בורסות אירופה סגרו בירידות לאחר פרסום מאקרו חלש

הבנק העולמי צופה כי הכלכלה הגלובלית תצמח ב-3% השנה, לעומת תחזית קודמת של 3.4% ולאחר צמיחה של 2.6% בשנת 2014

אסיה סטוק / צלם: בלומברג
אסיה סטוק / צלם: בלומברג

ירידות שערים נרשמו היום בבורסות אירופה על רקע המשך החולשה במחירי הנפט וסחורות נוספות. נתון מאקרו חלש שפורסם בארה"ב השפיע אף הוא על המסחר.

בתחום המאקרו, ב-15:30 התפרסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש דצמבר, שהפתיעו עם ירידה של 0.9% לעומת צפי ליציבות. זאת על רקע צניחת מחירי הדלקים. ללא נתוני השימוש בדלקים ורכישת רכבים נרשמה ירידה של 0.3%.

באירופה נתן היום בית המשפט הגבוה לצדק "אור ירוק" לתוכנית של ה-ECB להכריז על מהלך הקלה כמותית נרחב. בית המשפט קבע כי תוכנית כזו לא תפגע באמנות השונות שנחתמו בין המדינות ובחוק.

הבנק העולמי הוריד הלילה את תחזית הצמיחה הגלובלית ל-2015 כשהוא מציין כי הצרות בגוש האירו ובשווקים המתעוררים יתגברו על השיפור בכלכלת ארה"ב וצניחת מחירי הנפט. הבנק צופה כי הכלכלה הגלובלית תצמח ב-3% השנה, לעומת תחזית קודמת של 3.4% ולאחר צמיחה של 2.6% בשנת 2014.

לגבי כלכלת ארה"ב הבנק מעלה ב-0.2% את תחזית הצמיחה השנה ל-3.2%, וציין כי צניחת מחירי הנפט דווקא תסייע לה בהיותה יבואנית גדולה, וכי מחירי הדלקים שירדו בהתאם יאפשרו לצרכנים להגדיל את הצריכה הפרטית שמהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג האמריקני.

מניות הכרייה והאנרגיה רשמו ירידות חדות באירופה על רקע חולשת הנפט וירידת מחיר הנחושת לשפל של 5 וחצי שנים. נציין את BHP ביליטון וריו טינטו.

הבורסות באסיה ננעלו היום (ד') בירידות בסיומו של יום תנודתי, כשמחירי הנפט ממשיכים לרדת לרמות שפל רב שנתיות.

מדדי וול סטריט סיימו אמש בירידה בשיעור מירבי של 0.3% על רקע המשך צניחת מחירי הנפט. מחירי חבית מסוג WTI וכן מסוג ברנט יורדים גם היום בכ-0.9% כ"א ל-45.46 ו-46.18 דולר בהתאמה. היום יפורסמו נתוני המלאים בארה"ב והצפי הוא לעלייה של 1.75 מיליון חביות בשבוע החולף.

"הרבה סיכון, אי-ודאות ופחד מאפיינים עד כה את המסחר בעולם ב-2015", אמר אוון לוקאס, אסטרטג שווקים ב-IG Ltd באוסטרליה.