סוף לפיפל מיטר? ניסוי למדידת רייטינג בסמארטפונים

במקביל, פאנל הפיפל מיטר יוגדל ב-120 משפחות נוספות ויעמוד על 700 משפחות

הוועדה הישראלית למדרוג תחל במהלך השנה הקרובה בניסוי למדידת נתוני צפייה (רייטינג) באמצעות סמארטפונים וללא מכשיר הפיפל מיטר - כך מאשר ל"גלובס" מנכ"ל הוועדה למדרוג, שמוליק שם טוב.

במקרה שהניסוי יעלה יפה, נבחנת האפשרות כי כבר בשנת 2016 תחל מדידה דיגיטלית נרחבת, שתכלול גם צפייה באינטרנט ובמכשירי סמארטפון בתוכן טלוויזיוני במקורו.

כיום נמדדת הצפייה בקרב 580 משקי-בית החברים במדגם הצפייה ואשר בביתם מותקן ממיר מדידה ייחודי. שיטת המדידה באמצעות מכשיר סלולרי לא קיימת באף מדינה אחרת.

בתוך כך, הוועדה החליטה בישיבתה בסוף השבוע שעבר להגדיל את פאנל המדידה מ-580 משקי-בית ל-700 משקי-בית, ובמקביל להאריך את ההתקשרות עם קנטאר מדיה, החברה שמבצעת את המדידה, עד לחודש פברואר 2019. החוזה מול החברה אמור היה להסתיים באוגוסט השנה, ובמסגרת המשא-ומתן להוזלת הרחבת הפאנל הוחלט על הארכתו מול החברה.

"היו התלבטויות אם לצאת למכרז או להגדיל את הפאנל, וההכרעה הייתה להגדיל ב-20% את הפאנל, ובעצם ההארכה הזו סיום ההתקשרות עם קנטאר יהיה בפברואר ב-2019", אמר שם טוב ל"גלובס".

לדבריו, במסגרת זו תהיה החלפה של חלק ממשפחות שיש להן ותק של בין 5-7 שנים, וכך "הפאנל יוכל לדייק ברמה יותר טובה לגבי ערוצים קטנים וקבוצות קטנות באוכלוסייה (זאת בשל הסטייה הסטטיסטית הנמוכה יותר, ל"א)".

גופי השידור בעלי הרייטינג הנמוך יחסית - ובהם ערוץ 10, 9, 20 ורשות השידור - תמכו בהרחבה גדולה יותר ל-800 משקי-בית, כפי שהומלץ על-ידי הסטטיסטיקאי של הוועדה למדרוג. ואולם, היה ברור כי השקעה כספית משמעותית כזו תיתקל בהתנגדות זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת, אשר הגדלת הפאנל עשויה להשפיע עליהן לרעה, או לכל הפחות לא להשפיע עליהן כלל.

עלות הגדלת הפאנל ל-700 משקי-בית עשויה להגיע ל-600 אלף שקל בשנה, הגדלה תקציבית שלא נדרש לה האישור של כל מחזיקי בעלי המניות בוועדה.