ליברמן ויעלון - מי עדיף?

ואם ליברמן צודק לגבי יעלון? אז בעת מצוקה הוא לא יתפקד כראוי?

אביגדור ליברמן / צילום:  יוסי כהן
אביגדור ליברמן / צילום: יוסי כהן

אביגדור ליברמן אומר ש"איש לא לוקח ברצינות את שר הביטחון משה יעלון". האמנם? אולי. יעלון בוודאי לא עשה טובה לתדמיתו עם כמה התבטאויות לא חכמות וגם מזיקות. יש לו חזות אפורה, הוא נראה יותר כמנהל חשבונות מאשר מפקד צבא. אבל האם זה פוסל אותו מלשמש בתפקיד? והאם ליברמן עדיף עליו?

מר ביטחון

משה דיין היה רמטכ"ל ושר ביטחון שכולם לקחו ברצינות, עם הרבה כבוד ויראה. הוא היה מר ביטחון, האיש שאפשר לסמוך עליו שיגן עלינו כמו שצריך. כל עוד הוא מופקד על הביטחון שלנו, זו הייתה הדעה עליו, אין מה לדאוג. והוא גם נהג בהתאם. איש של נשים וגניבת עתיקות, אדם שלא שם על אף אחד, קצין ולא ג'נטלמן. אדם מאוד מורכב ומסובך - אבל היה לו את זה. את הדבר שהוא מתת אלוהים - כריזמה.

הכריזמה שלא עזרה

אבל כל הכריזמה שבעולם, ולדיין היה את רובה, לא עזרה כאשר פרצה המלחמה הנוראה ההיא ביום הכיפורים. פתאום האיש הזה, גיבור ישראל, גבר שבגברים, לא עמד בלחץ, נשבר לרסיסים. לא עזר לו ולנו שכולם לקחו אותו ברצינות. האיש שרבים האמינו כי תחת מנהיגותו הביטחונית אנחנו בטוחים, כמעט עלה לנו במדינה.

אז אם ליברמן צודק לגבי יעלון, מה זה אומר? שבעת מצוקה הוא לא יתפקד כראוי? שהוא יהיה פחות טוב מליברמן, שהחל להתמודד על התפקיד הזה? משום שאת ליברמן כן לוקחים ברצינות? אם ליברמן חושב כך אז הוא טועה. אם הוא חושב שעיניו המאיימות ועמדותיו המיליטנטיות בנושאי ביטחון עושים לו כבוד, הוא משלה את עצמו.

הקסם של הבולדוג

בעניין זה צודק דווקא יעלון שאמר ששר ביטחון צריך להיות שקול ואחראי. אני לא יודע אם יעלון הוא כזה, אבל בטוח שליברמן לא. מכל מקום הוא בוודאי לא נתפס ככזה. ומשום כך אפשר לומר שגם אותו לא לוקחים ברצינות, שלפעמים זה חבל, כי הוא אומר מדי פעם דברי טעם. וגם לו אין כריזמה, בלשון המעטה גדולה. הקסם של הבולדוג מתפוגג די מהר, ובשלב מסוים מתחיל לשעמם.

מספיק רמטכ"ל אחד

אני לא מחסידיו של יעלון, ואני גם חושב שאנשי צבא לא צריכים להיות שרי ביטחון. עדיף שבראש המערכת יעמוד אזרח מוכשר עם כישורי ניהול, שאולי יביא אתו רעיונות חדשים, אולי ייעל את המערכת. מה שאנחנו בוודאי לא צריכים זה עוד רמטכ"ל. אחד זה די והותר.

רק נתניהו אינו ביבי

הכותרת הראשית של "ישראל היום" אתמול: "נתניהו: לא ארכיב ממשלה עם בוז'י וציפי". אתם מבינים? הרצוג הוא "בוז'י", לבני היא "ציפי", ורק נתניהו הוא לא "ביבי".