אחרי 20% זינוק: 3 סיבות שבגללן הנפט עשוי עוד לעלות

סעודיה ואופ"ק על סף ניצחון דרמטי וחשוב על תעשיית פצלי השמן בארה"ב ■ מחיר הנפט זינק בכ-20% בימים האחרונים אחרי שהגיע ל-44 דולר לחבית, ומאחורי הקלעים מדברים על 3 גורמים עיקריים שיכולים להרים אותו עוד יותר

אסדת קידוח אסדה נפט גז אנרגיה / צלם: טינקסטוק
אסדת קידוח אסדה נפט גז אנרגיה / צלם: טינקסטוק

מחיר הנפט זינק ב-20% בשלושת ימי המסחר האחרונים וחזר מבחינה טכנית ל"שוק שורי". הרקע: חברות רבות - בהן בריטיש פטרוליום ושברון - הודיעו על קיצוצים משמעותיים בהשקעות שלהן, מה שעשוי לסלול את הדרך לירידה בתפוקת הנפט בעתיד ועלייה במחיר. אם זה יקרה, הרי שסעודיה ואופ"ק ירשמו ניצחון (לפחות באופן זמני) על תעשיית פצלי השמן בארה"ב, והאסטרטגיה של ריסוק מחירי הנפט כדי להביא לחוסר כדאיות כלכלית של מפיקות הנפט האמריקאיות תתברר כהצלחה.

מת'יו וולר, אנליסט טכני ב-Forex.com, מזכיר שהפעם האחרונה שבה הנפט זינק מ-44 דולר לחבית ל-53 ד' בזמן של כ-3 חודשים הייתה בשנת 2004, ואז זה היה טריגר לזינוק נוסף של כ-20% במהירות. הפעם, כאמור, הזינוק הזה אירע בשלושה ימים בלבד.

אז מה קרה פה? מה גרם לזינוק החד במחיר הנפט והאם מדובר בהיפוך מגמה? אתר מרקטוואץ' מסמן 3 גורמים עיקריים:

שורט סקוויז

אחת הסברות היא שהעלייה החדה בימים האחרונים היא פשוט סגירת פוזיציות שורט אחרי צלילת מחיר הנפט מ-107 דולר לחבית ביוני ל-44 דולר לחבית בשבוע שעבר. לפי נתוני בורסת הסחורות של שיקגו, סוחרים הגדילו את פוזיציות הלונג (קנייה) שלהם ב-15,773 חוזים עתידיים בשבוע שהסתיים ב-27 בינואר, אולם באותו שבוע גדלו פוזיציות השורט (מכירה בחסר) ב-22,771 חוזים. ייתכן שמשקיעים רבים שהיו חשופים לשורטים החליטו לסגור פוזיציות בעקבות החדשות האחרונות על קיצוץ בהשקעות של החברות, מה שגרם לקניית חוזים ויצר שורט סקוויז.

הנפט מצא תחתית

אפשרות נוספת היא שמחיר הנפט פשוט הגיע לתחתית. הזינוק במחיר כעת מגיע במקביל לנתונים על ירידה חדה במספר אסדות הקידוח הפעילות וכאמור על רקע דיווחי חברות על קיצוץ בהשקעות. פיל פלין, אנליסט ב-Price Futures Group, טען לאחרונה שרמת ה-44 דולר לחבית היא התחתית, והוא נשען גם כן על נתוני ההשקעות והקידוחים הפעילים.

הכל בגלל הדולר

כידוע, פעמים רבות הדולר נסחר בקורלציה הפוכה מול מחיר הנפט. הצניחה במחיר הנפט לוותה בהתחזקות של הדולר בחודשים האחרונים, ואילו בימים האחרונים הדולר נחלש, והנפט התחזק. אינדקס הדולר, המודד את הדולר מול 6 המטבעות העיקריים בעולם, ירד בכ-1% אתמול והשלים ירידה של כ-1.3% בשני ימי המסחר האחרונים. גם דויטשה בנק התייחס לכך בסקירה מיוחדת שפרסם בשלהי 2014 בה נכתב כי מחיר הנפט יכול להתחיל להתאושש כאשר הדולר ייחלש.