כל מה שאתם צריכים לדעת על הסרת תקרת הפרנק השווייצרי

מדוע בכלל הבנק המרכזי השווייצרי הציב תקרה מלכתחילה, האם היא הייתה יעילה, ולמה היא הוסרה?

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

מהי תקרת המטבע, כיצד הועילה ולמה בוטלה?

הבנק המרכזי של שווייץ (Swiss National Bank, SNB) ביטל את התקרה בגובה 1.20 פרנק שווייצרי (פר"ש) לאירו, שלוש שנים ורבע לאחר שקבע תקרה זו. בתגובה להחלטת הבנק, נסק הפרנק השווייצרי ב-39% לעומת האירו והדולר, אך לאחר מכן רשם ירידה חלקית.

מהי תקרת מטבע?

מרבית המדינות העשירות מאפשרות למטבע שלהם לנוע באופן חופשי, ופירושו של דבר הוא שערך המטבע נקבע באמצעות העסקאות המתבצעות בשוק ההון ובשוק הפיזי. בנק מרכזי עשוי להחליט להטיל תקרה על ייסוף המטבע, ובמקרה כזה מתחייבות הרשויות המוניטריות לרכוש מט"ח כדי להוריד את ערך המטבע כשהוא מעפיל אל מעבר לתקרה שנקבעה.

מדוע קבעה שווייץ תקרה?

במשבר הפיננסי העולמי זרם הון רב לשווייץ מכיוון שהמשקיעים חיפשו מקלט בטוח מהזעזועים הנרחבים בשוק. בשל האמרת הביקוש לפר"ש, נרשם ייסוף חד בערכו. בשיא משבר האג"ח הריבוניות האירופיות ביולי-אוגוסט 2011, זינק הפר"ש בכ-20% לעומת מטבעותיהן של שותפות הסחר העיקריות של שווייץ.

זינוק זה עלול היה לפגוע ביצואנים, שסחורותיהם ושירותיהם איבדו את תחרותיותם בחו"ל. סחורות מיובאות, שנהפכו זולות יותר, צמצמו את האינפלציה בשווייץ. נראה היה שכלכלת שווייץ עומדת לשקוע בתקופה ממושכת של דפלציה חריפה. בספטמבר 2011 התערב הבנק המרכזי בשוק וקבע תקרה של 1.20 פר"ש לאירו.

האם הייתה התקרה יעילה?

במובנים רבים - כן. ראשית, הבנק המרכזי הצליח לשמור את הפרנק ברמה נמוכה מהתקרה שנקבעה, וזה הישג שאין להמעיט בחשיבותו מכיוון שאלפי ספקולנטים המתינו להמר נגד הפר"ש. נוסף על כך, לאחר השלב הראשוני שנמשך עד סוף 2012 - המועד שבו נאלץ הבנק המרכזי לרכוש כמויות גדולות של נכסים נקובי מט"ח כדי להוכיח את מחויבותו לקיום התקרה - צמצם הבנק המרכזי משמעותית את התערבויותיו.

למהלך הייתה השפעה מעורבת על הכלכלה. בארבע השנים האחרונות צמחה כלכלת שווייץ בקצב מהיר יותר מגוש האירו, והייצוא השווייצרי רשם ביצועים טובים יחסית למרות חוזק הפר"ש וחולשת המטבע של גוש האירו, שותף הסחר הגדול ביותר של שווייץ. ואולם בשנים 2011-2013 המשיכה האינפלציה להיות שלילית, והיא עדיין נמצאת ברמה שמתקרבת לאפס אחוזים - הרבה מתחת ליעד האינפלציה של כמעט 2% שקבע SNB. עם זאת מעריכים אנליסטים רבים כי המחירים עלולים היו לצנוח לרמה נמוכה עוד יותר, לולא התערב SNB.

מדוע בוטלה התקרה כעת?

ביום ה' בבוקר הצדיק SNB את החלטתו בטענה כי "ההתייספות יוצאת הדופן" של הפר"ש לעומת מטבעות אחרים הצטמצמה מאז השקת התקרה, בייחוד לאחר שהזינוק שרשם באחרונה הדולר לעומת האירו הוביל לפיחות חד בפר"ש לעומת הדולר. עם זאת מאמינים כלכלנים רבים כי ההחלטה קשורה לפגישת מועצת הנגידים של הבנק האירופי המרכזי (ECB) השבוע, וקובעי המדיניות המוניטרית בגוש האירו עשויים להשיק תוכנית הקלה כמותית. מהלך כזה יעורר גל חדש של זרימות הון לנכסים שווייצריים, יצור לחץ על שער החליפין ויאלץ את הבנק המרכזי להתערב - ייתכן אף שבקנה מידה רחב יותר מאשר בעבר.

הדברים שאמר תומס ג'ורדן, יו"ר מועצת המנהלים של SNB, ביום ה' שעבר יכולים להתפרש כהודאה בכך. ג'ורדן ציין כי ברגע שהתברר שלא ניתן להמשיך במדיניות, חש הבנק המרכזי כי עליו לפעול במהירות. "מוטב לעשות זאת כעת מאשר בעוד 6 או 12 חודשים - כשזה יכאב יותר", אמר יו"ר מועצת המנהלים של SNB.

האם פירושו של דבר הוא ש-SNB לא יעשה דבר?

בהחלט לא. במקביל להודעתו על ביטול התקרה, קיצץ SNB את הריבית על פיקדונות הבנקים אצלו - ממינוס 0.25% למינוס 0.75%. פירושו של דבר הוא שהבנקים יצטרכו לשלם יותר מאשר בעבר בגין הפריבילגיה להפקיד את יתרותיהם בבנק המרכזי, וזה יעודד אותם להסיט את כספם למקומות אחרים ויתרום להפחתת ערך הפר"ש. נוסף על כך, לא שלל SNB את האפשרות כי ימשיך להתערב בשוק המט"ח, אך היקף ויעילות הרכישות שיבצע SNB אינם ידועים.