רגע לפני הבחירות: למה ניסים משעל נעלם מהמסך?

העיתונאי "הנשכן" נעלם מהמסך, ובמקומו עלו תוכניות פוליטיות "רכות" יותר ■ האם היעלמותו קשורה לסכסוך בין המפיק חיים סלוצקי לרשת - או להקשרים פוליטיים? ■ רשת: "הנתק עם סלוצקי - על רקע עניינים עסקיים"

ניסים משעל / צילום: איל יצהר
ניסים משעל / צילום: איל יצהר

במשך שנים היה העיתונאי ניסים משעל חלק בלתי נפרד ממערכות הבחירות. הוא החל בסיקור הפוליטי בשנות ה-70', ולאורך השנים התמחה בראיונות פוליטיים נוקבים, כשבשנות ה-90' הוביל את העימות בין יצחק רבין ליצחק שמיר המנוחים, ובהמשך את העימות בין בנימין נתניהו ליצחק מרדכי.

גם במערכת הבחירות הקודמת, בשנים 2012-2013, הוביל משעל תוכנית פוליטית בזכיינית ערוץ 2 רשת אשר הניבה לא מעט כותרות, בין היתר מנפתלי בנט ומיאיר לפיד, שהיו אז כוחות חדשים ועולים בפוליטיקה. אלא שבעוד שמשעל ממשיך בתוכניתו היומית ברדיו ללא הפסקה FM103, הוא נפקד לחלוטין ממסך הטלוויזיה.

האם סכסוך עסקי בין הגוף המשדר למפיק הוא שהביא לכך - או שמא יד פוליטית נעלמה הובילה לדבר?

למשעל היה חוזה חתום עם רשת לשוב למסך באוקטובר 2014, והוא היה אמור לחזור להגיש את תוכניתו הפוליטית בשעות הפריים-טיים המוקדמות. את התוכנית הפיק חיים סלוצקי, אלא שברשת החליטו להעלות אז במקומה את התוכנית "כידון ובן-סימון" בהגשת שרון כידון ודניאל בן-סימון, המארחת פוליטיקאים לשיחות אישיות.

בסביבתו של סלוצקי, אחד המפיקים המשמעותיים ביותר בשוק הטלוויזיה, המחזיק בין היתר בערוץ 8, אומרים כי המפיק למד על ההחלטה של רשת מהתקשורת. היחסים החמים בין סלוצקי למנכ"ל רשת אבי צבי הגיעו לסיומם, ובין השניים נוצר קרע שמהדהד בשוק התקשורת בחודשים האחרונים.

ברשת דווקא אומרים שהם עדכנו מראש את ההפקה של סלוצקי, ומה שהביא להחלטה הן העלויות הגבוהות של הפקת תוכניותיו. עלות הפקת תוכניתם של כידון ובן-סימון זניחה ומסתכמת באלפי שקלים בודדים, לאור העובדה שצוות תוכנית הבוקר הוא זה שעורך ומפיק אותה בהמשך ישיר למשימותיו היומיות. לעומת זאת, לחברת ההפקה של סלוצקי שילמו כ-40 אלף שקל לתוכנית, כך טוענים בזכיינית.

מאז שהתגלע הסכסוך משעל לא שב למסך, למרות של"גלובס" נודע כי ערך פגישות אישיות עם אבי צבי. ברשת אומרים, כי שובו למסך נבחן בימים אלה תכופות, ואם הדבר יקרה, יהיה זה ללא מעורבותו של סלוצקי.

ועדיין, חודש לבחירות, זה לא קורה, ולמרות הטענות על הקושי הכלכלי, עם היציאה לבחירות החליטו ברשת להעלות תוכנית חדשה ויקרה יחסית בהגשת מודי בר-און, שמשיגה רייטינג פושר למדי.

להגנת רשת ייאמר כי התוכנית עלתה בחופזה לאחר אובדן "מצב האומה" לערוץ 10 והצורך לתת מענה מהיר בלוח השידורים.

החלטה אסטרטגית?

אין עוררין על העובדה שתוכניתם של בן-סימון וכידון רכה יחסית לסגנונו של משעל, הידוע בנשכנות. בשוק התקשורת היו מי שרמזו להחלטה אסטרטגית-פוליטית של רשת שלא להחזירו למסך בתקופת בחירות זו. משעל, ובעיקר סלוצקי, נחשבים למקורבים למפעלותיו של נוני מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", שנוא נפשו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מי שדווקא מגלה קרבה יחסית לראש הממשלה הוא בעל השליטה בזכיינית רשת, אודי אנג'ל, שבחודשים האחרונים נפגש עם נתניהו יותר מפעם אחת. שלטונו של נתניהו גם עצר את מועמדותו של בנו של משעל, אריאל, לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, למרות ששר התקשורת בעבר, משה כחלון, בחר בו למשרה. בשוק התקשורת היו מי שאמרו שללשכת ראש הממשלה היה קשר ישיר לטרפוד תפקיד זה.

בהמשך לפגישות בין אנג'ל לנתניהו, החליט ראש הממשלה, שמשמש כשר התקשורת בפועל, לעצור את החוק לפיצול ערוץ 2. בימים אלה מצוי כל שוק הטלוויזיה המסחרית - על-פי חוק שעבר בחופזה - בזיכיון בן חצי שנה בתנאי רישיון.

מרשת נמסר כי "ניסים משעל מלווה את רשת ושידוריה שנים רבות, אולם לפעילותו של משעל על המסך אין קשר לתוכנית 'כידון ובן-סימון', שהיא רצועה יומית שעלתה מספר חודשים לפני היוודע על מועד הבחירות. הנתק בין חיים סלוצקי לבין רשת אינו קשור לתוכנית זו או אחרת, הוא בעיקר קשור לעניינים עסקיים באשר לעלויות הפקה, נתק שהחריף לצערנו בחודשים האחרונים על רקע הפצת שמועות זדוניות, לא מבוססות ובעיקר מרושעות באשר למניעים או קשרים פוליטיים כאלה או אחרים, כפי שמועלים גם בכתבה זו עצמה".

סלוצקי מסר בתגובה "מי שטוען כי אני קשור בהפצת שמועות פוליטיות או אחרות, הזוי לחלוטין".

משעל סירב להגיב.

צרו איתנו קשר *5988