מימוש או היפוך מגמה? ירידות של 1% באג"ח הממשלתיות

דודי רזניק, בנק לאומי: קטנה האפשרות להפחתת ריבית נוספת; מהלך עליית התשואות באג"ח הממשלתיות בשבוע האחרון הוא בעיקר תיקון טכני למהלך ירידת התשואות המאוד משמעותי בחודש האחרון

מימוש בריא או תחילתו של היפוך מגמה? זאת השאלה ששאלו עצמם היום המשקיעים בשוק הסולידי, בעקבות ירידות של עד כ-1% שנרשמו במחירי איגרות החוב של ממשלת ישראל, ובראשן האג"ח הארוכות שמיועדות לפדיון בעוד 27 שנה.

האג"ח השקלית לפדיון בעוד 9 שנים איבדה היום 0.7% מערכה והיא משקפת כעת תשואה שנתית לפדיון של 1.86%, לעומת תשואת שפל של 1.65% שנרשמה לפני שבוע. המשמעות עבור המשקיעים היא ירידה של 1.5% במחירי האג"ח מאז יום ראשון שעבר, אחרי שעלו ב-5.3% בחודש הראשון של 2015.

לדברי דודי רזניק, מנהל מחקר איגרות חוב בבנק לאומי, עיקר עליית התשואות באג"ח הממשלתיות נרשמה בשבוע האחרון באפיק השקלי הלא צמוד, ונבעה מעלייה מחודש בציפיות האינפלציוניות במרבית העולם המפותח. לעלייה בציפיות האינפלציוניות תרם זינוק של 17% שנרשם במחיר הנפט הגולמי מאז השפל של ה-29 בינואר.

גם בארה"ב נרשמו בימים האחרונים ירידות שערים באג"ח הממשלתיות, שהחריפו ביום שישי בעקבות פרסום נתוני תעסוקה מעודדים, שחיזקו את ההערכה כי הבנק הפדרלי המרכזי יחליט על העלאה ראשונה של ריבית הבסיס במדינה - שעומדת כיום על טווח של 0%-0.25% - בספטמבר לכל המאוחר.

אלא שהנתונים הטובים מארה"ב עדיין לא מספקים סיבה להעלאת ריבית בנק ישראל, שעשוי לשקול אף פעולה הפוכה עקב התחזקות מחודשת של השקל מול הדולר בשיעור של יותר מ-3% בשבועיים האחרונים. הנגידה קרנית פלוג אמרה בסוף השבוע ל"גלובס" כי גם כשהריביות מגיעות לסביבת ה-0 עדיין יש הרבה מאוד כלים שבנקים מרכזיים הפעילו במקומות אחרים. "אם נחשוב שזה רלוונטי נשקול את זה. כרגע אנחנו לא שם", אמרה פלוג.

רזניק מלאומי מאמין כי קטנה האפשרות להפחתת ריבית נוספת, אולם להערכתו מהלך עליית התשואות באג"ח הממשלתיות בשבוע האחרון הוא בעיקר תיקון טכני למהלך ירידת התשואות המאוד משמעותי בחודש האחרון, וייתכן שנראה את התשואות חוזרות ויורדות בתום התיקון.

בית ההשקעות מיטב דש פרסם היום כי גם בשבוע הראשון של חודש פברואר נמשכה המגמה של הסטת כספי הציבור מאג"ח קונצרניות לאג"ח ממשלתיות. בשבוע שעבר גייסו קרנות אג"ח מדינה 382 מיליון שקל, בעוד קרנות אג"ח חברות והמרה רשמו פדיונות של 195 מיליון שקל.