גן שמואל על הכוונת של פרוטרום לפי 500 מיליון שקל

המגעים של גן שמואל עם יצרנית תמציות הטעם והריח "לא התגבשו בשלב זה להסכמות"

זרקור זכוכית מגדלת דוחות דו"חות עונת הדוחות שוק ההון / צלם: thinkstock
זרקור זכוכית מגדלת דוחות דו"חות עונת הדוחות שוק ההון / צלם: thinkstock

יצרנית תמציות הטעם והריח פרוטרום ידועה כרוכשת סדרתית, וביצעה בשנים האחרונות רכישות רבות ברחבי העולם. כעת מתברר שעל הכוונת של פרוטרום, הנסחרת בשווי של 7.2 מיליארד שקל, עלתה חברה מקומית: גן שמואל מזון, המייצרת חומרי גלם לתעשיית המשקאות הקלים ומיצים טבעיים. החברה נסחרת בבורסה בת"א בשווי של כ-400 מיליון שקל, והמגעים התנהלו לרכישת 50% מגן שמואל (לאחר רכישת מניות הציבור באמצעות הצעת רכש) לפי שווי של 500 מיליון שקל. כלומר, 25% מעל מחיר השוק.

מדיווח שפרסמו היום שתי החברות עולה כי התקיימו ביניהן בעבר, וגם לאחרונה, מגעים ראשוניים להשקעה של פרוטרום בגן שמואל, אשר לא התגבשו להסכמה. עם זאת, נוסח הדיווח לבורסה משאיר פתח לאפשרות של עסקה עתידית בין השתיים, ונכתב בו כי המגעים "בשלב זה לא התגבשו להסכמות". מניית גן שמואל עלתה בתגובה במהלך יום המסחר בכ-10%.

גן שמואל מזון נמצאת בשליטת קיבוץ גן שמואל, שמחזיק ב-41.4% מהון המניות של החברה, ולצדו מחזיקים בה גם הקיבוצים גת ובית ניר (12.6% מההון כל אחד), וכן חברת שטראוס, באמצעות מחלבות יוטבתה (6.3%). החברה, המנוהלת על-ידי אורי קנמון, עוסקת בעיקר בייצור תעשייתי של מוצרים מבוססי פרי הדר, פירות טרופיים ועגבניות, הנמכרים בעיקר לחו"ל. בתחום הקמעוני היא מייצרת מיצים טבעיים ונקטר לצרכנים בארץ ובעולם, בין היתר תחת המותג "פרימור".

גן שמואל נפגעה מהמשבר ברוסיה

לאחרונה נפגעה החברה מהמשבר החריף בכלכלת רוסיה, שאליה היא מייצאת חלק מהתוצרת שלה, ומניית החברה נחלשה בכ-16% בשלושת החודשים האחרונים. הפגיעה בפעילות החברה בשוק הרוסי באה לידי ביטוי בתוצאות הכספיות שלה ברבעונים האחרונים, ונגרמה בשל צניחת ערך הרובל, ירידה בביקושים וקושי של יבואנים מקומיים להמשיך בפעילות שוטפת. מכירות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2014 ירדו ב-5% ל-181 מיליון דולר, והחברה הסבירה כי המגמה השלילית בפעילות "נובעת מירידה במכירות ברוסיה ובאוקראינה, על רקע המשבר הגיאופוליטי באזור".

בגן שמואל הוסיפו כי "המשבר יצר מחסור במזומנים ובאשראי, לצד היחלשות של המטבע המקומי מול הדולר, וכתוצאה מכך קשיים של הלקוחות בקנייה מהחברה". עוד ציינו בחברה כי הפגיעה ביצוא מוצריה היא חלק מ"משבר מתמשך והאטה כללית בענף שנמשכת עם עליות ומורדות מאז 2008".

במקביל לשחיקה בהכנסות סבלה גן שמואל משחיקה בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית שלה, והרווח הנקי שלה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 צנח ב-50% ל-7.5 מיליון דולר. בסיכום הרבעון השלישי הציגה החברה שורה תחתונה מאוזנת, לעומת רווח נקי של קרוב ל-4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בחברה ציינו כי "הירידה המהותית ברווח הנקי היא תוצאה ישירה של הירידה בהיקף המכירות שהחלה ברבעון השני, ודורשת ביצוע התאמות בהוצאות השוטפות של החברה, בראש ובראשונה במדיניות הרכש, אך כמובן גם בהוצאות שוטפות נוספות. החברה נערכה לביצוע התאמות אלו".

פרוטרום, המנוהלת על-ידי אורי יהודאי, רכשה בחודשים האחרונים חברות בפרו, סלובניה, ספרד ואנגליה. בקופתה היו בסוף הרבעון השלישי של 2014 כ-57 מיליון דולר.