עודף גבייה של מיליארד ש' ממס קנייה על רכב בדצמבר

הזינוק בגבייה בחודש שעבר נבע מהקדמה מסיבית של יבוא כלי רכב למלאי - פי שלושה מהרגיל - שביצעו היבואנים בדצמבר

מיסוי הרכב "סידר" למשרד האוצר את התקציב בחודש דצמבר בשל עודף גבייה לא מתוכנן של כמיליארד שקל ממס קנייה על הרכב - כך עולה מהדוח החודשי והשנתי של אגף התקציבים.

הזינוק בגבייה בחודש שעבר נבע מהקדמה מסיבית של יבוא כלי רכב למלאי - פי שלושה מהרגיל - שביצעו היבואנים בדצמבר. זאת, כדי להקדים את התייקרות המס שנובעת מעדכון נוסחת "המס הירוק" ב- 1 בינואר. העדכון לא חל על מכוניות שכבר נכנסו לארץ, כך שהקדמת הייבוא חסכה ליבואנים מאות מיליוני שקלים.

גם בלי הזינוק בייבוא דצמבר עשה האוצר ב-2014 "קופה" יפה על גבם של רוכשי ומשתמשי הרכב בישראל. הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב, שמהוות כ-54% מסך ההכנסות ממס קנייה יבוא, הסתכמו ב-9.44 מיליארד שקל - זינוק של כ-25% לעומת שנת 2013. ההכנסות אינן כוללות את ההכנסות ממע"מ יבוא, שטיפסו גם הן במקביל, ולא את ההכנסות ממכס על מכוניות ממדינות שאין להן הסכמי סחר עם ישראל (כמו יפן וקוריאה) וממס קנייה על חלפים.

הכנסות המדינה מבלו על דלק טיפסו ל-16.3 מיליארד שקל, לא כולל מע"מ על דלק. מדובר בעלייה ריאלית של כ-4.4% לעומת 2013. על פי הערכות, הבלו על דלק יטפס גם ב-2015 לשיא חדש עקב פער הזמן שבין צניחת מחירי הדלק בשוק העולמי, לבין העדכון החודשי של מחירי הבנזין לצרכן בישראל.

בנוסף, ההכנסות משווי השימוש על רכב צמוד, שמהוות חלק ממס הכנסה, הסתכמו השנה על פי הערכות בכ-5 מיליארד שקל.