מכתב לארדן: למנות יו"ר לשתי ועדות ערר חשובות בנדל"ן

לפני למעלה מחודשיים נחשף ב"גלובס" כי לשתי ועדות ערר מחוזיות לא מונו יושבי-ראש, וכי הדבר מעכב פרויקטים רבים ■ מדובר בוועדות הערר במחוז המרכז ובמחוז ת"א

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

עשרות אנשי מקצוע ובעלי תפקידים בענף הנדל"ן חתמו על עצומה במסגרתה הם מפנים את תשומת הלב של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים גלעד ארדן שכבר חודשים ספורים לא ממנה משרד הפנים יו"ר לשתי ועדות ערר חשובות ומרכזיות. מדובר בוועדות הערר המחוזיות במחוזות תל אביב והמרכז.

כזכור, לפני למעלה מחודשיים נחשף ב"גלובס" כי לשתי ועדות ערר מחוזיות לא מונו יושבי ראש וכי הדבר מעכב פרויקטים רבים. מדובר בוועדות הערר במחוז המרכז ובמחוז תל אביב בראשם עמדו עד אוקטובר האחרון עו"ד מיכל גלקין גולן (מחוז מרכז) ועו"ד מיכה גידרון (מחוז תל אביב). כאמור, למרות שחלפו למעלה מחודשיים, עדיין לא הוסדרו המינויים החדשים.

"אנו החתומים מטה, יזמים, בעלי קרקעות, אדריכלים, עורכי דין ובעלי עניין שעיסוקם בתחום התכנון והבניה מתכבדים לפנות אליכם בבקשה דחופה כי תסדירו לאלתר את מינויים של יושבי הראש לוועדות הערר לתכנון ובנייה במחוזות תל אביב והמרכז", כך בעצומה שנשלחה היום (ב'), "חרף העובדה שחלפו למעלה מחודשיים מאז פרישתם של יושבי הראש, ואף על פי שהוקמו ועדות איתור ורואיינו מועמדים, טרם מונו על ידכם יושבי ראש חדשים, ולא ידוע על כוונה למנותם בקרוב. בשל אי מינוי יושבי הראש, וועדות הערר אינן יכולות להתכנס...הנזק הנגרם מהעיכוב במינוי יושבי הראש ומחוסר היכולת למצות הליכי תכנון הנובע מכך הינו עצום".

עוד במסגרת המכתב שנשלח אתמול (א') לראש הממשלה ושר הפנים מפרטים הכותבים את חלק מהנזקים להם גורם המצב הקיים - פגישה באינטרס הציבורי לקידום תכנון מיטבי ; נזק כספי כבד לבעלי קרקע ויזמים ; ביטול חוזים ; שימוש לרעה בהיעדר הליכי תכנון ואף סכמה לחיי אדם.

עוד נכתב בהמשך המכתב: "חשוב להדגיש כי ככל שהזמן חולף המצב הולך ומחמיר, דיונים מתבטלים, פרויקטים אינם יוצאים לפועל, חוזים מתבטלים והנזק הולך ומצטבר".

מבירור במשרדי הממשלה האמונים על מינוי יושבי הראש האמורים עולה כי במשרד הפנים כבר אישרו את המועמדים שהומלצו על ידי ועדות האיתור, ושר הפנים אף חתם על המינוי. לשאלה מדוע המינויים לא כנסו לפעול נמסר מגורמים במשרד הפנים כי הסיבה שהמינוי לא יצא אל הפועל הוא עיכוב שמקורו במשרד המשפטים, שצריך לאשר את מינוי שני יושבי הראש החדשים, וזאת על רקע הסדרת נושא ניגוד העניינים של המועמדים. ממשרד המשפטים לא נמסרה תגובה.

בין החתומים על המכתב ומארגני הפנייה לשרה הפנים וראש הממשלה ניתן למצוא את איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר, ועדת קניין ומקרקעין של ועד מחוז תל אביב והמרכז, הוועדה למוסדות ציבור של לשכת עורכי הדין בישראל, משרד עפר טויסטר עורכי דין, לשכת שמאי המקרקעין בישראל, התאחדות בוני הארץ, איגוד המתכננים וחברות פרטיות.

"עיכוב מינוי יושבי ראש הוועדות הוא אסון רב נפגעים מבחינת העוסקים בתחום התכנון והבנייה, בעלי דירות ובעלי קרקעות", מסביר אילי בר, ראש תחום תכנון באיגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית ומנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי, "כל הליכי התכנון שמגיעים לוועדות ערר אלה תקועים לחלוטין. במיוחד נפגעים פרויקטים של התחדשות עירונית המגיעים ברוב המקרים לפתחן של ועדות הערר שעד לאחרונה תיפקדו ביעילות כ'חולץ הפקקים' של התחום ועכשיו הפכו להיות בהיעדר יושבי ראש לחסם רציני נוסף".

עו"ד עפר טויסטר, מזכיר כי בעבר, עקב איחור במינוי של יו"ר ועדת ערר לפיצויים ולהיטלי השבחה מחוז מרכז (שהיא המקבילה לוועדות הערר לתכנון) נוצר פיגור שעד היום לא עלה בידי הוועדה להשלימו.

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל אמר היום: "המצב הנוכחי והסחבת המתמשכת במינוי יושבי הראש, למרות שאיש לכאורה אינו אשם בו, הוא מצב בלתי נסבל אך פתיר באופן מיידי. יש לקחת בחשבון שאי ביצוע המינויים לאלתר, גורמת להפחתת היצע הדירות במדינת ישראל ובכך פוגעת במאמצי הממשלה לטפל במחירי הדירות. אני קורא לראש הממשלה לגלות אחריות לאומית גם בנושא חשוב זה, העומד להיות בליבת הדיון הציבורי לקראת הבחירות הממשמשות ובאות".

אייל אוכמן, יו"ר איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר אמר: "ככל שחולף הזמן ולא ניתן המינוי המצב הולך ומחמיר. דיונים מתבטלים, פרויקטים אינם יוצאים לפועל, חוזים מתבטלים והנזק הכספי לתחום בכללותו מגיע לסכומי עתק בגין כל חודש עיכוב, נזקים בהם נושאים באופן ישיר בעיקר היזמים".

מנכ"ל ההתאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון התייחס גם הוא לנושא ואמר היום: "אי מינוי יושבי ראש לוועדות ערר מהווה חסם רגולטורי מיותר לחלוטין שמונע פעילות סדירה הוועדות. מצב זה משתק התחלות בניה, פוגע קשות בהרחבת היצע הדיור ותוצאותיו יהוו פגיעה כלכלית קשה ברוכשי הדירות ובמשק הישראלי".

אלינור רוזן, מנהלת תחום התחדשות עירונית בחברת ינושבסקי הנדסה וייזום, החתומה גם היא על העצומה, הוסיפה: "לצערנו כל פרויקט תמ"א 38 בתל אביב מגיע לוועדת ערר והעובדה כי עוד לא מינו מחליף ליו"ר היוצא גורמת לעיכוב משמעותי נוסף בדרך למימוש פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר. היזמים והדיירים כאחד מתגברים על מגוון חסמים תכנוניים, משפטים כלכליים וכו', ולא יתכן כי גוף שאמור להוות פתרון למצב זה יהווה חסם משמעותי נוסף".