לא ניצבים על המשמרת

איך אפשר להרגיע את "החשק המיני" של הניצבים?

ניצב ניסים מור / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
ניצב ניסים מור / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

בלילה שבין ראשון לשני (25-26 בינואר) נחקר סגן מפכ"ל המשטרה, ניצב ניסים מור, במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), בחשד שהטריד מינית בחודשים האחרונים שוטרת זוטרה וכן ביצע בה מעשה מגונה. בתום חקירתו נשלח הקצין למעצר-בית מלא ל-5 ימים, שבמהלכם ייבדקו תלונות נוספות נגד הניצב.

לפני הניצב "החדש", בסוף השבוע שעבר פרש מהמשטרה ניצב קובי כהן, מפקד מחוז ש"י, שנחשד בניהול קשר אסור עם שוטרת שהייתה תחת פיקודו. כהן הבטיח לכאורה לשוטרת כי אם היא "תיצמד אליו" אז "יהיה לך טוב". לפני ניצב כהן עלתה פרשת ניצב ניסו שחם, מפקד אזור ירושלים, שפרש על רקע חשדות לקיום יחסי מין לכאורה עם שוטרת ברכב משטרתי.

אם נלך לאחור בזמן, ניזכר בניצב אורי בר-לב שפרש על רקע "פרשת אורלי אינס" וחשד לקיום יחסי מין בעייתיים.

יצוין כי ניצב קובי כהן הוא הניצב השישי שפורש מהמשטרה בתקופת כהונתו של המפכ"ל יוחנן דנינו. גם נגד ניצב יוסי פריינטי עלה חשד בתחום ניצול מרות מינית, והוא הזדרז לפרוש מהמשטרה.

כללי האתיקה מכתיבים דרכי התנהגות ברורים וחדים, שלא ניתן לעבור עליהם. ניצול יחסי מרות או ניצול מצב שלפיו ניצב מתחכך בשמלת גברת או מלטף את איבריה ומבטיח לה קידום מהיר, הוא עבירה ברורה. לא פחות מכך חמורה העובדה שניצב במשטרה משבש הליכי חקירה ומוחק מסרוני מין, ובלבד שיחידת מח"ש תתקשה לאתרם. במקרים מסוימים מדובר בחשש לעבירה בכפייה.

שוטרת צעירה נמתחת לדום כשמולה עומד ניצב שדרגתו מקבילה לאלוף בצה"ל. עצם המצב שהניצב פונה אליה ותוך כדי דיבורו הוא מחמיא לגזרתה וליופיה, גורם לשוטרת בעיה שהיא אינה מסוגלת להתמודד עימה. היא אינה יכולה להגיב לניצב ולהגיד לו - מספיק, סוף, נקודה, רד ממני. שהרי יש חשש שאם תדבר כך, עתידה במשטרה הסתיים. היא לא תיסע במשלחות משטרתיות לחו"ל, כפי שניצב כהן חשב לעשות לשוטרת החביבה עליו, ויש סיכוי שתגורש מהמשטרה. במקרה הטוב, היא תעבור למחלקת תנועה לרשום דוחות חניה לשארית הקריירה המשטרתית שלה. בואו לא נעמיד פנים ונהיה תמימים - במקרים רבים, אם מצאת חן בעיני הניצב, סיכוייך לצאת לקצונה ולהתקדם טובים, ולהפך.

סביר להניח כי במשטרת ישראל מנסים ומשתדלים להימנע ממקרים מביכים. ניצבי החשק המיני המוגבר לא מוסיפים כבוד למשטרה. מח"ש היא יחידת חקירות בלבד, שמתחילה לפעול אחרי ביצוע עבירות. מח"ש חוקרת כל תחום ונושא בקפדנות ללא מורא. אם גוף חיצוני יבנה למשטרת ישראל מודל מוסר, הכולל יחסי פיקוד, נוהלי נוכחות במסיבות של עבריינים, כללי מנהל תקין והתנהגות, בצמוד לענישה מרתיעה, סביר שהחשק המיני - במסגרת הארגון - של חלק מהניצבים יירגע. נראה כי יועצת הנשים (יש תפקיד כזה) למפכ"ל אינה דמות מרתיעת ניצבים.

ניצב שיידע בבירור כי על SMS חשקני לשוטרת, על קיום יחסי מין עם כפופה, על הבטחות לקידום מטאורי - הוא ייתן את הדין כחוק, יירתע מפשע. לא עוד רק התפטרות הניצב כעונש על ניצול מרות ודרגה, אלא אפשרות לשלילת דרגותיו ופגיעה בפנסיה, ואולי אף מאסר, יגרמו לניצב תאוותן לחשוב מחשבה כפולה ומכופלת, שייתכן כי יביאו להימנעות מהטרדה מינית או מקיום יחסי מין אסורים במסגרת זו.

קוד אתי חד וברור וגם מרתיע עשוי לתת הגנה לשוטרות מפני הניצבים בעתיד. מעמד האישה יותר חשוב מתאוות הניצבים, והגיע הזמן שבמשטרה יפנימו את הנושא.

■ הכותבת היא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה (מל"א).