הוט מנסה להרגיע הרוחות: נפרסם מחירי שימוש בתשתיות

זאת, בניסיון שלא להתעמת עם משרד התקשורת לקראת הרפורמה בשוק הקווי בשבוע הבא, ועל מנת למנוע קביעת מחיר שלא בהסכמה ■ ספקיות האינטרנט: לא מאמינות שניתן יהיה לחכור תשתיות מהוט לטובת הרחבת התחרות

אילן צחי / צילום: תמר מצפי
אילן צחי / צילום: תמר מצפי

האם צפויות התפתחויות לגבי הרפורמה בשוק הקווי על גבי תשתיות הוט? ל"גלובס" נודע כי בשבוע הבא צפויה חברת הוט לפרסם את מחירי השימוש בתשתיותיה, והיא הודיעה על כך אתמול במסגרת הדיון שנערך במשרד התקשורת ביחד עם ספקיות האינטרנט במסגרת ההכנות ליישומה של הרפורמה בשבוע הבא.

מטרתה של הרפורמה בשוק הקווי היא לאפשר למתחרים חדשים לרכוש קווים מהוט ומבזק במחיר מוזל ועל ידי כך להתחרות בה.

משרד התקשורת טרם פרסם את מחירי השימוש בתשתיות הוט, אלא פירסם רק את מחירי השימוש בתשתיות בזק. למרות שעבודה כלכלית נעשתה גם לגבי תשתיות הוט כפי שנעשתה לגבי בזק, המשרד התעכב עם השלמת העבודה ופרסום המחירים מתוך הבנה שהשוק הסיטונאי, יחול רובו ככולו על גבי תשתיות בזק.

לפני כחודשיים משרד התקשורת העביר מסר לחברת הוט לפיו הוא יימנע מקביעת המחיר על גבי תשתיותיה, וזאת במידה והחברה תיישר קו לגבי המחירים שהוא קבע לשימוש בתשתיות בזק. המסר הוא שאם המחירים יהיו ברמת המחירים של בזק, המשרד לא יתערב ויקבע מחיר, ואם הוט לא תציע מחיר סביר ותישאר עם מחירים גבוהים כפי שהם היום, במטרה למנוע שימוש בתשתיותיה לטובת מתחרים ובעצם לסכל את הרפורמה על גבי הרשת שלה - אז המשרד יתערב ויכפה מחירים כפי שהוא כפה על בזק.

המשרד הוסיף רמז עבה שבו הוא ממליץ להוט שלא להגיע לנקודה הזו ולא לבחון אותו, משום שעל פי הממצאים שאליהם הגיעו בעבודה הכלכלית, ניתן לראות בבירור שמחיר השימוש בתשתיות הוט עומד להיות נמוך יותר מהמחיר של השימוש ברשת בזק. הסיבה לכך היא בגלל מבנה הנדסי שונה של הרשתות.

במקביל לניסיון של הוט לשתף פעולה בנושא הרפורמה, טוענות ספקיות האינטרנט שהדרך עוד ארוכה ושהן לא מאמינות שניתן יהיה לחכור תשתיות מהוט לטובת הרחבת התחרות. בעניין זה במשרד התקשורת מציינים שלצד הביקורת על הוט צריך לזכור שהחברה גם הציעה הצעות מועילות לגבי יישום הרפורמה וחלק ניכר מהצעותיה אף נראה חיובי.

בשבוע הבא צפוי להיות מאד מעניין מבחינת הוט וכניסתה לשוק הסיטונאי. החברה תפרסם את מחירי השימוש בתשתיותיה ואז ניתן יהיה לעשות השוואות ולראות על איזו תשתית יותר כדאי למפעילים לעבוד. אם הוט תגבה מחירים גבוהים יותר מבזק, ספקיות האינטרנט והמתחרים שרוצים להיכנס לשוק הקווי לא יעבדו איתה אלא יעדיפו לעבוד על רשת בזק, שגם תרוויח מכך. אם המחיר יהיה דומה סביר להניח שמפעילים יסיטו לקוחות בהתאם למחירים על גבי תשתיות הוט. נזכיר, כי בעולם רפורמה כמו שוק סיטונאי שמנהיגים בישראל, רובה ככולה עובדת על גבי תשתיות בזק, וזה גם מה שצפוי שיקרה בישראל.