מי שלא שם לא קיים: מחזיקי החשבונות בבנק HSBC שווייץ

בין השמות המוכרים ברשימה: הישראלים בני שטיינמץ, צדיק בינו, עו"ד דורון כהן, הרב דוד פינטו ויונתן קולק; וכן מלך ירדן עבדאללה, אלוף פורמולה 1 פרננדו אלונסו, השחקנים ג'ואן קולינס וכריסטיאן סלייטר ועוד

בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`
בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`

עם הישראלים שהחזיקו כספים בבנק HSBC בשווייץ, לפי פרסום ב"הארץ", נמנים איש העסקים בני שטיינמץ, שהחזיק, יחד עם אחיו דניאל שטיינמץ, כ-100 מיליון דולר בחשבונות בבנק.

בני שטיינמץ מנהל בימים אלה מאבק משפטי מול רשות המסים סביב שומת מס של מאות מיליוני שקלים לפחות שהוצאה לו. טענתו של שטיינמץ בהליך המשפטי היא בעיקר כי הוא איננו הבעלים של עסקיו, המוחזקים בנאמנות עבורו, ולכן אין לרשות המסים יכולת לדרוש לשלם מסים בגין הרווחים שהם מניבים.

משיקולי מס, שטיינמץ העביר בשנים האחרונות את מרכז חייו ליאכטה בלב ים, כך נחשף בין היתר בדברים שאמר מקורבו של שטיינמץ, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, בהקלטות שמסרה מזכירתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן.

דוברו של שטיינמץ מסר: "משפחת שטיינמץ היא מוטב של קרן שבבעלותה החזקות שונות. מר שטיינמץ מעביר דיווחים ותשלומים לרשויות המס בהתאם לחוק".

עוד נכללו ברשימת המחזיקים נכסים בבנק - איש העסקים צדיק בינו, בעל השליטה בפז ובבנק הבינלאומי הראשון, שהחזיק כ-22 מיליון דולר בחשבון על-שם חברה בבעלותו הרשומה באיי הבתולה.

לפי הפרסום, בני משפחתו של בינו - גיל בינו, הדר בינו ודפנה בינו - רשומים אף הם כמוטבים בחשבון. בסביבתו של בינו מבהירים כי מדובר בחשבון המנוהל על-ידי נאמן, כאשר הנהנים הם ילדיו של בינו.

"משפחת בינו הקפידה בעבר ומקפידה גם כיום על דיווח מלא ובמועד על-פי המתחייב בדין הרלבנטי לכל הרשויות בישראל, לרבות רשויות המס ובנק ישראל. פרט לכך, אין לנו כל עניין להתייחס לנושאים אישיים ופרטיים" - כך נמסר בתגובת דובר המשפחה, לפי הפרסום.

גם עו"ד דורון כהן - גיסו לשעבר ומקורבו של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק - החזיק לפי הפרסום כ-200 אלף דולר בחשבון שווייצרי נכון לשנת 2007. כהן נחשב למקורב ביותר לברק וליד-ימינו בחלק מעסקיו חובקי-העולם. בסביבתו של כהן מבהירים כי בנוגע לחשבונות ולכל הקשור בהם, הכול חוקי וכשר.

עוד פורסם כי הרב דוד פינטו החזיק נכון ל-2007, 2.2 מיליון דולר, גם הוא בחשבון של חברה זרה שבבעלותו.

עוד שם "ישראלי למחצה" הוא שמו של יונתן קולק, אחיינו של ראש עיריית ירושלים המיתולוגי, טדי קולק ז"ל. קולק הוא סוחר נפט ואיש עסקים קנדי המחזיק גם באזרחות ישראלית. קולק החזיק כ-72 מיליון דולר בחשבונות שונים ב-HSBC.

בין מחזיקי החשבונות בבנק HSBC שווייץ שחשף ארגון התחקירנים הבינלאומי (ICIJ) נמנים שורה של שועי-עולם ומפורסמים, ממלך ירדן עבדאללה ועד לנהג המרוצים פרננדו אלונסו. המלך עבדאללה השני, ראש הממלכה ההאשמית, החזיק בחשבון HSBC שלו נכון ל-2007, כ-42 מיליון דולר. עורך דינו של המלך הסביר ל-ICIJ כי המלך פטור ממס לפי החוק הירדני.

בני מלוכה נוספים: הנסיך הבחרייני סלמאן בן-חאמד אל-חאליפה החזיק כ-21 מיליון דולר ב-10 חשבונות; מלך מרוקו מוחמד, שהונו מוערך ב-9 מיליארד דולר, החזיק חשבון בבנק השווייצרי סכום פעוט של 9 מיליון דולר.

מעולם הקולנוע - דמות מוכרת אחרת שהחזיקה חשבון ב-HSBC היא השחקן כריסטיאן סלייטר, שהחזיק חשבון תחת השם "קפטן קירק" (כשמה של הדמות מהסדרה "מסע בין כוכבים"). מהמסמכים שהודלפו לא נחשף כמה כסף הופקד בחשבונו של סלייטר. גם לשחקנית ג'ואן קולינס היו שני חשבונות בבנק.

גם עולם הספורט יוצג בבנק: בין הספורטאים ניתן למצוא ברשימה של ICIJ את שחקן הכדורגל דייגו פורלן, שהחזיק כ-1.4 מיליון דולר בחשבון בשווייץ; וכן את אלוף פורמולה 1 פרננדו אלונסו, שהחזיק כ-42 מיליון דולר בשני חשבונות.

איש העסקים והנדבן היהודי אדמונד ספרא ז"ל החזיק אף הוא חשבון ב-HSBC שווייץ. בין מוטבי החשבון נכון ל-2007 הייתה אלמנתו, לילי. יתרת החשבון ב-2007 הייתה 4.6 מיליון דולר.

מחזיקי החשבונות בבנק HSBC-שווייץ
 מחזיקי החשבונות בבנק HSBC-שווייץ