מופע המחול "גלובל" מארח את אנה הלפרין בת ה-95

נעה ורטהיים משלבת כוחות עם כוריאוגרפים בינלאומיים במופע החדש "גלובל" של להקת ורטיגו, שבמסגרתו היא מארחת את הכוריאוגרפית אנה הלפרין בת ה-95 מארה"ב, מחלוצות המחול הפוסט-מודרני בעולם

אנה הלפרין עם רקדני הלהקה: באדיבות להקת ורטיגו
אנה הלפרין עם רקדני הלהקה: באדיבות להקת ורטיגו

המופע GLOBAL של להקת המחול ורטיגו, העולה במופעי בכורה החודש, משלב יצירות של 3 כוריאוגרפים בינלאומיים, המחברים בין אמנות, חברה וסביבה. המופע מתכתב עם העבר והעתיד מ-3 נקודות מבט, של 3 יוצרים בני דורות שונים: נעה ורטהיים (50) מישראל, מייסדת הלהקה והמנהלת האמנותית שלה; אנה הלפרין (95) מארה"ב, מחלוצות המחול הפוסט-מודרני בעולם; ושרון פרידמן (34) מספרד, שהחל את דרכו בוורטיגו וכיום מנהל להקה עצמאית במדריד.

הלפרין, בגילה המתקדם, התארחה בכפר המחול של ורטיגו בקיבוץ נתיב הל"ה, העבירה סדנאות לרקדנים ועבדה עימם על גרסה עכשווית למחול פורץ הדרך שיצרה בשנות ה-60, Parades & Changes (תהלוכות ושינויים). ורטהיים עצמה, שהתמקדה בכוריאוגרפיה שנים רבות חוזרת לראשונה לבמה בסולו אישי שיצרה.

"אני חוגגת השנה את יום הולדתי ה-50, והמתנה הכי טובה שיכולתי לבקש היא העבודה המיוחדת הזו. פגשתי שני יוצרים ייחודיים, ואני מרגישה כי מעגלים נסגרים ונפתחים בחיי. את התחושה הזו אני רוצה לחלוק עם הקהל הרחב על הבמה".

להקת ורטיגו, בהנהגתם של ורטהיים, המשמשת כמנהלת האמנותית והכוריאוגרפית, ושל בן זוגה עדי שעל, משלבת מחול עם אורח חיים קרוב לטבע וקשוב לסביבה. את שם הלהקה "ורטיגו" שאלו מיצירת מחול של שעל, שרקדו יחד כדואט בראשית דרכם. את הלהקה הקימו בתחילת שנות ה-90, ומה שהחל כחיפוש דרך וזהות התפתח לעבודה עם חזון ברור וייחודי.

השניים, והמעגל היצירתי הסובב אותם, הכולל בין היתר את אחיותיה של ורטהיים ומשפחותיהן, הרחיבו את פעילות הלהקה עם הקמת בית הספר למחול של ורטיגו בירושלים, פרויקט "כוח האיזון" המשלב רקדנים נכים במחול, ואת כפר האמנות האקולוגי בנתיב הל"ה, הפועל כמרכז תרבות ללימוד הקשר בין תנועה לאדמה ולחברה, במסגרת חיים בת-קיימא.

בין יתר הפעילויות מארח המרכז מורים ומומחים בינלאומיים לסדנאות ולעבודה עם הרקדנים ועם קהל. כך הגיעה לכאן גם הלפרין, שנחשבת לכוריאוגרפית שגרמה לשחורים ולבנים לרקוד יחד ברחובות לוס אנג'לס. בתקופה שהתאפיינה בבידול, היא פרצה את גבולות המוסכמות המקובלות בחברה, ופיתחה תורת מחול שהיא מכנה "תהליך אמנות החיים".

תנועה טבעית כחומר גלם

היצירה "תהלוכות ושינויים" מגלה כיצד כל משימה יומיומית, כמו להתלבש ולהתפשט, כאשר היא מתבצעת מתוך מודעות, היא למעשה מחול. היצירה משנה את פניה כל הזמן. היא אמנם מבוססת על קווים מנחים ברורים אך אינה מקובעת. את תפיסת המחול כחלק מחיי היומיום הנחילה הלפרין לאמנים רבים ומפורסמים, שעבורם שימשה מורת דרך דגולה. ביניהם מרדית מונק ומרס קנינגהם, אשר למדו ממנה על הקשר בין גוף האדם, תנועה, רגשות ואימפרוביזציה מתוך החוויה האישית.

להקת המחול המצליחה של שרון פרידמן במדריד עובדת בגישה המתבססת על קונטקט-אימפרוביזציה - שיטת מחול המיועדת לאנשי מקצוע ולחובבים כאחד. המחול מתבסס על התנועה הטבעית כחומר גלם ליצירת קומפוזיציה. "תנועה המשמרת את האותנטיות בדרכה אל הווירטואוזיות", מגדיר זאת פרידמן.

היצירה "STABLE" עוסקת באנרגיית החיים המתפרצת בדהירה קבוצתית סוחפת. "כולם יחד בתמיכה וכל אחד ואחת פרט אינדיבידואלי שונה במקצת. יש פוטנציאל אדיר להתפתחות במסגרת העדר אך נדרשת אחריות אישית, היכולת לשמור על היציבות בתוך התנועה. האם ניתן למצוא את החופש האישי בתוך סבך הקשרים והמנהגים החברתיים?" שואל פרידמן. היצירה התפתחה, בשיתוף עם רקדני ורטיגו, מדואט למחול רב משתתפים, והיא בוחנת גבולות והתמודדות עם שינוי במרחב האישי והציבורי.

הצלע השלישית במופע "גלובל", היא כאמור נעה ורטהיים עצמה במחול סולו, שמבטא עוצמה ושלמות שלה עם יצירתה, לאחר שנים שבהן העדיפה להיות מאחורי הקלעים.

הבחירה בכותרת "גלובל" מעניקה לכל אחד מחלקי המופע את ערכו היחסי, ותורמת לראיית הערב כעולם שלם, המורכב מחלקים שלכאורה אין ביניהם קשר.

ההופעות הקרובות: חמישי ושישי (26, 27 בפברואר), מרכז סוזן דלל, תל-אביב.