מנכ"ל אובר: "הרגולציה על המוניות היא מונופול מוגן"

טרוויס קלניק, שהיה אחד הנואמים המרכזיים בכנס DLD, אמר כי "צריך לשמור על מדיניות של נסיעה בטוחה, תחרות עבור הנוסעים והשבחת הכלכלה ותשלומי המסים"

טראוויס קלניק / צילום: רויטרס
טראוויס קלניק / צילום: רויטרס

אחד הנאומים המרכזיים של כנס DLD שנפתח היום (א') במינכן, גרמניה, היה של מנכ"ל אובר העולמית, טרוויס קלניק. העובדה שהחברה שהקים שווה 40 מיליארד דולר תוך שנים בודדות היא נושא מעניין כלשעצמו, אבל החדשנות שהכניס לתוך שוק מיושן כמו שוק המוניות עוררה על אובר יותר מדי אויבים. חלק מהם, אגב, נמצאים כאן בגרמניה, שנחשבת לאחת המתנגדות הגדולות לשירותי אובר, ובמיוחד לשירות uberX, שמאפשר לאנשים פרטיים להסיע נוסעים בתשלום ופוגע לטענת הגרמנים בתעשיית המוניות הקיימת.

על אף התנגדות הרגולציה לאובר, קלניק התקבל ברוח חיובית למדי בקרב באי הכנס והרצאתו על המהפכה העירונית שאובר מחוללת בשנים האחרונות זכתה למחיאות כפיים רמות. אבל העניין היה דווקא השיחה שקיים על הבמה, לאחר הרצאתו, והשאלות הקצת יותר קשות. כשהתייחס לנושא הרגולציה, זו שמנסה לשים מקל בגלגלי החדשנות של אובר, הוא נהיה מעט קצר רוח.

"החוקים הישנים לא עובדים. הרגולציה על המוניות היא מונופול מוגן, שבו יש יותר מכוניות על הכביש, יותר תנועה ויותר אבטלה. זה לא משרת את הערים ולא משרת את האנשים. כשטכנולוגיות חדשות נכנסות, דרושים חוקים חדשים", אמר קלניק.

"צריך לשמור על מדיניות דומה - נסיעה בטוחה, תחרות עבור הנוסעים והשבחת הכלכלה ותשלומי המסים. אם שלושת הקריטריונים האלה יעבוד, התעשייה הזו תשרוד. אבל כשאתה משלם כיום לנהג במזומן, הוא שמח כי זו תעשייה מתחת לרדאר. כשאובר נכנסת לעיר מסוימת, אז זה הופך להיות מעל הרדאר ומגדיל את ההכנסות ממסים", לדבריו.

קלניק ציין כי השנה תשקיע אובר הרבה יותר כדי לקדם חוקים שיטיבו עם ציבור הנוסעים ויהיו מעודכנים להווה ולעתיד הטכנולוגי. "יש אימוץ נרחב לשירות שלנו במקומות כמו פריז ולונדון אבל אנחנו גם נתקלים בקשיים במקומות כמו גרמניה וספרד".

המראיינית, העיתונאית הגרמניה אלינה פיצ'ר, שאלה את קלניק על הבטיחות שבנסיעה באובר, לאור מקרים שונים בתקופה האחרונה שכללו נהגים אלימים ואף מקרה של אינוס נוסעת על-ידי נהג אובר. "אנחנו עושים בדיקות רקע על נהגים, מקבלים פידבקים ודירוגי נהגים מהנוסעים ומגיבים אליהם מהר וגם מבצעים מעקב ב-GPS אם צריך", הסביר קלניק. באשר לשאלת פיצ'ר מתי היא תוכל לנסוע בביטחה במונית אובר שבה נוהג גבר, קלניק התחמק ואמר: "אם יש לך בעיה עם נהג מונית רגיל, עם מי את מדברת? את חושבת שתחנת המוניות תענה לטלפון? הם לא יתעסקו בזה. אנחנו כן. בשורה התחתונה, אנחנו הדרך הבטוחה ביותר להגיע מיעד ליעד אבל גם לנו יש עוד מה לשפר בנושא".