ניסנקורן: "נסגור בכל יום עיר בדרום עד שנושא כיל ייפתר"

אבי ניסנקורן בהפגנה מול מטה כיל בבאר-שבע: "אתם במאבק על החיים שלכם, על הכבוד שלכם, על הפרנסה, על הבית; הנושאים של תעסוקה בדרום והצלת הדרום לא פחות חשובים מכל נושא שעומד על סדר היום"

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן השתתף הבוקר (ב') בהפגנת עובדי קבוצת כיל, יחד עם ראש עיריית דימונה בני ביטון, ראש עיריית ערד טלי פלוסקוב, ראש מועצת נאות חובב אנדריי אוזן וראשי ערים נוספות.

בהפגנה, שהתקיימה מול מטה הנהלת הקבוצה בבאר-שבע, פנה ניסנקורן לעובדים, שמוחים על פיטורי 140 עובדים ממפעל תרכובות ברום, ואמר להם: "אתם במאבק על החיים שלכם, על הכבוד שלכם, על הפרנסה, על הבית. לשלוח הביתה 140 איש, וזו רק ההתחלה, זה לצרף 140 משפחות בדרום אל מעגל העוני".

ניסנקורן הוסיף: "הרבה אנשים היו שמחים שהמאבק הזה ייעלם מהשיח הציבורי, כי הם צריכים להתמודד איתו. אך אנו מודיעים: המאבק הזה לא ייעלם עד שלא נפתור אותו. 140 איש היום בברום, מחר עוד 200 איש בים המלח, אחר כך יבוא עוד סיבוב במפעל רותם, ואחר כך סיבוב נוסף במפעל מגנזיום, ואחר כך עוד כמה מאות עובדים בקבוצה - מדובר פה באחד המקומות היחידים בדרום שמייצרים עבודה, ואין מקומות עבודה אחרים במקומו".

לדברי ניסנקורן, "הנהלת כיל הרוויחה ב-2014 שלושה מיליארד שקל, אבל עובד בן 45-50 שגר בדימונה ומתפרנס אצלה, יגיע הביתה וצריך להגיד למשפחה שלו 'נגדע מטה לחמנו. אני לא יודע לאיזה חוגים הילד ילך בשנה הבאה, לא יודע מאיפה נביא פרנסה, נצטרך להצטמצם קצת בהוצאות מחיה ולאכול פחות'. והוא עובד טוב, רק שהוא עומד בדרך לרווח של שלושה וחצי מיליארד שקל. איפה הצדק? אין! ובגלל שהמאבק שלכם צודק - אנחנו ננצח".

"עברתי הרבה מאבקים, ואי אפשר לעמוד מול ציבור עובדים גדול, נחוש וצודק. ביום רביעי, אם הנושא לא ייפתר, לצערי, מפעלי ים המלח יחלו בשביתה, ואנחנו נביא את הדרום למרכז. אנחנו נייצר מצב שכל אזרח ישראלי יסתכל עליכם, וכל אזרח ישראלי יבוא וישאל 'למה את נפתלי בן הרוש, שמרוויח 7,800 שקל בחודש, שולחים הביתה, בקבוצה שמרוויחה שלושה מיליארד שקל. למה?'. ואם אין תשובה, אז צריך שנפתלי יישאר בעבודה.

"אני אומר את זה עכשיו כשלצדי חלק מראשי הרשויות בדרום, על דעתם ובתמיכתם, וגם כיו"ר ההסתדרות", אמר ניסנקורן, "אנחנו נסגור עיר עיר בדרום, כל יום עיר אחרת, עד שהנושא ייפתר. הנושאים של תעסוקה בדרום והצלת הדרום לא פחות חשובים מכל נושא שעומד על סדר היום. זה צריך להיות בראש סדרי העדיפויות. לא בכותרת שאחרי שעתיים הולכת, אלא עד שזה נפתר. ואני מבטיח לכם: נמשיך ונמשיך ולא נרפה עד שנפתור את הנושא הזה".

מכיל נמסר: "השאלה היחידה העומדת כרגע על הפרק היא האם הנהלת המפעל רשאית להוציא עובדים לפנסיה מוקדמת ואף לפטר עובדים כדי לייעל מפעל שהפסיד 160 מיליון שקל ב-2014 ו-1.5 מיליארד שקל בשנים האחרונות ונמצא בתקופת משבר חריפה, הגם שהושקעו בו למעלה משני מיליארד שקל בעשור האחרון.

"אין לנו ספק בנוגע לחובה ולאחריות המוטלת עלינו להבריא את המפעל למען המשך קיומו בעתיד והמשך תעסוקת רוב העובדים בו, גם אם מדובר בצורך וכורח לפטר עובדים בשעת משבר. אנו משוכנעים שאף אחד אינו מצפה מאיתנו להסיר את אחריותנו וחובתנו, גם מתוקף חוק, להבריא את המפעל. מי שמצדד בעמדת הוועד וההסתדרות מקבל בעצם את עמדת ההסתדרות שאסור לאפשר פיטורים אפילו במפעל מפסיד. ועד העובדים, שפוצץ את המו"מ שהחל עוד לפני היוודע על קיום הבחירות, נאבק לשלול מההנהלה את יכולותיה וסמכויותיה לנהל את המפעל ולהוביל תוכנית התייעלות חיונית והוא מנצל את מערכת הבחירות לשם כך. אנו מבטיחים שכיל תמשיך לנהוג במקצועיות, ענייניות ואחריות", לשון התגובה.

ירון זליכה: "מגזר הברום בכיל רשם רווח של 128 מיליון דולר ב-2014"; החברה: "דמגוגיה ריקה וזולה"