שנת 2015 נפתחת במבול אקזיטים ישראלים ב-900 מיליון ד'

משפחת שקד בדרך לאקזיט ענק של חצי מיליארד דולר ■ הסטארט-אפ ‏Appsfire‏ נמכר ל-‏NGN‏ הצרפתית - אחד מבעלי המניות הוא קסבייה ניאל, מבעלי גולן טלקום ■‏ שני יזמים ישראלים יגרפו קרוב ל-70 מ' ד' כל אחד ממכירת ‏Eat24‎‏

המוח הישראלי עושה תאבון: חברת Yelp, אשר מפעילה אפליקציה פופולרית במיוחד להמלצות על מסעדות, מקומות בילוי ותיירות, הודיעה היום על רכישתה של חברת Eat24, אשר מפעילה אפליקציה להזמנת משלוחים בארה"ב ושאותה הקימו שני יזמים ישראלים.

היקף העסקה עומד על 134 מיליון דולר - כש-78 מיליון מתוכם במזומן והשאר במניות. שני היזמים, נדב שרון וחיים ארז, יכולים להיות מרוצים כיוון שהקימו את החברה בכוחות עצמם וללא אף משקיע חיצוני. העסקה היא תולדה של שיתוף פעולה מתמשך בין Eat24 ו-Yelp שראשיתו ביולי 2013.

חברת Eat24 הוקמה ב-2008 בסן פרנסיסקו על-ידי נדב שרון וחיים ארז ומעסיקה 150 עובדים. השירות של החברה זמין בכל מערכות ההפעלה הקיימות למובייל וניתן דרכו להזמין אוכל מ-20 אלף מסעדות ומ-1,500 ערים בארה"ב.

באשר לשאלה איך הצליחו להקים ללא משקיעים סטארט-אפ גדול ומצליח, הסביר שרון בשיחה עם "גלובס" כי "צריך הרבה חוצפה ישראלית, ביצים גדולות וידע על תעשיית המסעדות והבנה מה אנשים רעבים רוצים". בתשובה לשאלה אם הייתה זו החלטה קלה למכור את החברה לשותפה הוותיקה Yelp, אמר שרון כי "שום דבר לא קל בעולם העסקים. אבל עם האהבה של אלוהים, קיבלנו את ההחלטה הנכונה".

שרון התייחס לעסקת המכירה בצורה מאוד שונה מהמקובל במכתב שכתב לעובדי החברה. "אנחנו מתחתנים! אנחנו ו-Yelp תאומים בנפש ועכשיו אנחנו מתחתנים. בואו נעשה ילדים ביחד!", הכריז שרון במכתב ששלח לעובדי Eat24, שעליו חתם בתור "נדב הבוס". "מהההה?!? כן. החברה שבנינו יחד - השירות, החוויה, האפליקציה והקול הייחודי שלנו - יקבלו עכשיו הזדמנות על במה גדולה הרבה יותר. עם ההצטרפות ל-Yelp, נקבל את ההזדמנות לחלוק את האהבה שלנו ולשרת יותר מ-130 מיליון משתמשים מדי חודש ולהוסיף מיליון מסעדות ברחבי ארה"ב. 130 מיליון איש - זה יותר גדול מהקהל של הסופרבול".

עוד כתב שרון כי "כשעבדתי על העסקה הזו, יצא לי להכיר את Yelp. ראיתי את המשרדים שלהם, חוויתי את התרבות הארגונית שלהם ולהכיר את האנשים שעובדים שם. אתם הולכים לאהוב אותם. אם הייתם רואים את Yelp בטינדר, מאה אחוז שהייתי מסמנים אותם לטובה".

"יש לכם שאלות וגם לי יש"

שרון ציין כי החברה תמיד לפעול באופן עצמאי ובאשר לעתיד העובדים, הוא כתב כי "אני בטוח שיש לכם שאלות וגם לי יש. אנחנו תוהים מה יקרה מחר אבל אנחנו הולכים להישאר ביחד ולכבוש את העתיד כמשפחה". את המכתב לעובדים הוא חתם במילים הללו: "כעת, בואו נחזור לעבוד כי יש לנו הרבה אנשים להאכיל. יאללה!".

באתר CNBC כתבו כי חברת Eat24 משתמשת באפיקי פרסום שונים כדי לבדל את עצמה מהמתחרות - עדכונים תכופים במיוחד ברשתות החברתיות, פרסומות באתרי פורנו וגם הפרסומת האחרונה לסופרבול בכיכובו של הראפר סנופ דוג, שמייסדי החברה ציינו שעבורם זה היה חלום שמתגשם לפרסם באירוע הספורט המוביל. המודל העסקי של החברה, בדומה לשירותי משלוחים אחרים, מתבסס על עמלה מהמכירות של המסעדות.

הפרסומת לסופרבול הייתה תולדה של אפליקציה חדשה שהשיקה החברה לפני חודש תחת השם Hangry - משחק מילים בין רעב (Hungry) וכעס (Angry).

הרעיון שלה דומה לאפליקציה הבסיסית של החברה אבל עם שינוי מהותי אחד: במקום להציג רשימה ארוכה של מסעדות, האפליקציה מאפשרת רק לבחור את סוג האוכג'רמי סטופלמןל המועדף ובאופן אקראי נבחרים המנות והמסעדה. האפליקציה, שהושקה בפרסומת מושקעת במהלך הסופרבול האחרון, נולדה מתוך הסטטיסטיקה שלפיה 70% ממשתמשי אפליקציית Eat24 המקורית, מזמינים שוב ושוב את אותן המנות שהזמינו בעבר.

"לאנשים אין זמן לעבור על מאות תפריטים אז הם חוזרים למה שהם מכירים. אנחנו שמחים להאכיל אותם אבל אנחנו מודאגים מכך שהם עשויים להיות משועממים מאותו האוכל", הסביר שרון עם השקת האפליקציה החדשה בחודש שעבר. כך, באפליקציה החדשה בוחרים את מספר הסועדים, את סוג האוכל (אפשר אפילו להפתיע את עצמכם לחלוטין ובמקרה כזה גם סוג האוכל ייבחר באופן אקראי) וכך על בסיס מיקום המשתמש נבחרת המסעדה וכמה מהמנות הפופולריות שבה. "לנסות דברים חדשים יכול להיות מעצבן מאוד. לקוחות מצייצים לנו בטוויטר וכותבים: 'אני רעב ועצבני, תגידו לי מה כדאי לי לאכול'. אז בנינו אפליקציה שעונה בדיוק על זה".

בשבוע שעבר פרסמה Eat24 את מילות החיפוש הפופולריות ביותר באפליקציית הזמנת המזון. על פניו, מדובר בנתון שעשוי להיות חביב ומראה על העדפה לפיצות, טאקו בל, Chipotle ולאוכל שכולל בייקון וסושי ורק מעט מעט המבורגרים, אך הנתון המרתק יותר הוא התוצאה הראשונה. בפער ניכר, משתמשי Eat24 מעדיפים את דומינוס פיצה. הבעיה היחידה היא שדומינוס לא ספרה עד כה את Eat24 וכך כל מי שמחפש אחר דומינוס באפליקציה, לא מקבל שום תוצאה.

מצוקרברג ועד בר רפאלי

החברה זכתה לכותרות לא צפויות פעמיים מאז הוקמה. הראשונה הייתה בסוף מארס 2014, כשהחליטה לפרסם מכתב פומבי שבו היא נפרדת מפייסבוק וסוגרת את העמוד העסקי שלה ברשת החברתית הפופולרית, בטענה כי פייסבוק הפכה לכוח דומיננטי מדי וכזה שפוגע בעסקים. הטענה התמקדה בעיקר בכך שעסקים פעלו במשך שנים לבנות קהילה גדולה של גולשים סביבם (כ-70 אלף במקרה של Eat24) ואז פייסבוק באה ובאופן חד-צדדי מגבילה את החשיפה האורגנית של הפוסטים של העסקים ומכריחה אותם לקדם פוסטים בתשלום.

הפעם השנייה הייתה כמה חודשים מאוחר יותר, שכשדוגמנית העל בר רפאלי הגיעה לבקר את חבריה, שרון וארז, מייסדי Eat24, בכנס המפתחים השנתי של גוגל שנערך ביוני אשתקד בקליפורניה. במסגרת הרצון לעודד ולקדם את החברים, רפאלי העלתה לאינסטגרם שלה כמה תמונות שלה ושל המייסדים, כשהיא לובשת לגופה חולצה עם הלוגו של Eat24.

תחרות צמודה בשוק המשלוחים

עבור Yelp, המנוהלת על ידי ג'רמי סטופלמן, מדובר בהרחבת העסקים מעבר לביקורות גולשים על עסקים מקומיים ובהכנסת מודל כלכלי חדש לחברה. מאז שהוקמה ב-2004, החברה פיתחה פלטפורמה להמלצות גולשים שהפכה לאחת הגדולות והמובילות בעולם עם ממוצע של 135 מיליון משתמשים בחודש, כש-72 מיליון מהם מגיעים מהמובייל. המנוע הכלכלי נשען על פרסומות, בעוד סטופלמן דאג להשאיר ביקורות בתשלום מחוץ לדלתות החברה.

"אם תיכנס היום לאתרי מודעות כמו Craig's list ואחרים, תמצא עסקים שמחפשים אנשים שיכתבו עבורם ביקורות ב-Yelp. מה שעשינו זה להעסיק אנשים שמפרסמים שהם רוצים לכתוב ביקורות בתשלום וברגע שעסקים פונים אליהם, אנחנו חושפים אותם ב-Yelp ומזהירים את המשתמשים", סיפר סטופלמן במהלך כנס DLD במינכן שבו לקח חלק בשנה שעברה.

הכניסה לעולם משלוחי האוכל שם את Yelp, מגובה ב-Eat24, בתחרות ישירה מול GrubHub, שפועלת באותו השוק ובשנה שעברה הונפקה לפי שווי של 3 מיליארד דולר - בדומה לשווי של Yelp עצמה. חברות מובילות נוספות שפועלות בארה"ב הן JustEat, Seamless ו-DeliveryHero. "תחום הזמנות האוכל באינטרנט ובמובייל נמצא בשלב הינקות, כשבמקביל אנחנו רואים שהחיפושים הכי פופולריים ב-Yelp הם סביב מסעדות ואוכל", כתב סטופלמן בפוסט שהעלה לבלוג החברה. "אנחנו מאמינים שרכישת Eat24 תעזור לנו לבנות חוויית טובה וחלקה יותר בתחום הזמנת משלוחים".

הסטארט-אפ Appsfire נמכר תמורת 30 מיליון דולר

שש שנים אחרי ההקמה, חברת הסטארט-אפ הישראלית Appsfire, אשר מפתחת פתרונות פרסום למובייל, נמכרת תמורת סכום של 30 מיליון דולר לחברת Mobile Network Group (MNG) הצרפתית. ב-Appsfire אישרו את דבר המכירה בפוסט שהעלו לאתר אך לא ציינו את היקף העסקה. הרוכשת, חברת MNG, נחשבת לרשת הפרסום העצמאית במובייל המובילה בצרפת. הרכישה תאפשר ל-MNG דריסת רגל בשוק האמריקאי, שם היא לא נוכחת מספיק, לעומת Appsfire שפועלת שם מאז השינוי שנעשה בחברה.

על פי מאגר המידע IVC, החברה גייסה עד היום 4.1 מיליון דולר בין היתר מקרן ההשקעות הצרפתית Idinvest, קרן ההשקעות Lerer וכן מהמיליארדר הצרפתי ובעלי גולן טלקום קסבייה ניאל. החברה הוקמה על ידי אוריאל אוחיון (מנכ"ל) ויאן לצ'ל (סמנכ"ל טכנולוגיות) ב-2009. האקזיט מייצר למשקיעים החזר נראה של פי שבעה על הכסף.

בראשית הדרך החברה התמקדה בפיתוח של מעין מנוע לחיפוש אפליקציות שאיפשר ניווט קל יותר בין עשרות ומאות אלפי האפליקציות בחנויות השונות באמצעות תצוגה לפי מדינות, המלצות והנחות. האפליקציה גם אפשרה לראות אילו אפליקציות מותקנות אצל חברים כדי שנוכל לדעת מה כדאי להוריד.

בדצמבר 2013 החליטה החברה לעשות שינוי כיוון ולעזוב את עולם המלצות האפליקציות לטובת כניסה לעולם השיווק וקידום האפליקציות במובייל

תחת שמות שלקוחים מתפריט במסעדה יפנית, חברת Appsfire מציעה מספר פתרונות מתקדמים לקידום אפליקציות בתוך המובייל. כך, למשל, אחד הפתרונות מאפשר לפרסם ולקדם אפליקציה כשמשתמש סמארטפון מושך את המסך כלפי מטה כדי לרענן ולעדכן את המסך הנוכחי כמו באפליקציית מייל. על השטח הריק שנוצר מאותה משיכה כלפי מטה, ב-Appsfire יודעים להלביש פרסומת קטנה לאפליקציה.

על עיקרון דומה, אפשר למצוא אפליקציות מקודמות בתוך פידים באפליקציות חדשות וכך למעשה מצליחים בדרכים טבעיות יחסית לקדם את התקנת האפליקציות שאיתן החברה עובדת.

חברת Appsfire פועלת בשוק התחרותי במיוחד של פרסום אפליקציות במובייל שקרוי Mobile Native Ads, שבו לוקחות חלק חברות גדולות כמו טוויטר, פייסבוק, AOL ואחרות.

על-פי הערכות של ביזנס אינסיידר, השוק צפוי לגלגל השנה 10.7 מיליארד דולר בארה"ב. בין הלקוחות של Appsfire אפשר למצוא את דיסני, אמזון, eBay ואחרים.

פול אמסלם, מנכ"ל MNG, התייחס אמש (ג') לרכישה ואמר כי "אנחנו שמחים על איחוד הכוחות עם חברה חלוצה בתחום הפרסום במובייל.

"רכישת Appsfire היא מהלך חשוב בפיתוח שלנו ותאפשר לנו להמשיך ולמצב עצמנו ככוח משמעותי בעולם הפרסום במובייל על ידי מתן טכנולוגיה חדשנית ומלאי פרימיום ללקוחות שלנו".

אוחיון הוסיף כי "החלטנו לשלב כוחות כי אנחנו חולקים את אותה תרבות חדשנית ואת אותה תשוקה לפתח את עולם הפרסום במובייל. המיזוג יאפשר לנו גישה למאגר הלקוחות של MNG ולהמשיך ולפתח את Appsfire בשווקים הגלובליים".

אוחיון מכיר מקרוב את תעשיית ההיי-טק בישראל ובאירופה. בעבר הפעיל את השלוחה הצרפתית של בלוג הטכנולוגיה הפופולרי טק קראנץ' וכן ניהל את מעבדת החדשנות המשותפת של קרנות ההון סיכון Gemini ו-Lightspeed, שהוקמה ב-2006.

שמים את הקלפים על השולחן: מסלול ההצלחה של 888

"אני לא עוקב אחר מחיר המניה. כשהחלטתי להתנתק מהחברה פירוש הדבר היה להתנתק מהכול, כי כל הצצה או כל נגיעה, קלה ככל שתהיה, יוצרת תגובה אמוציונלית שבאה לעתים קרובות לידי ביטוי באמירה כלשהי. הדרך היחידה להימנע מתגובה או מהעברת ביקורת היא להתנתק ולהאמין שהאנשים שמנהלים עכשיו את החברה הם האנשים הכי טובים. באופן כללי גזרתי על עצמי לצאת מעולם העסקים ולא לעשות יותר כסף".

הציטוט לעיל שייך לאבי שקד, אחד ממייסדי ובעלי השליטה בענקית ההימורים המקוונים 888 הישראלית. שקד אמר דברים אלו ל"גלובס" במסגרת ראיון שנתן בינואר 2006, רגע לפני מערכת בחירות נוספת, ולאחר שכשל להתברג במקום ריאלי ברשימת העבודה לכנסת ה-17.

תשע שנים עברו, בעוד כחודש יתקיימו הבחירות לכנסת ה-20, אך נראה ששקד דווקא כן עוקב אחר מחיר מניית 888, ודווקא כן רוצה לעשות יותר כסף.

888, אחת מחלוצות תעשיית ההימורים המקוונים ומי שמוגדרת כמפעילת הקזינו המקוון הגדול בעולם, אישרה אתמול כי קיבלה הצעת רכישה מלא אחרת מאשר וויליאם היל (William Hill) וכי מתנהל ביניהן מו"מ (ראו מסגרת). וויליאם היל מוכנה להצמיד ל-888 תג מחיר של 1.1 מיליארד דולר (לעומת 783 מיליון דולר לפני היוודע המו"מ), אך משפחת שקד מכוונת גבוה יותר - לשווי של 1.6 מיליארד דולר, כך לפי ה"טיימס" הבריטי.

לכן, אין ודאות שעסקה כלשהי תצא לפועל, אך לפי מקורות יודעי דבר, למרות פערי דרישות אלו - הסיכוי שעסקה תתרחש זהה לסיכוי שלא תתרחש. דהיינו, משפחת שקד (לאבי ויורשי אחיו אהרון ז"ל יש 48.7% מההון) לא ממש ממהרת למכור, אך במחיר הנכון מבחינתה - היא תיפרד מהחברה שייסדה לפני 18 שנה לאחר שדרכה הצטלבה עם זו של משפחת בן-יצחק (האחים שי ורון), בעלת המניות השנייה בגודלה בחברה (10.5%).

888, נזכיר, נסחרת בבורסה הראשית של לונדון מזה כמעט עשור.

כך או אחרת, עסקה זו - אפילו במקרה שלא תצא לפועל - מאשררת את ההצלחה של 888 ואת היותה שחקן חזק בשוק תחרותי מאין כמותו שעובר בשנה האחרונה קונסולידציה די אגרסיבית.

ולא פחות מהותי - עסקה זו ממחישה את העושר שצברו משפחות שקד ומשפחת בן-יצחק - עושר שבמיוחד במקרה של אהרון, יהיה מנם חלקם של יורשיו: בתו טל ובנו אוהד. לאבי (61) שלושה ילדים: אייל (35), מיכל (33) ואורי (30). האחים בן-יצחק, נזכיר, הרבה יותר צעירים מהאחים שקד.

התוצאות הכספיות של 888
 התוצאות הכספיות של 888

הכול התחיל במונטה קרלו

לפני שנפרט על היורשים הצעירים של משפחת שקד וכן על הרקע לניסיון מכירת החברה (זו לא רק קונסולידציה, קונסולידציה וקונסולידציה), נחזור להיסטוריה של 888. אבי ואהרון (נפטר לפני חמש שנים ממחלה קשה בגיל 58) נולדו בנתניה למשפחה שהתפרנסה בעיקר מעסקי נדל"ן של אב המשפחה. האב היה קבלן יחסית קטן, שלאחר מותו הוריש לשני בניו חברת בנייה שבבעלותה שלוש חנויות ובית מלון של 30 דירות (מלון "הקשתות").

אהרון המשיך לנהל את עסקי הנדל"ן של אביו לזמן קצר, ומאוחר יותר למד רפואת שיניים ועבד במשך תקופה קצרה כרופא שיניים. אבי נדבק בחיידק ההיי-טק, ולקח חלק במיזמי תקשורת שונים. ואז הגיע הרגע המכונן בקריירה העסקית של השניים: אהרון, כפי שסיפר בעבר ל"פייננשל טיימס", נסע לכנס של רופאי שיניים במונטה קרלו, ושם שם לב לנהירה של האנשים לקזינו בעיר.

"כשחזר לישראל, סיפר לאחיו על הטיול. לאחר הרבה שיחות החליטו השניים לבנות קזינו וירטואלי באינטרנט, אבל שני האחים נתקלו בבעיה. אף אחד מהם לא היה מהמר והידע שהיה להם בכל הקשור לחוקים בסיסיים של משחקי קזינו, דוגמת בלאק-ג'ק או רולטה, היה מוגבל", נכתב ב"פייננשל טיימס". "הדבר הוביל לטיול לקזינו ישראלי בטאבה. שם, עם פנקסים בידיהם, ניסו השניים להבין כיצד משחקים משחקי קזינו".

תוך כדי, הצטלבה דרכם של השניים עם זו של האחים שי ורון בן-יצחק, וההבנה וההשכלה הטכנולוגית של אלו יצרה את 888. שי (46) הוא המוכר מבין השניים, ולאורך תקופה מסוימת הוא ניהל את זרוע המו"פ של 888. בעבר עבד כמהנדס תוכנה בטאואר סמיקונדוקטור. רון, המבוגר משי בשנתיים, היה זה ששלף את שי מלימודיו בטכניון, כשהוא סטודנט לתואר ראשון במדעי המחשב, והכיר לו את האחים שקד. עד היום כששי מספר על הדרך שבה הכיר לו רון את האחים שקד, הוא אומר: "רון מכר אותי ביוקר".

ביוקר או בזול, המפגש בין הארבעה וההצלחה של 888 הפכו כל אחד מהם למיליונר כבד, מאוד כבד. למשפחת בן-יצחק נותרה החזקה של 10.5% בחברה - שווי נוכחי של 97.1 מיליון דולר ושווי של 118.8 מיליון דולר לפי המחיר שמציעה וויליאם היל. אך זה לא כל הונה. כש-888 הונפקה בסתיו 2005, משפחת בן-יצחק מכרה מניות תמורת 61 מיליון דולר, ויותר מאוחר - אחרי ששי פרש מתפקידיו הניהוליים בה - מכרה המשפחה מניות נוספות תמורת 50 מיליון דולר. כמו כן, שתי המשפחות משכו דיבידנד לאורך שנות פעילותה של החברה, ומכאן ניתן להסיק כי השווי של שי ורון עומד על כרבע מיליארד דולר, כמעט מיליארד שקל (ברוטו, לפני מס).

לכל אחד מהאחים שקד נותרה החזקה של 24.3% ששווה כעת 225.6 מיליון דולר או 276.2 מיליון דולר לפי תנאי העסקה המוצעת. במסגרת ההנפקה, כל אחד מכר מניות תמורת 91 מיליון דולר ולא מכר עוד לאחר ההנפקה. לכן, בשקלול דיבידנד, כל אחד משני האחים (במקרה של אהרון מדובר כאמור ביורשיו) שווה לפחות 350 מיליון דולר או 1.4 מיליארד שקל.

וזו הנקודה לפרט קמעה על הדור הצעיר של משפחת שקד, הדור שיירש (במקרה של אבי), וכבר ירש (במקרה של אהרון) את הון העתק. לאבי, כאמור, שני בנים ובת: אייל הבכור - נשוי ואב לשתיים - עבד כשהיה צעיר יותר ב-888 ויותר מאוחר שיתף פעולה עם אביו בניסיון לבנות רשת בתי קפה בסגנון איטלקי בסין; מיכל, הבת האמצעית, בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת באר שבע, לקחה חלק ברכישת המניות שביצע אביה באירונאוטיקס; ואורי, הבן הקטן, השיק בעבר אתר אינטרנט בשם picaphone.com שמטרתו הייתה להפוך לספר הטלפונים הבינלאומי הפתוח הראשון בעולם, אך זה לא ממש התרומם.

יורשי אהרון הם בתו טל ובנו אוהד. לפני שהלך לעולמו, "חטא" אהרון בהשקעות שונות מלבד 888 וצירף אליהן את ילדיו. הוא ובתו השקיעו בחברת הביומד כן פייט, וכרגע החזקה זו עומדת על 5.5% (שווי של 8.6 מיליון שקל, חלקה על שמה של האלמנה חיה); ואילו הוא ובנו הקימו חברת השקעות שהתמקדה במיזמי קלינטק, שקד גלובל שמה.

מה עומד מאחורי המותג 888
 מה עומד מאחורי המותג 888

אין הרמוניה בין המשפחות

ועכשיו נחזור לרקע למכירת החברה. מלבד הרצון לחבור לענקית כמו וויליאם היל כדי למנף את פעילותה, הנכונות של 888 להימכר כנראה נובעת, בין היתר, מחתול שחור שעבר בין משפחת בן-יצחק למשפחות שקד, וחוסר הרמוניה ששוררת בין משפחת אבי שקד ליורשי אחיו אהרון. חוסר ההרמוניה דוחף כנראה את שלושת בעלי המניות להפריד כוחות על ידי מכירת החברה.

כך או אחרת, 888 עברה לא מעט במהלך העשור האחרון, אך כעת נראה כי היא ממוצבת לא רע כדי לנצל נכונה את הפוטנציאל הטמון בתעשיית ענק זו. מיזוג לתוך וויליאם היל יכול, למעשה, להגדיל את פעילותה בארץ (דהיינו, הגדלת משרות), ובכלל - הסינרגיה בין שתי החברות רבה. כמנכ"ל 888 מכהן בריאן מטינגלי, אך מי שלמעשה מנהל את פעילותה היומיומית ואחראי על המהפך שעברה, לאחר שבשנת 2011 נקלעה למצוקת נזילות קשה, הוא איתי פרייברגר, שמוגדר כמשנה למנכ"ל (COO). פרייברגר נכנס לתפקידו במאי 2011, אושש את החברה ואת תוצאותיה הכספיות (ראו גרף), כך שלפי הערכות ה-EBITDA שלה לשנת 2014 כולה צפוי לעמוד על 100 מיליון דולר - שיא של עשור. זאת, כמעט בלי לבצע רכישות (ההערכות הן שהחברה נמנעה מרכישות בגלל שבעלי המניות לא רצו להידלל).

עכשיו, כך נראה, 888 מעדיפה להירכש ולא לרכוש.

תנאי העסקה

הרוכשת: מניית 888 שווה 210 פני; משפחת שקד דורשת: 300 פני

ה"טיימס" הלונדוני הוא זה שחשף אתמול בשעה ארבע אחה"צ את המו"מ שמנהלת 888 למכירתה לענקית הבריטית וויליאם היל. לחברה הישראלית לא נותרה הרבה ברירה, ובערך 46 דקות אחרי שהידיעה של ה"טיימס" עלתה לאוויר, אישרה 888 את דבר המו"מ בהודעה מטעמה.

לפי ה"טיימס", וויליאם היל רוצה לרכוש את 888 לפי מחיר מניה של 210 פני, דהיינו פרמיה של 45% על המחיר בשוק (לפני העלייה אתמול) ושווי שוק של 750 מיליון ליש"ט או 1.1 מיליארד דולר. 888 אישרה כי אכן קיבלה ממנה הצעה, ושיחות מתקדמות מתנהלות בין שתי החברות. השוק יעודכן על התפתחות כזו או אחרת במו"מ לא יאוחר מארבעה שבועות ממועד הודעה זו.

מעבר לכך לא אישרה 888 את פרטי ההצעה, וה"טיימס" טען כי למרות הצעה נדיבה זו, משפחת שקד (דהיינו אבי ויורשי אחיו אהרון ז"ל) רוצה יותר, הרבה יותר - 300 פני למניה, דהיינו שווי חברה של 1.6 מיליארד דולר, פי 2 משווי החברה לפני היוודע דבר הידיעה אתמול. דרישה זו, בלי צל של ספק, מהווה מכשול די גדול בדרך לעסקה.

וויליאם היל היא מפעילת ההימורים הלא מקוונים הגדולה ביותר באנגליה, ואין כמעט בריטי שלא מכיר אותה או לא ביקר באחד מסניפיה. החברה, שנסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 5 מיליארד דולר, כבר עבדה בעבר מול שחקן ישראלי אחר בתעשייה, פלייטק, שיחד עמה הרימה מאפס פעילות מקוונת משגשגת, ולבסוף רכשה את חלקה של פלייטק בה תמורת 424 מיליון ליש"ט - תמורה שכעת מאפשרת לפלייטק לרכוש כמעט כל דבר שזז בתעשייה זו.

במקרה של וויליאם היל, הרצון שלה לחבור ל-888 נובע הן מרצונה לחזק את הפעילות המקוונת שלה, וכן מהרצון למנוע פגיעה עתידית ברווחיה - פועל יוצא של שינוי לרעה שנכנס לתוקפו בדצמבר אשתקד במדיניות המס באנגליה כלפי תעשייה זו (בעגה המקצועית הדבר נקרא "Point of Consumption Tax").

ה"טיימס" טוען כי מתוך ניסיון לגשר על פערי הדרישות, וויליאם היל מוכנה לאפשר למשפחות שקד ובן-יצחק לבחור בין תמורה במזומן או במניות או שילוב של השניים, וזאת כדי לאפשר להן ליהנות מעליית ערך פוטנציאלית בשווי החברה הממוזגת. בנוסף, רכישת 888 על ידי וויליאם היל עשויה להתברר כמכה קשה למתחרה העיקרית שלה בשוק הבריטי, Ladbrokes, שבעצמה ניסתה בעבר לרכוש את 888 כשזו נפלה למחירי שפל.

תירכש או לא, אין ספק שהקונסולידציה בתעשיית ההימורים המקוונים עולה בשנה האחרונה מדרגה, ואפילו מספר מדרגות. Amaya הקנדית רכשה את PokerStars (של משפחת שיינברג הישראלית) תמורת 4.9 מיליארד דולר במזומן; ענקית הפרייבט אקוויטי CVC רכשה גרעין שליטה בחברת Sky Bet לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר; Bwin.party, שנסחרת כעת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, הניחה עצמה על המדף ואפילו פלייטק שוקלת לרכוש אותה; והחברה הבריטית Gamesys מכרה בשבוע שעבר את פעילות הבינגו שלה לחברה הקנדית Intertain תמורת 649 מיליון דולר.

לפי ה"פייננשל טיימס", סיטי מייעץ לוויליאם היל בעסקה זו, ואילו 888 מקבלת ייעוץ מאינווסטק ומורגן סטנלי.