"אני לא סבור שהשוק הישראלי או האמריקאי בועתיים"

דירוג תשואות 2014 בשוק הגמל: ילין לפידות בולט בכל תקופות הדירוג ■ עם זאת, המסלול הכללי הגדול של בית ההשקעות לא בלט בצמרת הדירוג ■ אקסלנס וגדיש של פסגות מככבות אף הן

יאיר לפידות / צילום: תמר מצפי
יאיר לפידות / צילום: תמר מצפי

שנת 2014 הייתה שנה מוצלחת עבור החוסכים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות, בהמשך לשנים שקדמו לה. במהלך 2014 רשמו קופות הגמל לתגמולים שבניהול בתי ההשקעות וקבוצות הביטוח תשואה נומינלית ברוטו של כ-5.66%, בעוד שקרנות ההשתלמות שמנוהלות בגופים אלה הציגו תשואה שנתית של כ-5.6%, לפני גביית דמי ניהול.

מדובר בשנה חיובית, אולם בתשואה שנמוכה מהתשואות השנתיות הממוצעת שהציגו אותם גופים בכל אחת משלוש וחמש השנים האחרונות בקופו ובקרנות, שעמדו על כ-9.1% ו-9% בשלוש השנים האחרונות ועל כ-7% בשני האפיקים בחמש השנים האחרונות.

תשואות אלה הושגו לא מעט בשל הריביות הנמוכות ששוררות כאן ובעולם זה שנים, ושמהוות קטליזטור לעליות כמעט בכל שוקי ההון ובכל האפיקים. עם זאת, הריביות הכה נמוכות, שנמשכות, כוללות גם איומים על תיקי ההשקעה של הציבור, שמנוהלים על-ידי הגופים המוסדיים בהסתכלות קדימה: האם השווקים במצב בועתי? האם יהיו הפסדי הון בשוקי החוב, ובאילו היקפים, כשהריביות יחלו לטפס?

לדעת גורמים בשוקי הגמל וההשתלמות, האתגר רק הולך וגדל, אך בשלב זה אפשר להניח שאנו לקראת עוד שנה של תשואות חיובית, וגם ב-2015 סביר לפי שעה שיהיו תשואות חד-ספרתיות דומות ל-2014, גם אם בשיעור נמוך יותר. כך נראה, כי מה שמעניין עכשיו הוא כיצד ממשיכים את המומנטום החיובי בתשואות גם ב-2015.

תשואות גבוהות יותר מ-8%

המנצח בדירוג התשואות של 2014 בשוק קופות הגמל, וכן בשוק קרנות ההשתלמות, הוא בית ההשקעות ילין לפידות, שהקופה גמל ב' וקרן ההשתלמות כללי ב' שלו מובילות עם תשואות של כ-8.1% ו-8.2% ב-2014. למעשה, שתי קופות אלה מובילות את דירוג התשואה גם לחמש השנים האחרונות ולשלוש השנים האחרונות. עם זאת, במסלולים הכלליים הגדולים יותר של בית ההשקעות, התשואות שנרשמו כבר לא בלטו מעל לשוק, ולמעשה הן היו "רק" במקום טוב בחצי העליון של השוק. עוד נציין ביחס לדירוגים הארוכים של 3 ו-5 שנים את בית ההשקעות אלטשולר שחם, שניצב במקום השני בשתי התקופות - הן בשוק הגמל והן בשוק ההשתלמות, וגם ב-2014 הוא היה מעל לממוצע הענפי.

יאיר לפידות הוא מנכ"ל ומנהל השקעות ראשי משותף בבית ההשקעות ילין לפידות, שקרנות ההשתלמות וקופות הגמל במסלולי הכללי ב' שלו היו היחידות שעקפו את רף ה-8% בשנה החולפת.

- האם השווקים גבוהים מדי?

לפידות: "בעולם המניות אני לא סבור שהשוק הישראלי וגם השוק האמריקאי בועתיים. השוק האמריקאי נראה במחירים מלאים, בעוד שהשוק הישראלי הוא בדרך כלל מתחת למחירים הכלכליים המלאים. בציר הזמן התשואות נעות כלפי מעלה, ולפי זה אני צופה שחמש שנים קדימה מהיום המניות בארה"ב יציגו תשואה של כ-30% ביחס להיום, בעוד שהמניות בישראל יציגו בתקופה זו תשואה מצטברת של כ-40%-45% (כולל תשואות דיבידנד).

"תשואות מעין אלה לא קורות כשנקלעים למצבים בועתיים, אבל, כיום המחירים בשוקי המניות גורמים לי לצפות שהם יעשו לא מפחות מהממוצע השנתי, שיוביל לעליות כאמור, עם כל השינויים שיקרו בדרך".

- שוקי החוב הם סימן שאלה גדול אף יותר, על רקע הריביות הנמוכות מאוד.

"הם נמצאים כיום ללא ספק במקום שהוא תולדה של המשבר של שבע השנים האחרונות, שלמעשה טרם הסתיים והשלכותיו עדיין קיימות. אנו נמצאים בעולם של ריביות נמוכות מאוד ותשואה לפידיון נמוכה גם כן, וגם בשל כך אני חושב שאין להקטין את רכיב המניות כיום. ביום שהכלכלה בעולם תשתפר, וזה האיום הגדול בהקשר זה, יהיו הפסדי הון גדולים באותה עוצמה של רווחי ההון שנרשמו בעבר".

- אז מה לעשות עם רכיב החוב?

"לא להחזיק במח"מים ארוכים. ולגבי האג"ח הקונצרניות בארץ - הביצועים שלהן הרבה יותר טובים מהשם הרע שיצא להם בתקשורת ובציבור. בשבע השנים האחרונות, מתחילת 2008 לפני רעידת האדמה, ועד סוף 2014, עם כל האירועים בתקופה זו, התשואות באג"ח הממשלתיות הצמודות היו כ-38%, והקונצרניות צמודות המדד עשו כ-58%. זו תשואה יפה ועודפת, כך שגם בהסתכלות בדיעבד רואים שהתקבל פיצוי ברור ותוספת אמיתית על הסיכון. המרווחים כיום בשוק האג"ח הקונצרני בישראל סבירים - ובבחירה קפדנית זה מרכיב שנכון להיות בו".

גם אקסלנס ופסגות במובילות

במקום השני בדירוג קופות הגמל, והן בדירוג קרנות ההשתלמות הגדולות, ניצב בית ההשקעות אקסלנס, שמסכם שנה חיובית מאוד עם תשואות של 7% ו-6.9%, בהתאמה. לדברי רונן מטמון, מנהל ההשקעות של אקסלנס גמל, "2012-2013 היו שנים קלות יחסית מבחינת ניהול ההשקעות. ככל שלקחת רמת סיכון גבוהה יותר, כך השאת תשואות גבוהות יותר לעמיתים. 2014 כבר הייתה הרבה יותר מורכבת מבחינת ניהול ההשקעות, וזאת מכיוון שהרבה הנחות מאקרו שהיו בקונצנזוס לא התממשו".

במבט קדימה הוא אומר, כי "2015 תאופיין במגמה דומה ואף מורכבת יותר מבחינת ניהול השקעות, והיכולת לייצר תשואה עודפת תהיה מורכבת מאוד".

לדברי מטמון, "אנו מאמינים, לתפיסתנו, שהריביות ימשיכו להישאר נמוכות ברמה עולמית גם בשנה זו, ורמת האינפלציה העולמית תישאר נמוכה אף היא, ותקשה על בנקים מרכזיים להתחיל בתוואי של עליית ריבית". מטמון מוסיף: "רכיב המניות ימשיך להיות אטרקטיבי, ואנו צופים תשואות חד-ספרתיות גבוהות ברכיב זה, בדגש על שוקי חו"ל (ובדגש על הימצאות במדד הדאקס).

"שוק המניות בישראל סובל במשך תקופה ארוכה מעודף רגולציה במספר ענפים עיקריים כמו תקשורת, מזון, ביטוח ובנקאות, כך שאנו לא רואים את השוק כאטרקטיבי ביחס לשוקי חו"ל".

עוד הוא מעריך, כי "הסקטור הרפואי בחו"ל יניב תשואות עודפות גם ב-2015, בעוד שסקטור המזון המקומי ימשיך לסבול מרגולציה ויישחק בתוצאותיו העסקיות והכספיות, ויוותר פחות מעניין להשקעה".

את המקום השלישי בדירוג התשואות בשוק הגמל לשנת 2014 תופסת הקופה הגדולה במשק: גדיש של בית ההשקעות פסגות, שלמרות גודלה השכילה לייצר לעמיתיה תשואה שנתית של כ-6.4%, ולעקוף הרבה קופות קטנות ממנה.

- נראה שלאחר שנים של עליות, ולאור הריביות הנמוכות, 2015 תהיה מאוד מאתגרת להשגת תשואה נאה.

ניר מורוז, מנהל ההשקעות הראשי בפסגות: "אין ספק שהיום המאמץ להניב תשואה גבוהה בעולם של ריביות נמוכות היא משימה קשה. תנאי המאקרו כמעט ולא השתנו - סביבת האין-פלציה והריבית הנמוכה צפויה ללוות אותנו גם ב-2015, שלגביה אנו מעריכים צפי לשוק חיובי.

"על מנת להתמודד עם האתגרים שמציבה לנו 2015, אנו סבורים שיש לפעול במגוון אפיקים ולהגדיל את החשיפה לחו"ל, גם במניות וגם באג"ח. במניות אנו ממליצים להגדיל את החשיפה לחו"ל, בעיקר לארה"ב, ולמדינות חזקות באירופה ולשווקים מתעוררים באסיה. באפיק הקונצרני אנו מאמינים בהסטת השקעה לחו"ל, וכן מתכוונים להגדיל את השקעה בהלוואות לא סחירות שמגובות בביטחונות, ופועלים לקיצור המח"מ בתיק והתמקדות באג"ח בדירוגים איכותיים.

"לגבי האפיק הממשלתי: הריבית בארץ ובעולם תיוותר נמוכה עוד זמן רב, ולכן הרכיב הממשלתי ימשיך להשיא תשואות חיוביות למשקיעים, בעדיפות למח"מ בינוני".

עוד נציין לגבי קופות הגמל את קופת בר יציב של בית ההשקעות הלמן אלדובי, שנמצאת אחרי גדיש. לדברי אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בהלמן-אלדובי, "רמות התשואות של האג"ח הממשלתיות והקונצרניות היום נמוכות ביותר, וללא ספק נמוכות משמעותית מתשואה 'נורמלית' של אג"ח. רמות הסיכון באג*ח גבוהות, ולדעתנו הן יניבו למשקיעים הפסדים עם התחלה של עליית ריבית בארה*ב".

בדירוג קרנות ההשתלמות הקטנות נכנס לראשונה לדירוג בית ההשקעות אי.בי.אי, שעשה זאת עם הובלה בתשואות בקרב הקרנות הקטנות. ב-2014 הציגה קרן ההשתלמות של אי.בי.אי את התשואה השנייה בטיבה בשוק ההשתלמות: 7%, ששנייה רק לכללי ב' של ילין לפידות.

- ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי באי.בי.אי גמל והשתלמות - מה יקרה להערכתך ב-2015?

"כל המשקיעים צריכים להתרגל לתשואות נמוכות. אנו מקווים לרשום ב-2015 תשואה חד-ספרתית גבוהה, וזה בהחלט יספק אותנו על רקע התשואות שאפשר להשיג בשוק.

"אנו ממשיכים להשקיע מרכיב גדול בחו"ל - כ-70% מסך המניות, שם היינו במשקל יתר בארה"ב, וכעת אנו מעבירים משקל למערב אירופה ומזרח אסיה בשווקים כמו סין וקוריאה. כמו כן, אנו מאמינים שתהליכי הרגולציה בארץ ימשיכו להעיב על השוק המקומי גם ב-2015".

- יש בועות בשווקים?

"איני אוהב להשתמש במילה בועות. בסך הכול יש מקום לעוד עליות, גם אם יותר מתונות. הירידה במחירי הנפט נותנת עוד כסף פנוי לצרכן האמריקאי, שדוחף את הכלכלה האמריקאית קדימה. לכן, עדיין אני מסתכל על כדאיות כלכלית.

בישראל הדבר הכי קרוב לבועה זה הנדל"ן למגורים, ולא שוק ההון, והדבר הזה יתפוצץ כשאחד משניים יקרה: כשהריבית תעלה, או שיהיה ריפיון חזק בשוק העבודה, וגל של מפוטרים. אני לא צופה אף אחד משני אלה ב-2015".

ולסיום, בית ההשקעות אנליסט בלט בתחתית הדירוגים להשתלמות וגמל ב-2014, בעיקר במסלולי הב' שלו.

זה קרה בעיקר בגלל תשואות חלשות מאוד בדצמבר, בשיעורים של עד 3.9%, וזאת, כפי שמציינים בסביבת בית ההשקעות, בעיקר בגלל ההתפתחויות ברוסיה והשפעתן על חברות בישראל.

דירוג קרנות ההשתלמות הכלליות לשנת 2014
 דירוג קרנות ההשתלמות הכלליות לשנת 2014

דירוג קופות הגמל לתגמולים הכלליות לשנת 2014
 דירוג קופות הגמל לתגמולים הכלליות לשנת 2014