ביטול מע"מ 0%: שיא של שנים במכירת דירות חדשות בדצמבר

בחודש דצמבר 2014 נמכרו בישראל 2,607 דירות חדשות ■ בהשוואה לחודש הקודם, נובמבר 2014, עלה מספר הדירות החדשות שנמכרו בכ-18%

דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי
דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי

בחודש דצמבר 2014 נמכרו בישראל 2,607 דירות חדשות, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום (ה').

מדובר במספר שיא של דירות חדשות שנמכרו בשנים האחרונות. בהשוואה לחודש הקודם, נובמבר 2014, עלה מספר הדירות החדשות שנמכרו בכ-18% ובשיעור דומה גם בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

נזכיר שבחודש דצמבר 2014 בוטלה סופית תוכנית מע"מ אפס שקידם שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, מה שהחזיר את רוכשי הדירות לשוק לאחר חודשים ארוכים של קיפאון במכירת הדירות החדשות.

בחלוקה על פי מחוזות, במחוז המרכז נרשם המספר הגבוה ביותר של הדירות החדשות שנמכר בדצמבר 2014 שעמד על 1,021 דירות חדשות. מדובר בזינוק של כ-22% בהשוואה לחודש הקודם, כאשר בחודש זה נמכרו 836 דירות חדשות במחוז המרכז. במקביל, גם בחיפה נרשמה עלייה ניכרת במספר הדירות החדשות שנמכרו, מ-192 דירות חדשות בחודש נובמבר 2014 ל-353 דירות חדשות בחודש דצמבר, זינוק בשיעור של כ-84%.

גם במחוזות הדרום וביהודה ושומרון נרשמה עליה במספר הדירות החדשות שנמכרו, עלייה בשיעור של כ-22% במחוז הדרום (מ-251 דירות חדשות בנובמבר 2014 ל-312 דירות חדשות בדצמבר 2014) ועלייה בשיעור של כ-8.5% ביהודה ושומרון מרמה של 35 דירות בחודש נובמבר 2014 ל-38 דירות חדשות שנמכרו בחודש דצמבר 2014.

במקביל, במחוזות הצפון, ותל אביב נרשמה ירידה במכירת דירות בדצמבר לעומת החודש שקדם לו. במחוז הצפון נמכרו 175 דירות בדצמבר לעומת 176 בנובמבר (ירידה של חצי אחוז) ובמחוז תל אביב ירד מספר הדירות מרמה של 456 בנובמבר ל-427 בדצמבר, ירידה של כ-6%.

מעניין לציין כי בתחילת החודש הנוכחי פורסמה סקירה של משרד האוצר שהתייחסה לנתוני מכירת הדירות בחודש דצמבר 2014. על פי נתוני האוצר, בחודש דצמבר נמכרו כ-3500 דירות חדשות, פער של כ-900 דירות חדשות לעומת הדיווח של הלמ"ס מהיום. נשאלת השאלה לאן נעלמו מאות דירות חדשות? ובכן, במשרד האוצר מסרו היום כי השונות בנתוני המשרד לעומת הלמ"ס נובע בראש ובראשונה מהשוני בבדיקה בין שני הגופים. כך, בעוד במשרד האוצר מסתמכים על דיווחי הקבלנים לרשות המיסים אודות מכירת הדירות, בלמ"ס שואבים את הנתונים מסקר שנערך בקרב הקבלנים.

עוד נמסר היום ממשרד האוצר כי: "יש להדגיש כי מעבר לפערים העשוים לנבוע בין נתונים מנהליים ( כמו אלו המגיעים מרשויות המס) יש הבדל מהותי נוסף: נתוני הלמ״ס מתייחסים רק לדירות שהוחל בבנייתן, לא כוללים בכלל מכירה ״על הנייר״. כך שאם קבלן מתחיל למכור פרויקט שטרם החל לבנותו, וזה קורה אצל לא מעט קבלנים, אנחנו נדווח על העסקה ( מועד חתימת החוזה הוא מועד העסקה). הלמ״ס ידווח על זה כאשר תתחיל בניית הפרוייקט".

כאמור, מתשובת משרד האוצר עולה כי הדירות שנמכרות "על הנייר" אינן נספרות על ידי הלמ"ס, מה שמותיר מספר לא מבוטל של דירות מחוץ לנתונים. נציין כי זו אינה הפעם הראשונה שמתגלים פערים בין הגופים השונים הסוקרים את ענף הנדל"ן בישראל, מה שמקשה על ניתוח הנתונים על ידי גורמים בענף. כבר לפני מספר שנים התקבלה החלטה בממשלה על קביעת מדד אחיד לנתוני הנדל"ן בישראל, דבר שקיים אגב במדינות רבות אחרות בעולם, אולם עד כה לא התקדם יישום החלטה זו. גם קבינט הדיור דן בנושא באחת מישיבותיו הראשונות אך מלבד דיון והחלטה לטפל בנושא, בפועל, כמעט דבר לא קרה.