אוריאל לין: כדי לטפל ביוקר המחיה חייבים לפתוח את השוק לתחרות

בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן בוועידת הרכב פירט אוריאל לין אילו צעדים יש לנקוט כדי לקדם את המשק בישראל ולהוריד את יוקר המחיה

חגי גולן אוריאל לין /  צילום: יוד צילומים
חגי גולן אוריאל לין / צילום: יוד צילומים

עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז איגוד לשכות המסחר, אומר כי במקום לפתוח את השוק הישראלי לתחרות על מנת לטפל ביוקר המחיה, הממשלה מקימה ועדות שאת המלצותיהן היא אפילו לא מיישמת.

"מקימים ועדות, מה זה ועדות? הן עובדות שנתיים, יש המלצות שלא מיושמות וההמלצות לא פוטרות הכל, הן בשוליים", אמר לין בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן בוועידת Cars2015. "כמו מחירי המזון בישראל, הדבר הבסיסי והחשוב ביותר, מה עושים? במקום לטפל באמת ולפתוח את כל תחום המזון לעולם הרחב, אנחנו מדברים על איך לגרום לתחרות בתעשייה המקומית. הדבר הראשון זה לבטל את כל הנכסים הקיימים על יבוא מוצרי מזון ולעשות שינוי יסודי בתמיכה שלנו בחקלאים. כשאנחנו מטילים על בשר 340% מס, על תפוחי אדמה כ-634%, איך אפשר ליצור פה תחרות? זו איוולת".

- אבל יגידו לך שישראל לא בודדה בכך ורוב המדינות במערב מגינות על החקלאים שלה

"מדינות בעולם המערבי תומכות בחקלאי דרך סובסידיה ישירה לחקלאי, ופה השכבות משלמות מס גבוה מאוד על מוצרי מזון. לא ניתן הסיוע ישירות לחקלאי".

- כחלון אומר שהוא הולך לעשות בשוק הנדל"ן מה שעשה בשוק התקשורת, אתה חושב שזה יכול להצליח? אתה מאמין ביכולת שלו?

"תראה, אני רוצה לאחל לו הצלחה ולא לפגוע בסיכויו של אף אחד שמתמודד. אני שואל שאלה פשוטה, מה כוחו של כחלון לפתור בעיה מאוד קשה בארץ, שבאמת התמודדו איתה בשנים האחרונות, הייתה כוונה אמיתית בממשלה להוריד את מחירי הדיור. אמרתי ללפיד למה אתה לא מכניס ל-0 מע"מ את קבוצת הרכישה שהם יוצרים תחרות רצינית לקבלני הבניין? אתה נותן כל הביקור לקבלני הבניין? למה אני אומר זאת? בגל לפוליטיקאים אין עוצמה אישית ולא יודעים להעביר דברים מול הפיקדות הבכירה שלהם, הם יבנו תכניות כושלות כי בהרבה מקרים לא יודעים לייצר הקו, איך לתת כיוון ברור לפקידות הבכירה".

- אולי הבעיה היא שלא אומרים לציבור האמת? שזה תלוי בהרבה גורמים מכל מיני תחומים מתחום הנדל"ן. שיש פה בעיה מורכבת, אם יש פתרון הוא מורכב ולכן צריך לעשות פעולה שהתוצאות יהיו רק אחרי זמן, אולי זו הבעיה?

"הבעיה המרכזית היא בלקבל החלטות נכונות ולאחר מכן חוסר ביצוע. אפשר להוריד מחירי הדירות בישראל ואנחנו יודעים בדיוק איך צריך לעשות את זה. אם אני בשביל לבנות דירה צריך לעבור הליכים של 3 שנים של אישורים, איך מצפים שנוריד מחירים? אם לא יכולים להביא לישראל את כוח האדם הטוב שיש בעולם, את הפועלים הסינים, בגלל התקשקשות של רשות ההגירה, בגלל שלא משחררים קרקעות מהר".

לין קרא בוועידה להוריד את מס הרכב ב-50%, וגולן אמר שבחישוב פשוט יוצא שהמדינה תיפרד מ-19 מיליארד שקל. לין ציין בהקשר זה כי "שר אוצר שפוי שיעשה את זה הוא יהיה שפוי מאוד. כשהייתי ממונה על הכנסות המדינה, המס על מקרר חשמלי היה 90% מס קנייה, היית מאמין על כך? מי שרכש לקנות טלוויזה ותנור אפיה גם. היו כמה אנשים טמבלים במדינה שהיו בעמדת שליטה והחליטו שהדברים הבסיסיים הם מותרות.

"ביטלנו את כל זה, האשימו אותנו בשוחד בחירות, מה אתה כן עושה? ביטלנו גם את מס העזבון, באו השקעות מסיביות לישראל. אתן לך 5 דברים שיאפשרו להוריד המיסוי על הרכב ולמחצית: חובות החוץ של מדינה ישראל ב-2015 יורדים ב-28 מיליארד שקל, העלות הכוללת של רכישות האנרגיה ב-2015 יורדת ב-5 מיליארד דולר (חלק מגדול של רכישת האנרגיה הולכות לסקטור הציבורי ולא הפרטי), יש שינוי מבני בהיקף הרכבים בישראל - ב-2002 רכשו 120 אלף רכבים וב-2014 כ-240 אלף רכבים.

"בנוסף, הבלוף הכי גדול זה ההטבות המופלגות שנותנים לחזקים ביותר תחת הכותרת המטעה והשקרית, חוק עידוד השקעות הון. החברות הללו מקבלות ההטבות לביצוע ייצוא. תסגור קווי ייצוא ותצליח לייצא 25% במחזור ותקבל את אותן השקעות הון".

ועידת Cars2015, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל, המתקיימת ב-8-10 בינואר 2015 במלון הרודס אילת, היא יוזמה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז, ומתקיימת זו השנה הראשונה. הוועידה עוסקת באתגרים האקטואליים של התנועה המוטורית בישראל, לרבות חוק רישוי שירותי רכב החדש, מיסוי בענף הרכב, חלפים מקוריים מול חלפים תחליפיים וחידושים טכנולוגיים.