שוק ההון מהמר על העלאת מחיר הצעת הרכש לקרדן ישראל

המניה נסחרת השבוע סביב מחיר של 3.5 שקלים, לעומת מחיר של פחות מ-3.4 שקלים בהצעה

יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר
יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר

שנים עשר ימים נותרו למחזיקי מניות המיעוט בחברת קרדן ישראל כדי להכריע האם לקבל או לדחות את הצעת הרכש שהגישה להם בעלת השליטה בחברה, קרדן יזמות, לרכישת מלוא אחזקותיהם לפי מחיר של 3.39 שקלים למניה. עם זאת, לפחות על פי המשתקף מהמסחר בבורסה, הרי שבעלי המניות מקרב הציבור לא ימהרו למכור את אחזקותיהם במחיר זה, וידרשו מהחברה תוספת למחיר שהוצע.

את ההחלטה הסופית בנושא צפויים לקבל כלל בעלי המניות מקרב הציבור, ובראשם המחזיקים הגדולים הפניקס (5.5%), פסגות (5.4%), כלל ביטוח (3.2%) והראל (3.2%), אולם העובדה שמניית קרדן ישראל נסחרת השבוע סביב מחיר של 3.5 שקלים, מלמדת על הערכת השוק כי המחיר המוצע עשוי לעלות.

חברת ההחזקות קרדן ישראל היא השכבה האמצעית בפירמידה הכוללת שלוש שכבות, כשמעליה קרן יזמות ומתחתיה קרדן נדל"ן וקרדן רכב. על פי חוק הריכוזיות, נדרשות פירמידות להצטמצם לשתי שכבות בלבד, ומסיבה זו מבקשים בעלי השליטה בקבוצה, יוסף גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר, למחוק את קרדן ישראל מהמסחר.

אלא שהמחיר שהוצע למחזיקי המניות מקרב הציבור משקף לחברה שווי של 276 מיליון שקל, הנמוך ב-34% מההון העצמי שלה, וזאת עוד לפני שהכירה ברווח הון (לפני מס) של 56 מיליון שקל ממכירת מלוא החזקתה בחברת פיתוח התרופות קייט פארמה.

נוסף על כך, נתלים המשקעים בפער של 5 מיליון שקל בין התמורה הכוללת שהציעה קרדן יזמות למחזיקי מניות המיעוט בקרדן ישראל - 72.4 מיליון שקל, לבין הדיבידנד בהיקף של 77.4 מיליון שקל שמתכננת קרדן ישראל לשלם לקרדן יזמות מיד לאחר רכישת מניות הציבור, שאמור למעשה לממן את הרכישה. לדעת חלק מהמשקיעים, הפער הזה מסמל מעין כרית ביטחון שהשאירה הקבוצה למקרה שתידרש להעלות את מחיר הצעת הרכש. אותה כרית ביטחון שווה העלאת מחיר הצעת הרכש ל-3.6 שקלים למניה.

את חבילת המזומנים שתאפשר לקרדן ישראל לשלם דיבידנד של 77 מיליון שקל ולפרוע 70 מיליון שקל נוספים לבעלי אג"ח ד', יש לזקוף להשקעה המוצלחת שעשתה החברה בעבר בחברת הביוטק קייט פארמה, שמפתחת טכנולוגיות חדשות לריפוי מחלת סרטן הדם. קייט אמנם נמצאת בשלב ראשוני מאוד של הניסויים הקליניים, אולם השיגה עד כה תוצאות מבטיחות מאוד.

קייט הוקמה על-ידי הישראלי לשעבר פרופ' אריה בלדגרין, והונפקה ביוני האחרון בנאסד"ק לפי שווי של 633 מיליון דולר. מאז הכפילה מניית קייט את שוויה פי ארבעה ויותר. קרדן ישראל, שהחזיקה לאחר ההנפקה ב-1.1% ממניות קייט, שאותן רכשה תמורת סכום זניח, מכרה במהלך החודש האחרון את המניות תמורת כ-110 מיליון שקל. טרם המכירה, עמדה יתרת המזומנים של החברה על 22 מיליון שקל, נכון לספטמבר 2014.

קרדן ישראל היא הרגל היציבה של קבוצת קרדן. החברה פועלת בתחומי הרכב, הנדל"ן והטכנולוגיות בישראל. זרוע אחרת של הקבוצה, חברת קרדן NV, המתרכזת בפעילות בחו"ל ומנוהלת בידי שוקי אורן, נמצאת בהסדר חוב ענק בהיקף של כ-350 מיליון אירו.