אזרחים שילמו חשבון מים - אך הכסף הגיע לרשות השידור

חברת הגבייה שגבתה עבור תאגיד המים "אל עין" ניידה את מספר הטלפון שלה לטובת רשות השידור - ואזרחים חשבו שהם משלמים חשבון מים בעצם שילמו לרשות השידור שלא לצורך ■ הרשות גבתה רק 13 מיליון שקל מכספי האגרה

רשות השידור בת"א / צילום: רון פז
רשות השידור בת"א / צילום: רון פז

ההחלטה של רשות השידור לעשות שימוש בחברות גבייה חיצוניות כבר יוצרת אי-סדרים שנעים על גבולות האבסורד. תושבים באזור הצפון שביקשו לשלם את חשבון המים שלהם, גילו כי כספם הועבר לרשות השידור. זאת, משום שחברת הגבייה מ.ג.ע.ר, שנהגה לגבות כסף בעבור תאגיד המים הצפוני "אל עין", נשכרה על-ידי רשות השידור לגבות בעבורה את חובות האגרה מאזרחים חייבים.

החברה ניידה את מספר הטלפון של תאגיד המים, והשמישה את המערכת הממוחשבת לטובת השידור הציבורי - אך לא עדכנה את "אל עין", שהמשיכה לשלוח לאזרחים את דרישות התשלום עם אותו מספר.

כך, אזרחים שלא חייבים באגרה שילמו לרשות השידור, אך לא כיסו את חשבון המים שלהם, שהמשיך לתפוח.

על-פי עמאל פארס, סמנכ"ל הגבייה של "אל עין", ידוע לו על קרוב ל-5 מקרים שהגיעו אליו על אזרחים שגילו רק לאחר התשלום בפועל כי שילמו לרשות השידור. א', תושב מזרעה, סיפר ל"גלובס" כי קיבל חשבון מים על סך 257 שקל, והתקשר למספר שהופיע על דרישת התשלום בכדי לשלמו בזמן.

רק לאחר שהזין את הסכום לתשלום ואחר-כך את מספר כרטיס האשראי שלו, הודתה לו המערכת על ש"שילם לרשות השידור".

"אין לי חוב לרשות השידור, ומעולם לא היה לי", אומר א', "התחלתי להתקשר לרשות השידור שהתנערה מהדבר. התקשרתי לתאגיד המים, שם המשיכו לטעון שלא שילמתי, ורק לאחר שהם השתכנעו שהמספר ששירת אותם מעביר עכשיו כסף לרשות השידור, ואחרי מלחמות והפניות מגורם אחד לאחר, קיבלתי זיכוי מרשות השידור שהועבר מחברת האשראי".

לא שינו מספר

תאגיד המים "אל עין", המשרת כ-10 כפרים באזור הצפון, הפסיק לעבוד עם חברת "מ.ג.ע.ר" כבר לפני שנה, לאחר שלא הצליח לעמוד בעלויות של העסקת חברה חיצונית. מאז המשיך התאגיד להשתמש באותו מספר טלפון.

לדברי פארס, "המספר הופיע על התלוש, ואנשים התקשרו וענו להם מרשות השידור. אני מניח שחלק מהפונים לא מבחינים בזה, והם משלמים. מה שמעניין הוא שהמערכת לא מזהה אותם כחייבים לרשות או דורשת סכומים מסוימים ופשוט לוקחת להם את הכסף. פרט למקרים שפנו אלינו, קשה לנו לדעת מה היקף התופעה".

לדבריו, כעת נערך התאגיד לערוך שינוי בכל המערכת הטלפונים ולשנות את כל תלושי דרישת התשלום.

בתחילת השנה פתחה רשות השידור בפירוק בתהליך גביית אגרה לשנת 2014, כנדרש בחוק. לאור העובדה שהציבור הרחב פסק מתשלום האגרה בשל הסברה הרווחת כי הרפורמה נכנסה כבר לפועל והאגרה בוטלה, היה צריך לנקוט מבצע מיוחד שיעודד אנשים לשלם בכל זאת, ובכלל זה נמחלו חובות והצמדות שונות.

ל"גלובס" נודע כי עד עתה הצליחה הרשות לגבות רק 13 מיליון שקל, סכום נמוך משמעותית מהציפיות. על-פי התוכנית, חברות הגבייה החיצוניות, שנשכרו למורת-רוחה של רשות הגבייה, אמורות להיכנס לפעולה מאוחר יותר.

מחברת מ.ג.ע.ר נמסר כי "היא אינה עובדת ואינה מספקת שירותים בתאגיד המים 'אל עין'. לאחר שהתקבלו פניות של לקוחות התאגיד על תשלומים שבוצעו במענה הקולי של החברה, פנינו לתאגיד.

"התאגיד התנצל בפני מ.ג.ע.ר על התקלה. במקביל נקטנו פעולות ביחד עם רשות השידור כדי לחסום תשלומים שגויים לחשבון הרשות, וכן לעת עתה נסגרה מערכת התשלום הממוחשבת, וניתן מענה על-ידי מוקדנים בלבד".