המומחה הכלכלי במשפט נוחי דנקנר מקורב ליו"ר ני"ע האוזר

ד"ר חיים קידר-לוי כתב מאמרים ביחד עם שמואל האוזר, והאוזר הוא שקישר בין המומחה לבין הפרקליטות לצורך מתן חוות-הדעת במשפט הרצת מניות אי.די.בי

נוחי דנקנר חיים קידר-לוי / צילום: תמר מצפי
נוחי דנקנר חיים קידר-לוי / צילום: תמר מצפי

המומחה הכלכלי מטעם התביעה בתיק הרצת המניות של נוחי דנקנר ואיתי שטרום כתב מאמרים ביחד עם יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, והאוזר הוא שקישר בין המומחה לבין הפרקליטות לצורך מתן חוות-הדעת - כך התברר במהלך חקירתו הנגדית היום (ב') של המומחה, ד"ר חיים קידר-לוי, על-ידי סנגורו של דנקנר, עו"ד גיורא אדרת, במסגרת משפט הרצת המניות לכאורה של אי.די.בי.

"באחד המפגשים אצל האוזר בלשכה הוא אמר לי שיכול להיות שיהיה משהו מעניין, איזשהו פרויקט, ולמחרת קיבלתי את הטלפון (מהפרקליטות - ח"מ). אני מניח שהם פנו אליי בגלל זה", תיאר קידר-לוי בעדותו היום בפני השופט חאלד כבוב.

"אתה לא חושב שלמען השקיפות היית צריך לומר שיש לך קשרים מאוד הדוקים עם רשות ניירות ערך ועם האוזר?", הטיח הסנגור במומחה. "הכול כתוב", השיב קידר-לוי, שציין כי הוא והאוזר נמצאים בקשרים עד היום.

בהמשך נשאל קידר-לוי האם בכל התקופה שהיה בקשר עם אנשי הרשות והאוזר, הוא דיבר עמם על חוות-הדעת שעליה עמל בעניין הרצת מניות אי.די.בי אחזקות.

קידר-לוי השיב בשלילה. "היו לנו פגישה או שתיים במהלך החודשים האלה, והדבר היחיד שעלה היה שסיפרתי לו שאני מתקדם עם חוות-הדעת", אמר. "האוזר אמר לי שהם לא ממש צריכים את הדוח, כי יש להם עדויות למכביר, אבל שהם רוצים את זה כדי לסגור. אבל על הפרטים של הדוח לא דיברנו".

הסנגור הקשה: "בא אליך האוזר ואומר שיפנו אליך ויהיה משהו מעניין, ואז אתה כותב את הדוח, והוא אומר לא צריכים את הדוח שלך בכלל?".

קידר-לוי השיב: "ככה הוא אמר".

נזכיר כי דנקנר ושטרום, המיוצג בידי עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, עומדים לדין בגין הרצת מניות אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012, במטרה לשפר את סיכויי הנפקת החברה. עד המדינה במשפט הוא הברוקר עדי שלג, שותפו לשעבר של שטרום בחברת אי.אס.פי.

על-פי חוות-הדעת של קידר-לוי, המסחר שביצע שלג בשם שטרום בחשבון אי.אס.פי בין 21 ל-23 בפברואר 2012 מצביע על כוונה להשפיע על מניית אי.די.בי אחזקות. לדבריו, היקף הרכישות שעלה על 42 מיליון שקל, ודפוס הפעילות של רכישה ביוקר ומכירה בזול מצביעים על הכוונה לתרמית.

בדיון הקודם במשפט התברר כי בעת שהכין את חוות-דעתו המקצועית, לא ידע המומחה הכלכלי כי בתקופה הרלוונטית לאישום ביצע שלג עסקאות מתואמות בין אי.אס.פי לבין חברת "סיטי ברוקר" שבבעלות רעייתו של שלג. לטענת ההגנה, לו היה יודע המומחה את הנתון הזה ולוקח אותו בחשבון בעת הכנת חוות-הדעת, היא הייתה משתנה לטובת הנאשמים.