האם שווי הבורסה בת"א יכול לזנק פי 5 למעל 2 מיליארד שקל?

טיוטת הערכת השווי של ארנסט אנד יאנג הוגשה במסגרת קידום המהלך של הפיכת הבורסה לחברה בע"מ ■ השווי הפוטנציאלי הגבוה מבוסס על הצפת ערך "כתוצאה מהעלאת תעריפי העמלות ונירמול שיעורי הרווח של הבורסה לרמה המקובלת בעולם"

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

שווייה של פעילות הבורסה לני"ע בת"א עומד כיום על כ-400-420 מיליון שקל, כאשר פוטנציאל השווי של הפעילות עשוי לנסוק בצורה חדה ל-1.7-2.1 מיליארד שקל, אם רק תצליח הבורסה להביא ל"הצפת ערך כתוצאה מהעלאת תעריפי העמלות בבורסה ונירמול שיעורי הרווח לרמה המקובלת בעולם". כך עולה מטיוטת הערכת שווי אופטימית במיוחד אותה הזמינה הבורסה ממשרד ארנסט אנד יאנג (EY).

לפי ההערכה, השווי האינדיקטיבי של מניות בורסה, שעומד כיום על 570-590 מיליון שקל, ינסוק בכ-256% לטווח שווי של 1.9-2.3 מיליארד שקל, לאחר שתהפוך לחברה בע"מ ותגבה את מלוא פוטנציאל העמלות. את טיוטת הערכת השווי העבירה אתמול הבורסה, שבניהולם של יוסי ביינארט (מנכ"ל) ואמנון נויבך (יו"ר), לחבריה. בבורסה לא מסתפקים בהשבחה האמורה ומותירים "לדיון וניתוח בהמשך" את שאלת "פוטנציאל השווי המשקף הצפת ערך ופרמיה בגין יישום תוכנית אסטרטגית, שת"פים וסינרגיות עם בורסות אחרות בעולם".

האינדיקציה לשוויה של הבורסה, ולזינוק האדיר שלכאורה יתרחש אם וכאשר תוכניות ראשיה יתממשו, התקבלה לאחר ניתוח שווי הפעילות של הבורסה בת"א בהשוואה לבורסות בעולם, תוך נרמול נתוני הבורסה, אמידת שווי הפעילות לפי מכפילי בורסות נסחרות ועוד. בין היתר נסמכת הערכת השווי על השוואה לבורסות בעולם שגם הן בורסות מקומיות בעלות פעילות מסלקה ושהכנסותיהן נובעות בעיקר משירותי מסחר ומסלקה. בין היתר מדובר בבורסה הגרמנית TMX, הבורסה המלזית, הבורסה בוורשה, NZX מניו זילנד, הבורסה ההלנית באתונה ועוד.

על פי הטיוטה, שיעורי הרווח בבורסה בת"א נמוכים משמעותית משיעורי הרווח בחברות ההשוואה, "וזאת עקב הוזלת תעריפי העמלות בבורסת ת"א". אומדן ההכנסות של הבורסה ל-2014 הוא 240 מיליון שקל (בדומה ל-2013), כאשר הוצאות התפעול צפויות לעמוד על 234 מיליון שקל ורווח ה-EBITDA יסתכם ב-36 מיליון שקל.

את שנת 2013, נזכיר, סיימה הבורסה, תחת ההנהלה הקודמת, בהפסד עצום של 45 מיליון שקל עקב חריגת ענק בתקציב בניין הבורסה החדש והמפואר ברחוב אחוזת בית בת"א, שעלות הקמתו הסתכמה בכ-350 מיליון שקל - יותר מכפול לעומת התקציב המקורי.

שלב חשוב בדרך

טיוטת הערכת השווי נשלחה ככל הידוע לצד המודל הכלכלי שמגדיר את חלוקת מניות הבורסה לחבריה במסגרת הפיכתה לחברה "הרשאית להנפיק הון מניות ולחלק דיבידנדים כחברה רגילה". במסגרת זו דיווחה אי-אונליין, שמחזיקה בחבר הבורסה אי-ברוקר, כי אם וכאשר תהפוך לחברה והון מניותיה יוקצה לחבריה, חלקה במניות הבורסה יעמוד על 2.6%.

ועדת הנזילות שהוקמה ביוזמת יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, המליצה אשתקד לקדם את הפרטת הבורסה מהר ככל האפשר. זאת, באמצעות מעבר ממבנה של שותפות למבנה של תאגיד למטרות רווח "באופן המנתק ככל האפשר בין הבעלות לבין החברות, תוך מזעור ניגודי העניינים בין ניהול הבורסה ובין האינטרסים השונים של כל הפעילים בבורסה".

הצמרת החדשה של הבורסה הביעה תמיכה בשינוי, אולם מעבר שכזה אינו מיידי וברור מאליו. מדובר, למשל, בקביעת החלק היחסי בהחזקת כל אחד מחברי הבורסה, כמו גם שוויה של הבורסה לני"ע היחידה במשק המקומי. לפיכך, הטיוטה שנשלחה אמש לחברי הבורסה מהווה צעד חשוב בכיוון זה, אך הנושא עדיין נבחן על ידי הבורסה ורשות ני"ע. בכל אופן, שינוי מבנה הבעלות בבורסה מותנה בשינויי חקיקה והתקנות הנלוות, בשינויי תקנון הבורסה, ובשינויים רגולטורים.

שווי הבורסה בתא והפוטנציאל להצפת ערך
 שווי הבורסה בתא והפוטנציאל להצפת ערך