שכר חלומי, חו"ל, נפוטיזם: הצצה לחיי העובדים בתרכובות ברום

התנאים החלומיים של עובדי תרכובות ברום השובתים: שכר ממוצע של 40 א' ש' בחודש, 2 טיסות לחו"ל בשנה ו-9 בני משפחה של יו"ר הוועד שמועסקים איתו ■ הוועד: "לעובד לא מגיע להרוויח?"

אבנר בן סניור / צילום: אוריה תדמור
אבנר בן סניור / צילום: אוריה תדמור

השכר הממוצע של 850 עובדי תרכובות ברום (מקבוצת כיל) במפעל בנאות-חובב עומד על 39,400 שקל בחודש - גבוה יותר מזה של עובדי הבנקים, ההיי-טק, הביטוח, חברת החשמל, מקורות ויותר מפי 4 מהשכר הממוצע במשק. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס". השכר החציוני לעובד הינו 35,200 שקל בחודש.

עובדי תרכובות ברום שובתים בימים אלה במחאה על כוונת כיל לפטר 140 עובדים במסגרת תוכנית התייעלות. העובדים זומנו לשימועים לפני פיטורים ובוועד טוענים כי מדובר במעין "צעד ענישה" של כיל על רקע מסקנות ועדת ששינסקי 2 שהמליצה למדינה להעלות את חלקה של הממשלה ברווחי כיל ולהטיל עליה מס על רווחי יתר של 42%, החל משנת 2017.

המפעל מדמם חברי הוועד חוגגים
 המפעל מדמם חברי הוועד חוגגים

בשנה שעברה חשף "גלובס" את תנאי ההעסקה של יו"ר הוועד, אבנר בן סניור - כמעט מיליון שקל בשנה - וכן נחשפה העסקת בני משפחתו בחברה. (לסיפור המלא)

כעת, נתונים שהגיעו לידי "גלובס" מראים כי 30 עובדי החברה שנמצאים בצמרת מקבלי השכר נהנים מעלות שכר ממוצעת של 78 אלף שקל בחודש. עלות שכרם של 50 מקבלי השכר הגבוה ביותר הינה 73 אלף שקל בחודש, 100 הראשונים משתכרים 68 אלף שקל בחודש ועבור 450 הראשונים - 50 אלף שקל.

הנתונים מראים גם את תמונת הנפוטיזם המלאה של בן סניור בתרכובות ברום, כאשר 9 מבני משפחתו של בן סניור מועסקים בה: אחיו רונן מועסק כמנהל עבודה בחברה, אח נוסף (אלי בן סניור) הינו אחראי מחסן מחשוב, אחיינו מתן מועסק כאיש ביטחון, אחיין נוסף (שלומי בן סניור) מועסק כמפעיל ציוד, בתו של יו"ר הוועד (נתיב ענבר בן סניור) מועסקת כמהנדסת, אחייניתו (אביטל כהן) היא עובדת ארכיב, חתנו (עומר לרבוני) הוא עובד אחזקה ושני גיסים מועסקים גם כן - שמעון פרץ כמנהל עבודה ומיכאל כהן כאחראי ביקורת.

"צוות איתור חופשות" בחו"ל

לפי נתוני כיל, מפעל תרכובות ברום הפסיד 1.4 מיליארד שקל משנת 2007 בשל ירידה בביקושים ובמחירים בעולם, והחברה טוענת כי אין כדאיות כלכלית להמשך החזקת המפעל. כמו כן, משנת 2010 השקיעה כיל במפעל כ-1.5 מיליארד שקל. למרות ההפסדים, הנתונים מראים כי הוועד נהנה מהעברות של 552 מיליון שקל בעשור האחרון, כאשר משנת 2007 הועברו לוועד כרבע מיליארד שקל (נטו) לפעילויות נופש, רווחה ופנאי. הנתונים מראים כי ההנהלה מעבירה מדי שנה 34 מיליון שקל נטו לפעילויות אלה.

אותן פעילויות כוללות גם שתי טיסות לחו"ל בשנה, ליעדים כגון ארה"ב, מקסיקו, מרוקו, אירופה, וייטנאם, קוריאה, סרי לנקה ועוד. לפי הנתונים, חברי ועד העובדים שהו במצטבר כ-300 ימים בחו"ל במהלך 4 השנים האחרונות במסגרת "בדיקת אתרי נופש לעובדים".

הצעת הנהלת כיל לעובדים שיפוטרו כוללת פרישה מוקדמת ל-70 עובדים מעל גיל 57 עם פיצויי פיטורים של מאות אלפי שקלים ומשכורת של 12 אלף שקל עד גיל הפנסיה (10 שנים).

העובדים: "לעובד לא מגיע להרוויח?"

ועד עובדי כיל מסר בתגובה: "בעלים שמושך דיבידנד של מיליארד דולר, חברה המרוויחה מיליארדים, מנכ"ל שמרוויח 20 מיליון שקל טוענים שלעובד לא מגיע להרוויח? עידן עופר מתייחס לעובדי הנגב כנתינים שצריכים לשרתו ולהרוויח משכורת מינימום, בעוד הוא גוזל את משאבי הטבע לא מתנצלים על זה שאנחנו מרוויחים אנחנו עובדים קשה בשביל השכר הזה.

"נגמרו הימים בהם תושבי ערד, דימונה, ירוחם ובאר שבע יעבדו במתפרות וירוויחו שכר מינימום. הצענו להנהלת כיל פרישה של עובדים מבוגרים אשר הינם בעלי משכורות גבוהות, מעניין מדוע ההנהלה סירבה והחליטה לפטר דווקא צעירים בעלי משכורות נמוכות. כמו כן, ועד העובדים דורש לדעת מהו השכר אשר יוענק להולנדים במרכז החדש שהקים עידן עופר בהולנד בשבוע שעבר".

בתוך כך, עובדי חברת צים שבבעלות החברה לישראל של עידן עופר, יצטרפו מחר (ד') למאבק הסולידריות של עובדי קבוצת כיל וינקטו החל משעות הבוקר בשורת עיצומים. העובדים יביעו בכך תמיכה סולידרית במאבקם של עובדי מפעל תרכובות ברום, אשר מלינים על כוונת ההנהלה לפטר 140 עובדים.