בכיר בטורקיש איירליינס: רוצים להיות הכי מועדפים על הישראלים

משבר עם טורקיה? היחסים בין חברת התעופה טורקיש איירליינס לבין הישראלים מעולם לא היו חמים יותר ■ בריאיון ל"גלובס" מסביר סגן נשיא טורקיש, זיה טסקנט, מה הביא כ-700 אלף ישראלים לטוס עם החברה ב-2014

זיה טסקנט / צילום: ספיר פרץ זילברמן

"כמדינות, תמיד יהיו לנו יחסי אהבה-שנאה עם ישראל, אבל מה שחשוב הוא שעסקים מחברים בין אנשים, ואנחנו לא נותנים לרעשים מסביב להפריע במשימה שלנו: להיות תמיד האופציה המועדפת והנוחה ביותר עבור הנוסעים מישראל. אנו מאוד גאים בקו שלנו ורוצים להמשיך לתת שירות טוב ומוצר מצליח. כזה שממש יחייב את הישראלים לבחור בנו" - כך השיב זיה טסקנט (Ziya Taskent), סגן נשיא חברת התעופה הטורקית טורקיש איירליינס, לשאלת "גלובס" אודות דעתו האישית על המשבר הדיפלומטי המתמשך בין ישראל וטורקיה.

טסקנט, שהשיחה עימו התקיימה בשבוע שעבר במטה החברה באיסטנבול, יודע על מה הוא מדבר. למרות היחסים העכורים בין שתי המדינות ודברי ההסתה שמשמיע נגד ישראל הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שהוא גם הבוס של טסקנט (שהרי טורקיש היא חברה בבעלות ממשלתית) - הישראלים טסים טורקיש. ליתר דיוק, 695 אלף טסו עימה (הלוך ושוב) בשנת 2014 - גידול של 4.86% לעומת 2013 - ומיצבו אותה כחברת התעופה הזרה הגדולה ביותר בארץ.

לדברי אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה טורס, הישראלים אוהבים לטוס עם טורקיש מכמה סיבות: "תדירות הטיסות, זמינות המושבים, הקונקשנים הטובים למספר רב של יעדים בעולם, שירות ויחס טוב לנוסע ומחירים אטרקטיביים".

עוד לדבריו, "גם סוכני הנסיעות אוהבים את טורקיש, כי היא משלמת עמלות לסוכנים, בזמן שמרבית חברות התעופה האירופאיות הפסיקו לשלם עמלות".

הישראלים, שכנופשים הדירו את רגליהם מארץ ה"הכול כלול", לא מוותרים כנוסעים על שירותי האוטובוסים המעופפים של טורקיש איירליינס בדרך לחופשה באירופה, במזרח הרחוק או בארה"ב. ולא בכדי, טורקיש מפעילה 8 טיסות יומיות במהלך כל ימות השבוע בקו תל-אביב-איסטנבול, וידה עוד נטויה.

"אם הביקושים בשוק הישראלי ימשיכו להיות חזקים, נוסיף טיסה יומית תשיעית בקו תל-אביב-איסטנבול. נעשה זאת ללא היסוס. יש לנו גמישות גבוהה בקבלת ההחלטות, כי מדובר בקו רווחי מאוד", אמר ל"גלובס" בשבוע שעבר פתיח דוגאן, מנהל טורקיש בישראל, במהלך הביקור במטה החברה באיסטנבול.

עוד לדבריו, "ישראל היא שוק אסטרטגי עבורנו. עלויות התפעול נמוכות בהשוואה לשאר חברות התעופה האירופיות - שעה ו-40 דקות ואתה באיסטנבול. בנוסף, שינמוך מחלקת העסקים של לופטהנזה בקו לתל-אביב תרם המון והביא לנו נוסעים רבים".

טסקנט הוסיף בעניין זה: "מספר הטיסות לתל-אביב הוא הגבוה ביותר ברשת הקווים העולמית של טורקיש. זה קו רווחי, וחשוב לנו מאוד להמשיך ולקדם אותו. 85% מהנוסעים בו ממשיכים בטיסות ליעדים באירופה ואסיה, ותמיד נשאף להיות האופציה הטובה ביותר עבורם".

קונקשן ל-219 יעדים

אז נכון, קיימת אזהרת מסע לטורקיה בגינה הציבור בישראל חושש לבקר במדינה המוסלמית המונה למעלה מ-67 מיליון בני אדם, ובמהלך מבצע "צוק איתן" כ-4,000 ישראלים נתקעו בשדה התעופה באיסטנבול לאחר שחברות התעופה הטורקיות, כולל טורקיש, סירבו להטיסם לארץ, ורק בהתערבות שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הם הוטסו לקפריסין ומשם חזרו הביתה עם חברות התעופה הישראליות.

אך כשמדובר בתחנת ביניים וכשהדברים מגיעים לכיס, הישראלי לא חושש וטס בהמוניו עם טורקיש איירליינס למגוון יעדי המשך, גם אם נתיב הטיסה עובר מעל מדינות אויב כמו איראן וסעודיה (ליעדים ארוכי-טווח).

נכון להיום, טורקיש מציעה טיסות המשך ל-108 מדינות ול-219 יעדים ברחבי הגלובוס במחירים משתלמים, וידה עוד נטויה. טסקנט צופה כי טורקיש - שהטיסה בשנה החולפת 124 מיליון נוסעים (לעומת 19.6 מיליון בשנת 1994) - תטיס 381 מיליון נוסעים עד שנת 2034. "אנחנו שואפים להיות אחת מחברות התעופה הגדולות בעולם", הוא אומר.

טורקיש רשמה בשנה החולפת את שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר במונחים של מספר נוסעים ופתיחת יעדים חדשים.

ועד כמה באמת משתלם לטוס עם טורקיש? מבדיקת "גלובס" עולה כי טיסות המשך דרך איסטנבול בחודשים יולי-אוגוסט ליעדים כמו טורונטו, בנגקוק וטוקיו אכן זולות יותר בהשוואה לקונקשנים של לופטהנזה, סוויס, בריטיש איירווייס ורויאל ג'ורדניאן ליעדים אלה.

כך למשל, טיסת המשך עם טורקיש לבנגקוק עולה 980 דולר לאדם (הלוך ושוב), לעומת 2,510 דולר עם סוויס (דרך ציריך) - פער אדיר של 1,530 דולר; 1,680 דולר עם בריטיש (דרך לונדון) - פער של 700 דולר; 1,230 דולר עם לופטהנזה (דרך פרנקפורט/מינכן) - פער של 250 דולר; ו-1,030 דולר עם רויאל ג'ורדניאן (דרך עמאן) הנחשבת לפופולרית בקרב הישראלים הטסים למזרח - פער של 50 דולר לטובת טורקיש.

זול לטוס עם טורקיש גם ליעדים שונים באירופה. כך למשל, עבור כרטיס טיסה ללונדון תשלמו בטורקיש 420 דולר לאדם, לעומת 700-900 דולר בחברות אירופאיות האחרות שנבדקו. גם לאמסטרדם ולרומא יישארו לכם עשרות דולרים בכיס אם תבחרו בטורקיש.

לעומת זאת, מי שיטוס הקיץ עם טורקיש ליעדים כמו ניו-יורק ולוס אנג'לס - ישלם מחיר גבוה יותר: 1,280 דולר לניו-יורק ו-1,680 ללוס אנג'לס, לעומת 1,130 דולר ו-1,570 דולר בהתאמה עם רויאל ג'ורדניאן. אולם, בהשוואה לחברות כמו לופטהנזה, סוויס ובריטיש - כרטיסי טיסה לשני היעדים הללו עם טורקיש ישאירו לכם בכיס עשרות דולרים.

לדברי טסקנט, טורקיש מציעה מחירים אטרקטיביים הודות ל"מיקומה של איסטנבול כעיר חוצת יבשות בין אסיה ואירופה המאפשר את המחירים הטובים ליעדים ארוכי-טווח. זה מוזיל לנו משמעותית את עלויות התפעול והדלק. בעיקרון, 70% ממספר הטיסות שלנו ברשת ביעדים העולמית יכולות להתבצע גם במטוסים צרי-גוף. יש לנו רצון עז להמשיך ולהתרכז בהמשך הצמיחה המהירה שלנו בישראל ובכלל. אני יכול להבטיח שהמחיר שאנו מציעים לישראלים הוא אטרקטיבי וימשיך להיות".

- האם כחברה השואפת לנגוס נתחי שוק גדולים עוד יותר, יש כוונה להוזיל מחירים?

"אנו מבצעים במחיר התאמות מעת לעת, אבל כל עוד הביקושים קשיחים, למה שנוזיל?".

- האם לטורקיש יש כוונה להשיק מותג לואו-קוסט משלה?

טסקנט: "אין לנו כרגע תוכנית להקמת חברת לואו-קוסט שתתחרה למשל באיזי ג'ט ובריינאייר. זה מודל אחר, שונה לחלוטין. אנו שותפים בחברת סאן אקספרס עם לופטהנזה, ויש לנו מותג טיסות אזוריות משלנו, אבל המחירים שלנו מספיק אטרקטיביים כדי שנמשיך לפעול במודל הקיים".

עפים על האוכל: 3 טון קציצות קבב ביום

מחקרים מראים שהלחץ האטמוספירי והאוויר היבש בגובה 30-40 אלף רגל פוגמים בחוש הטעם והריח שלנו, ומסיבה זו האוכל המוגש לנו במטוסים מרגיש תפל, ולא משנה באיזו תצורה הוא מוגש. גם במחלקת עסקים, שם לחמגשיות יש לוק של מנות גורמה, לאוכל - אסטטי ומוקפד ככל שיהיה - עדיין יש ריח של מזון מהונדס שהוקפא וחומם שוב.

"בגבהים אליהם נוסקים מטוסי הנוסעים, אנחנו מאבדים את הרגישות לטעם וריח, ולכן האוכל המוגש לנו בטיסה מרגיש לנו תפל. אם נאכל על הקרקע את אותו אוכל המוגש לנו במטוס, ובמיוחד במחלקות היוקרה, הוא ירגיש לנו הרבה יותר טעים", מסביר ד"ר ערן שנקר, הרופא התעופתי וראש המרכז למחקר רפואת תעופה וחלל במכון פישר.

בטורקיש איירליינס מייחסים חשיבות רבה לנושא המזון המוגש בכל המחלקות - מזון המיוצר במפעל KO&CO, הממוקם באיסנטבול ונמצא בבעלות טורקיש (50% והיתר בבעלות פרטית).

יותר מכך, כדי לבדל את עצמה מחברות התעופה המתחרות, בחרה החברה בגימיק קולינרי: בכל טיסה וטיסה, את האוכל לנוסעים במחלקת העסקים מגיש שף מעופף עם כובע טבחים צחור לראשו ועם גינונים של מלצר במסעדת גורמה.

"המפעל מעסיק 3,000 עובדים במשמרות של 24/7, המייצרים 160 אלף מנות ביום רק למחלקת תיירים", מספרים שם. "מדובר ב-3 טון קציצות קבב ו-3 טון חזה עוף צלוי ביממה, המחולקים בין עשרות פסי ייצור".

חלק מהמזון מיוצר באופן ידני הודות לכוח-האדם הזול במדינה. כך למשל, ביקור במפעל מגלה פועלות זריזות ידיים שממלאות ידנית 600 יחידות קובה מדי יום, וקונדיטורים שמזליפים בקצב מסחרר קצפות על ליין של קינוחים, כשכל זה מועמס על עגלות הדיילים המועברות למטוסים באמצעות צי של משאיות ייעודיות. זאת, רק אחרי שהשף הראשי דוגם את המנות ומאשר את שילוחן.

המנות האהודות ביותר על נוסעי טורקיש, מספרים במפעל, הן אורז, שעועית וקציצות כבש.

■ הכותבת הייתה אורחת טורקיש אייר באינסטנבול.

טיסות קונקשן בקיץ ליעדים
 טיסות קונקשן בקיץ ליעדים