מגה חייבה ספקים בתשלום אחד במקום בפריסה

החיוב נעשה מבלי להודיע על כך מראש לספקים, ויצר בעיה תזרימית לחלקם

מגה בול / צילום: איל יצהר
מגה בול / צילום: איל יצהר

ספקים של רשת מגה הופתעו השבוע לגלות כי הרשת ביצעה חיובים כספיים של מאות אלפי שקלים לכל ספק בתשלום אחד, וזאת במקום חיוב ב-4-6 תשלומים כפי שהיה נהוג בין הצדדים בשנים האחרונות.

מדובר בחיוב עבור הבונוס השנתי לשנת 2014 שאותו גובה הרשת מהספקים - חיוב שיצר בעיה תזרימית לחלקם.

לדברי ספקים, מגה לא הודיעה להם מבעוד מועד על החיוב, והוא נעשה באופן חד-צדדי. כשהתקשרו ספקים לרשת, נאמר להם כי חוק קידום התחרות בענף המזון מחייב את הרשת לנהוג כך.

מגה: פועלים על-פי חוק המזון

לדברי אחד הספקים, "בסוף השבוע האחרון רשת מגה הייתה אמורה לבצע עבורנו העברה תקציבית כתשלום עבור המכירות שלנו לרשת. נדהמנו לגלות כי במקום שהרשת תעביר לנו מאות אלפי שקלים, היא העבירה לנו לחשבון עשרות אלפי שקלים בודדות. כשהתקשרנו לרשת לברר מה קרה, נאמר לנו שהורידו לנו את כל הבונוס לשנת 2014 בתשלום אחד, במקום ב-6 תשלומים.

"במגה טענו כי הוראות חוק המזון אוסרות על הרשת להעביר תשלומים משנה לשנה, ולכן החיוב בוצע בתשלום אחד. זו עדות לאופן שבו מתייחסים אלינו, לספקים הקטנים. לא מדברים איתנו ולא מודיעים לנו לפני שנוקטים פעולה כזאת".

- האם במקביל הרשת העבירה לכם את התשלום עבור הסחורה שסיפקתם בחודשים נובמבר ודצמבר 2014, שמשולמת בשוטף 60 או שוטף 75?

"ממש לא".

- האם גם רשת שופרסל ורשתות שיווק נוספות חייבו אתכם בבונוס השנתי בתשלום אחד?

"ברשת שופרסל מסרו לנו שהספקים הקטנים יחוייבו בבונוס השנתי ב-5 תשלומים, כמו שהיה קודם לכן. ברשתות אחרות עדיין לא קיבלנו את התשלומים, ואין לנו אינדיקציה לכך".

ספקים קטנים אומרים כי לחיוב הבונוס בתשלום אחד עשויה להיות השפעה מהותית על פעילות העסק.

"המשמעות לספק קטן היא שהפעילות שלו פשוט נעצרת. תזרים מזומנים שחסרים בו מאות אלפי שקלים לא מאפשר לי לשלם לספקים שלי, והם עוצרים לי את אספקת הסחורה. המצב הזה מחייב אותי לרוץ לבנק ולבקש הלוואות. העסק שלי מעסיק יותר מ-50 עובדים, ולכן, אם אני לא אקבל הלוואה המהבנק, זה ייצור לי בעיה בתשלום המשכורות לעובדים".

בהתייחס לדברים, רשות ההגבלים העסקיים מבהירה כי התשלומים עבור שנת 2014 יכולים להימשך כסדרם עד יוני 2015, ולא כפי שמסרה רשת מגה לספקים. בחוק מצוין מפורשות כי "על מנת לאפשר לספקים לעמוד בהתחייבויותיהם הקיימות כלפי הקמעונאים הגדולים", תשלומים שיבוצעו במהלך המחצית הראשונה של 2015, לא ייחשבו כהפרה של החוק.

מרשת מגה נמסר בתגובה: "הרשת אינה מתייחסת להסכמי ותנאי הסחר שלה עם ספקיה, ופועלת על-פי הוראות חוק המזון".