תתכוננו: זו הפצצה שדרגי צפוי להטיל בשווקים ביום חמישי

רוב מכריע בסקר כלכלנים של בלומברג: היקף תוכנית רכישות האג"ח של הבנק המרכזי האירופי יהיה מעל חצי טריליון אירו

מריו דרגי / צילום: רויטרס
מריו דרגי / צילום: רויטרס

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) צפוי להשיק ביום חמישי תוכנית הקלה כמותית במסגרתה ירכוש הבנק אג"ח ב-550 מיליארד אירו (כ-635 מיליארד דולר). כך מעריכים כלכלנים בחו"ל, לפי פרסום בסוכנות בלומברג.

התוכנית תהיה למעשה הניסיון הגדול ביותר של דרגי להוציא את גוש האירו מהמשבר ולהרחיק את אירופה מדפלציה. 93% מהכלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג מעריכים כי היקף התוכנית יהיה מעל חצי טריליון אירו.

ההערכות הן כי דרגי ינסה לשכנע את המשקיעים בשיחת הוועידה לאחר ההכרזה על התוכנית כי מדובר בתוכנית הקלה כמותית אמיצה ורחבה מספיק כדי להתניע מחדש את כלכלת אירופה. הספקולציות על השקת תוכנית הענק הוצתו בעקבות הסרת התקרה מעל הפרנק השווייצרי בשבוע שעבר, מה שתרם גם להיחלשות האירו וירידות בתשואות האג"ח הממשלתיות באירופה.

אחד הכלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג מסר כי הציפיות בשווקים גבוהות ו"אסור שתהיה אכזבה" מצד דרגי. בארה"ב, תוכניות הקלה כמותית גדולות שהשיק בשנים האחרונות הפדרל ריזרב גרמו לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות, היחלשות של הדולר ועליות בשוקי המניות. באירופה, האירו ממשיך להיחלש בציפייה להשקת התוכנית, מדדי המניות המרכזיים כבר נמצאים במרחק של אחוזים בודדים משיאים היסטוריים ותשואות האג"ח בשפל (בגרמניה, תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה ל-0.41%).

הצניחה במחירי הנפט הכניסה את אירופה לדפלציה לראשונה מזה 5 שנים. פוליטיקאים אירופיים התראיינו לאחרונה בכלי תקשורת והביעו דעתם על אופן התגובה לכך, כאשר הגרמנים הביעו התנגדות לתוכנית הקלה כמותית ונשיא הבונדסטאג אמר שהירידה במחירי הנפט לבדה תאיץ את הצמיחה הכלכלית בהמשך. עם זאת, באירופה נשמעו גם קולות אחרים הטוענים כי לא די בכך.

"כל מה שקורה בקריאת האינפלציה כעת עלול להשליך על ציפיות האינפלציה לטווח הארוך ומזה אנחנו צריכים לחשוש", אמר בשבוע שעבר חבר ה-ECB בנואה קור. "כדי שהמהלך שלנו יהיה יעיל, הוא צריך להיות גדול".