המשנה למנכ"ל מקאן: "לעצור את הדיקטטורה של לפ"מ"

חנה רדו יוצאת נגד השיטה שלפיה תקציבי הפרסום הממשלתיים אינם יוצאים למכרז ■ לפ"מ מגלגלת תקציבי פרסום בהיקף של כ-118 מיליון שקל בשנה

חנה רדו / צילום: איל יצהר
חנה רדו / צילום: איל יצהר

חנה רדו, אחת הנשים הדעתניות בענף הפרסום ומי שמכהנת כמשנה למנכ"ל קבוצת מקאן בישראל ויו"רית משרד הפרסום מקאן וואלי, פנתה אמש (ג') לכל חברי הנהלת איגוד חברות הפרסום, שבו היא משמשת כחברת הנהלה, בבקשה לייצר מהלך לחץ כדי להפוך את תקציבי הפרסום הממשלתיים למכרזים פתוחים.

רדו מעוניינת להוביל מהלך שישנה את השיטה הנהוגה כיום, שלפיה תקציבי הפרסום הממשלתיים מתנהלים באמצעות לפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית).

רדו זועמת על הגידול בהיקף תקציבי הפרסום שטופלו השנה באמצעות לפ"מ, גידול שלא שיקף את הסטגנציה שמאפיינת את הענף.

בפנייה לאיגוד חברות הפרסום, תחת הכותרת "הדיקטטורה של לפ"מ", כותבת רדו: "שימו לב איזה משרד ממש גדל - לפ"מ! משרד שלא מתמודד על תקציבים. משרד שמשלם לעובדים המוכשרים (אותם פרילנסרים) שעוזבים אותנו אלפי שקלים ליום עבודה. משרד שלא מחויב לתוצאות אפקטיביות. משרד שמבזבז את הכסף של הציבור ושלנו ללא דין וחשבון לאף אחד".

התבטאותה מתייחסת לשיטה הפעולה של לשכת הפרסום הממשלתית, המחזיקה מטה מצומצם של מנהלים, ולצורך ייצור קמפיינים נבחרים אד-הוק אנשי מקצוע מתמחים, לעיתים אפילו מתוך המשרדים. את העבודה מקבלים אנשי המקצוע לאחר מכרז שנערך ביניהם. בשונה מהנהוג בענף הפרסום, המתמודדים מקבלים תשלום גם אם עבודתם לא נבחרה.

רדו מציינת כי "יש 118 מיליון שקל בשוק - ללא מכרזים", ומדגישה כי "חייבים לגרום לתקציבי הממשלה לצאת למכרזים שקופים ולתת הזדמנות לתעשייה שלנו לגדול, במיוחד בסביבה כלכלית כמו היום".

פגיעה כפולה

בשיחה עם "גלובס" הבהירה רדו כי היא מצפה שהאיגוד יעשה מהלכים אקטיביים כדי לנסות לשנות את התנהלות הדברים. לדבריה, "פרסומאים הם אנשים ברמה גבוהה, ואני מצפה מהאיגוד להוביל מהלך לחץ שישנה את המצב בשוק. בשנים האחרונות משרדי פרסום הלכו אחד נגד השני על הרבה פחות והובילו מהלכים שייצרו סטנדרט אחר - לדוגמה המהלך מול הממונה על ההגבלים העסקיים שהביא לכך שנקבע רף לפרסום בפריים-טיים. איגוד הפרסום צריך וחייב להוביל את אזרחי ישראל לפסול את הדבר הזה. זה כאילו הממשלה תקים גוף שמייצר רק אוכל או מים".

רדו סבורה כי הפגיעה במשרדי הפרסום בגלל לפ"מ היא פגיעה כפולה: "גם נעלמים מהשוק למעלה מ-100 מיליון שקל שיודעים עליהם ואין עליהם שום שקיפות, וגם אנשים עוזבים משרדים שמשלמים טוב. אני נחשבת למעסיק שמשלם מצוין, אבל כאלה שעובדים רבע משרה בלפ"מ, בגלל השיטה שם, מרוויחים אותו דבר".

גדי מרגלית, מנכ"ל לפ"מ, מסר בתגובה: "כל הפוסל במומו פוסל. לפ"מ מתנהגת בהרבה יותר שקיפות מכל משרד פרסום, הן בתחום העבודה השוטפת והן בתחום רכישת המדיה. אינני מכיר את חנה רדו, אבל היא מוזמנת למשרדי לקבל פירוט של הנתונים בכל עת שתרצה".

אמיר גיא, יו"ר איגוד חברות הפרסום, מסר בתגובה: "הגיעה אליי הפנייה של רדו. בנוסף, מספר משרדים ביקשו להעלות את הנושא לדיון, וכך נעשה בישיבה הקרובה".