"CIA והמוסד חיסלו את מורניה בשלט רחוק מת"א"

היזמה להתנקשות – של המוסד ■ סוכנים אמריקאים איתרו את מורניה, אך ישראל התעקשה להפעיל את הפצצה משטחה, כ"נקמה" ■ CIA סייע בהרכבת הפצצה, והיא נוסתה במתקן של הסוכנות בקרוליינה הצפונית כדי לוודא שלא ייפגעו חפים מפשע

 עמוד ענן   / צילום: רויטרס
עמוד ענן / צילום: רויטרס

העיתון "וושינגטון פוסט" מגלה היום (שבת), כי עימאד מורניה, ראש אגף המבצעים הבינלאומים של חיזבאללה, חוסל במבצע משותף של המוסד ושל סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, CIA. על פי הידיעה, הפצצה הופעלה בשלט רחוק על-ידי סוכני המוסד בת"א.

מאז חיסולו של מורניה בדמשק, ב-2008, היו הערכות שהוא חוסל ע"י ישראל, אך ישראל מעולם לא הודתה בכך. המידע ב"פוסט" מיוחס למקורות מודיעיניים אמריקאיים. לא ברור מדוע הודלף המידע דווקא עתה, אך ייתכן כי ההדלפה נועדה לספק לחיזבאללה חומר למחשבה על פגיעות מנהיגיו, בעקבות ההודעה המתרברבת של הארגון אתמול, שבה הוא נטל אחריות לירי על רכבי צה"ל בגזרה הצפונית, שבה נהרגו שני חיילים ונפצעו שבעה.

על פי התיאור ב"פוסט", יצא מורניה מארוחת ערב במסעדה ב-12 בפברואר 2008 והלך ברחוב שקט בבירת סוריה. לא הרחק, עקב אחריו צוות של סוכני CIA. כאשר ניגש מורניה לרכב השטח שלו, התפוצצה פצצה שהוטמנה בצמיג הרזרבי בחלק האחורי של הרכב. בעקבות הפיצוץ, ניתזו סביב הרכב המפוצץ שברים ורסיסים. מורניה מת במקום.

לדברי העיתון, הפצצה הופעלה בשלט רחוק מתל-אביב ע"י סוכני המוסד, שקיימו קשר עם עמיתיהם האמריקאים בדמשק. "המבצע אורגן כך, שארה"ב הייתה יכולה להתנגד ולבטל את ההתנקשות, אך היא לא הייתה יכולה לבצע את פעולת החיסול", אמר ל"פוסט" איש מודיעין אמריקאי לשעבר.

"פוצצנו 25 פצצות לניסיון"

ארה"ב סייעה לבנות את הפצצה, והיא נוסתה פעמים רבות במתקן של CIA בקרוליינה הצפונית כדי לוודא שהדף הפיצוץ יהיה תחום בשטח קטן ולא יפגע בחפים מפשע, אמר איש המודיעין לשעבר. "קרוב לוודאי שפוצצנו 25 פצצות כדי לוודא שהפצצה הסופית תפעל כהלכה", אמר המקור.

שיתוף הפעולה ההדוק בין המוסד ל-CIA העיד על חשיבותו של מורניה, שבמשך השנים שורבב שמו לכמה מהמבצעים הראוותניים ביותר של חיזבאללה, לרבות הפיגוע בשגרירות הישראלית בבואנוס-איירס, ב-1992, שבו נהרגו ארבעה ישראלים ו-25 ארגנטינאים, הפיגוע במרכז הקהילה היהודית בבואנוס-איירס, שבו נהרגו 85, והפיגוע במגדלי חובאר, בסעודיה, ב-1996, שבו נהרגו 19 חייליים אמריקאים.

ארה"ב מעולם לא הודתה שהייתה שותפה בחיסולו של מורניה, וחיזבאללה הטיל מאז ומתמיד את האשם על ישראל. למעט חיסולו של עוסמה בין לאדן ב-2011, המבצע לחיסול מורניה היה אחת מהפעולות החשאיות המסוכנות ביותר שביצעה ארה"ב בשנים האחרונות. חמישה אנשי מודיעין אמריקאיים לשעבר אישרו את מעורבות ארה"ב במבצע.

מארק רגב, דוברו של ראש הממשלה, אמר ל"פוסט": "אין לנו שום דבר להוסיף בשלב זה". פקידים אמריקאים בחנו דרכים ללכוד או לחסל את מורניה במשך שנים, אומר ה"פוסט". יוזמות אלה קיבלו דחיפות בשנים שאחרי פיגועי הטרור של 11 בספטמבר 2001 בארה"ב. פיגועים אלה הניעו את הנשיא דאז, ג'ורג' בוש, לפנות ל-CIA ולפיקוד המבצעים המיוחדים של צבא ארה"ב (JSOC) בדרישה להאיץ יישום תוכניות לחסל טרוריסטים מובילים, לרבות כאלה שלא היה להם שום קשר לפיגועי 11 בספטמבר או לאל קאעדה.

פקיד אמריקאי לשעבר סיפר ל"פוסט" על פגישה חשאית בישראל בין בכירים ב-JSOC לבין ראש אמ"ן, ב-2002. במהלך דיון רחב יותר על סוגיות מלחמה בטרור, העלו קציני JSOC את האפשרות לחיסול מורניה כבדרך אגב, וההתייחסות האגבית הזו היכתה את המארחים הישראלים בתדהמה.

"כאשר אמרנו שנהיה מוכנים לבדוק אפשרויות לחסל אותו, הם (הישראלים) כמעט נפלו מכיסאותיהם", אמר הפקיד האמריקאי לשעבר. לדבריו, JSOC לא הכין תוכנית ספציפית כלשהי אך בחן תרחישים לפגוע במטרות טרור פוטנציאליות באזור, ורצה פשוט לבדוק את נכונות ישראל לשמש מתחם לפינוי צוותי קומנדו אמריקאים אחרי פעולה אפשרית. בסופו של דבר, אפיק זה הסתיים בלא כלום.

לא ברור מתי גילו סוכני CIA בראשונה שמורניה חי בדמשק, אך מקום הימצאו היה ידוע לאמריקאים לפחות שנה לפני חיסולו, מציין ה"פוסט". אחד מאנשי המודיעין האמריקאים ששימשו מקורות לידיעה ציין, כי הישראלים הם שפנו בראשונה ל-CIA והעלו אפשרות למבצע משותף לחיסול מורניה בסוריה. מתברר שלסוכנות האמריקאית היתה תשתית מבוססת בדמשק שהישראלים יכלו לעשות בה שימוש. לדברי גורמים אמריקאים, רצו הישראלים ללחוץ על ההדק.

מתחת לנסראללה

"זו היתה נקמה", אמר פקיד לשעבר. לאמריקאים לא היה אכפת מי ילחץ על ההדק ובלבד שמורניה יחוסל. האמריקאים לא חששו מפעולת נקם מפני שההנחה הייתה שחיזבאללה יאשים בלאו הכי את ישראל. עמוס ידלין, שהיה ראש אמ"ן עד 2010, אמר ל"פוסט", שבעץ הארגוני של חיזבאללה, היה מוגנייה מוצב מיד מתחת לחסן נסראללה. "הוא היה המפקד וראש כל המבצעים הצבאיים ומבצעי הטרור; הוא היה סוכן של האיראנים", אמר ידלין.

ההכנות למבצע לחיסול מוגנייה נערכו בתקופה שבה המוסד ו-CIA עבדו בשת"פ הדוק במאמץ לסכל את השאיפות הגרעיניות של סוריה ואיראן. ה-CIA סייע למוסד לאמת שהסורים אכן בנו כור גרעיני ועובדה זו הובילה להפצצת המתקן הסורי ב-2007.

במקביל, ניסו ישראל וארה"ב לחבל באופן פעיל בתוכניות הגרעין האיראניות. כאשר מורניה אותר בדמשק, החלו סוכנויות המודיעין לבנות פרופיל של "דפוס חיים", במטרה לזהות את ההתנהלות השגרתית של המטרה המיועדת ואת נקודות התורפה שלה. אנשי המוסד אמרו, כי מורנייה נהג לפעמים לטייל בגפו עם ערב, וכי טיולים כאלה עשויים להיות הזדמנות טובה לחסלו. סוכנים של CIA, עם ניסיון בפעילות חשאית תחת זהות בדויה, שכרו דירה בבניין ליד דירתו. ההכנות למבצע היו מקיפות וממצות. הצעה ישראלית להטמין פצצה בתיק המטען של אופניים או אופנוע נדחתה בגלל החשש שפיצוץ המטען לא יפגע במטרה כמתוכנן, מדווח ה"פוסט".

הפצצה נוסתה עשרות פעמים כדי לצמצם פגיעות בחפים מפשע. המיקום שנבחר לחיסול מורניה היה ליד בית-ספר לבנות. לאחר הניסויים השתכנעו גורמים רשמיים שמטען הנפץ יפגע במטרה המיועדת בלבד, בלי סיכון לחפים מפשע.

אתר הניסויים היה הארווי פוינט, מתקן של CIA בקרוליינה הצפונית. לימים בנו שם סוכני CIA רפליקה של ביתו של בין לאדן בפקיסטאן, כדי להתאמן לקראת חיסולו. לדברי ה"פוסט", במהלך המבצע בדמשק היתה לסוכני המוסד ו-CIA הזדמנות לחסל גם את קאסים סוליימאני, מפקד כוח קודס של איראן. באחת ההזדמנויות הלכו מורניה וסוליימאני יחדיו. סולימני נחשב אויב גדול של ישראל והוא אף ניצח על אימון מיליציות שיעיות בעיראק.

"בשלב מסוים, שני הגברים ניצבו שם, באותו מקום, באותו רחוב, ורק היה צריך ללחוץ על הכפתור", אמר פקיד אמריקאי לשעבר. אך לסוכנים לא היתה סמכות חוקית לחסל את סוליימאני. היה צו של הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש, לחסל את מורניה, אך לא את סוליימאני. לאחר שהופעלה ההפצצה, התברר שמורניה היה ההרוג היחידי. ליתר ביטחון, הופעלה טכנולוגיה של זיהוי פנים כדי לוודא את זהותו של מורניה לאחר שיצא מהמסעדה, כמה דקות לפני הפיצוץ.

לאחר החיסול, האשים נסראללה את ישראל באחריות ונשבע לנקום בה. הוא אמר אז: "ציונים, אם אתם רוצים מלחמה גלויה, אז תהיה מלחמה גלויה בכל מקום".

לדברי ה"פוסט", האדם שהופקד על תכנון הנקמה בישראל היה בעצם סוכן ישראלי. באחרונה דווח שאדם זה הועמד לדין בבית-משפט של חיזבאללה בלבנון, אך נסראללה המעיט בחשיבותו. בעקבות חיסול מורניה, פרסמה לשכת ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, את ההודעה הבאה: "ישראל דוחה את המאמצים של ארגוני טרור לייחס לה מעורבות בתקרית הזו. אין לנו שום דבר להוסיף".

דובר של הסטייט דיפרטמנט אמר אז: "העולם נעשה עתה מקום טוב יותר לאחר שהאיש הזה נלקח ממנו. הוא היה רוצח בדם קר, רוצח המונים וטרוריסט שהיה אחראי לאובדן חייהם של אין ספור חפים מפשע". ובקהיליית המודיעין היתה "חדווה גדולה", לדברי איש מודיעין לשעבר. "עשינו מה שהיינו צריכים לעשות, ועתה בואו נזוז למשימות הבאות".