גיורא הרטוג יחקור טענות לאי-סדרים באורכית

בין היתר תתמקד חברת אודיט של הרטוג, מנהל מחלקת החקירות לשעבר של רשות ני"ע, בחקירת השקעות מסוכנות שביצעה החברה, שהובילו מייסדיה איציק תמיר ואריק פנט, באמצעות כספי האג"ח

איציק תמיר אורכית / צלם: תמר מצפי
איציק תמיר אורכית / צלם: תמר מצפי

בשנת 2007 נסחרה חברת אורכית תקשורת לפי שווי של למעלה מ-100 מיליון דולר. באותה תקופה גייסה החברה, שעסקה בפיתוח וייצור ציוד תקשורת, סכום של כ-25 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה בבורסה המקומית.

מה עלה בגורלה של אורכית מאז, ידוע לכל משקיעיה ונושיה: לאחר שהפסדיה תפחו, החברה הציעה לפני כשנתיים הסדר חוב ומאוחר יותר הגיעה לפירוק.

מה עלה בגורל הסכום שגויס בהנפקת האג"ח? את זה, וכן טענות לאי-סדרים נוספים בחברה, בוחן כיום מפרק אורכית מטעם מחזיקי האג"ח.

ל"גלובס" נודע כי המפרק, עו"ד ליאור דגן, שכר לאחרונה לצורך כך את שירותי חברת אודיט בקרה וביקורת המתמחה בביקורות וחקירות בשוק ההון, שבראשה עומד גיורא הרטוג, לשעבר מנהל מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך.

במסמך שהוגש לבית המשפט לפני מספר שבועות, הוזכרו "הליכי חקירות שהמפרק הזמני מתכנן לבצע במחצית השנייה בינואר 2015". לא נמסרו תגובות מהמפרק דגן ומאודיט.

ככל הנראה, אורכית השקיעה כספים שגויסו בהנפקת האג"ח בהשקעות בפרופיל סיכון גבוה - כולל ניירות ערך שונים - מניות ונגזרים. השקעות אלה לא עלו יפה, אך הרישום החשבונאי איפשר לאורכית לא להכיר בדוחותיה בהפסדים שנגרמו לה מתיק ההשקעות המדובר.

בדוח השנתי המורחב לשנת 2007 ציינה החברה כי יש לה כ-67 מיליון דולר במזומנים והשקעות, כולל איגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות. "לחברה יש יכולת וכוונה להחזיק בהשקעות אלה עד לחזרתן לשווי ההוגן שלהן", ציינה אורכית על רקע ירידת שווי הניירות בהם השקיעה.

בתוך כך, מהמסמכים שהוגשו באחרונה לבית המשפט עולה כי מחזיקי האג"ח של אורכית טוענים כי הסכמי ההעסקה של צמד מייסדי החברה ומנהליה - איציק תמיר ואריק פנט - לאורך שנותיהם באורכית הם לכאורה חסרי תוקף.

זאת, על רקע הטענה שהשניים היו בעלי שליטה בחברה בפועל וכיוונו הלכה למעשה את פעילותה "ביד רמה"; לפיכך, לעמדת מחזיקי האג"ח, כל התקשרות עם השניים דרשה קבלת אישורים מיוחדים לפי חוק החברות, כפי שמאשרים עסקאות בעלי שליטה, לרבות אישור אסיפת בעלי המניות ברוב מיוחד.

עמדה זו הוצגה על רקע סוגיית "שחרור" קופות הגמל, ההשתלמות וביטוחי המנהלים של תמיר, בהיקף של למעלה מ-8 מיליון שקל (פיצויים ותגמולים). בינתיים, החלטת השחרור הושהתה עד חודש מארס.

חברת אודיט, שהקים גיורא הרטוג לאחר פרישתו מרשות ניירות ערך, מספקת שירותים לשיפור ניהול הסיכונים והממשל התאגידי בקרב לקוחותיה, וכן ייעול תהליכים וסיוע בעמידה בדרישות הרגולציה. בין השירותים המוצעים גם ביקורת חקירתית, שעוסקת בניתוח של נתונים חשבונאיים, תוך ביסוס הממצאים על ראיות הנאספות בצורה שיטתית ויכולות להיות קבילות בהליכים משפטיים.

שינתה מיקודים, והמשיכה להפסיד

אורכית הוקמה בשנות ה-90 של המאה הקודמת, הונפקה בנאסד"ק בשנת 1996, ובשיאה, בימי הבועה, שווי השוק שלה נסק ל-1.6 מיליארד דולר - אף שלא הייתה רווחית.

בשנת 2002, אחרי התפוצצות הבועה, היא נרשמה במסגרת הרישום הכפול למסחר גם בבורסה בתל-אביב. לאורך השנים נוהלה החברה על-ידי צמד מייסדיה, תמיר ופנט.

בתחילת דרכה אורכית התמקדה בפיתוח מודמים מסוג ADSL. בהמשך, עם התפוצצות הבועה, החליטה החברה לצאת מתחום פעילות זה, תוך שהיא מפטרת למעלה ממחצית מעובדיה, ועברה להתמקד בפעילותה של חברת-הבת קוריג'נט, שפיתחה באותו זמן ציוד להעברת נתונים על גבי תשתיות הטלפון הקיימות.

בשנת 2005 נראה היה כי החברה נמצאת בכיוון הנכון: אורכית זכתה אז בפרויקט הגדול ביותר שלה, עם חברת התקשורת השנייה בגודלה ביפן, KDDI. זו הזמינה מאורכית ציוד תקשורת בהיקף של 200 מיליון דולר, ולפרק זמן קצר החברה עברה לרווח והמניה נסקה ביותר מפי ארבעה, לשווי חברה של כ-400 מיליון דולר (בהתאם, אורכית אף צורפה למדד תל-אביב 100). תמיר ופנט ניצלו את הנסיקה הזו בשביל לממש מניות אורכית שהיו בידיהם, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

אולם מאז סיום הפרויקט היפני בסוף 2006, לא הצליחה החברה לקבל הזמנות חדשות בהיקפים משמעותיים, אם כי הייתה קרובה לא פעם לזכייה במכרזים של חברות תקשורת גדולות. אורכית שוב שינתה כיוון, והאסטרטגיה שלה התמקדה בלקוחות בעלי פוטנציאל הכנסות קטן יותר.

כך רשמה החברה עלייה בהכנסות, אך בשורה התחתונה לא נרשם שיפור, והפסדיה המשיכו להיצבר (כמעט 400 מיליון דולר נכון לסוף ספטמבר 2014).

בתחילת 2012 הגישה אורכית בקשה להקפאת הליכים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לאחר שנקלעה למבוי סתום במגעים שניהלה עם מחזיקי האג"ח.

כעבור מספר חודשים הוסכם על מתווה להסדר חוב בחברה, בהיקף כ-60 מיליון שקל, תוך פריסת תשלומים ללא ביצוע תספורת. אלא שאז הציעה החברה מתווה חדש שכלל מכירת פטנטים ותספורת של כ-30%.

בסופו של דבר הגיעה אורכית, באמצע 2014, להליך פירוק זמני.

כיום, מניית אורכית נמצאת בהשעיית מסחר. הדוח הכספי האחרון שפרסמה, תחת המפרק הזמני, הוא לרבעון השלישי אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 הכנסות החברה התכווצו ב-55% ל-2.9 מיליון דולר, וההפסד נותר כמעט ללא שינוי ברמה של כ-3.5 מיליון דולר. בסוף הרבעון היו לחברה יתרות מזומנים ושווי מזומנים בסך 1.3 מיליון דולר בלבד.

משווי של 1.6 מיליארד דולר קרסה אורכית לשווי אפסי
 משווי של 1.6 מיליארד דולר קרסה אורכית לשווי אפסי

הדרך של אורכית לקריסה
 הדרך של אורכית לקריסה