהלך 2013 כבר היה נדמה שהרע ביותר נמצא מאחורי בעלי המניות של השתיים, הרי שהימים של השנה החדשה מוכיחים כי צונאמי כחלון עדיין מכה בחברות הסלולר המקומיות במלוא העוצמה.

הטריגר לירידות החדות האחרונות במניות סלקום ופרטנר הוא סבב נוסף ואגרסיבי של תחרות מחירים מקיזת דם בשוק הסלולר - הלחם והחמאה של החברות הללו. הסבב החדש הפתיע את האנליסטים, שהעריכו עד לאחרונה כי בסעיף הכנסות ממנוי ירשמו השנה החברות שחיקה קלה בלבד.

סלקום ופרטנר אמנם ביצעו התאמות חדות במבנה העלויות במהלך השנים האחרונות, כפועל יוצא של שינוי התנאים הענפיים, אולם יש גבול למידת ההתייעלות של חברות המטפלות במיליוני לקוחות ומתפעלות תשתית טכנולוגית מתקדמת. לכן, שחיקת המחירים האחרונה בענף היא מכה קשה לחברות, שמסיבות רבות עדיין לא הצליחו לגוון באופן משמעותי את מקורות ההכנסה שלהן מחוץ לעולם הסלולרי.

היתרונות לא באים לידי ביטוי

בעל השליטה בפרטנר הוא המיליארדר האמריקני חיים סבן, שרכש את השליטה בחברה בדצמבר 2012. סבן, שביצע השקעה מצוינת בעשור הקודם בחברת בזק, נתפס על ידי אנליסטים ומשקיעים רבים כאביר הלבן אשר יחלץ אותם מידיו של בעל השליטה הכושל הקודם, אילן בן דב, ויציף ערך מהיר למשקיעים החבוטים.

כשנודע על השקעתו של סבן, המחלוקת היחידה בקרב חלק מן האנליסטים הייתה האם הוא מגיע לסיבוב מהיר של הצפת ערך או להשקעה ארוכת טווח. איש לא העריך באותה העת כי הוא עשוי להפסיד ממון רב על ההשקעה הזו. לסבן יוחסו יכולות אדירות בתחום התוכן שהיו אמורות למנף את פעילותה של פרטנר בעולם זה, אולם מאז הרכישה חלפו כבר שנתיים ומלבד סיסמאות טרם ראינו שום התקדמות בתחום הזה.

הקשרים והקישורים של סבן גם היו אמורים לספק לו עמדה עדיפה מול הרגולציה ההדוקה, אולם גם כאן לא בא לידי ביטוי כל יתרון כזה. לשמחתנו, באווירה הציבורית הנוכחית קשה הרבה יותר לייצר עדיפות רגולטורית לאיל הון, מקושר ככל שיהיה. יתרון נוסף שאמור להביא איתו סבן הוא מצבו הפיננסי המרשים שאמור לאפשר לו במידת הצורך לתמוך בחברה, אולם הוא טרם נדרש לכך וכרגע מדובר ביתרון תיאורטי בלבד.

אז מה למדנו מכל זה? מסתבר שגם משקיע מוצלח כמו סבן אינו קוסם המסוגל בהינף אצבע להוביל חברה הפעילה בשוק אולטרה-תחרותי בעל רגולציה הדוקה לצמיחה ברווחיות. צריך גם לזכור כי הצפת הערך בבזק התרחשה בתנאי שוק הפוכים למצב הקיים בפרטנר: הרגולציה הייתה רופסת, החברה הייתה לא יעילה ועתירת נכסים, והכלכלה הייתה בפתחו של סייקל חיובי. המשימה הנוכחית של סבן קשה אלפי מונים ממשימתו בבזק שהושלמה בהצלחה.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון