השורה התחתונה: בין משפחת זגורי לאשטרום נכסים

המציאות מורכבת יותר מסיפורים על אוצרות במרתף

מי מאיתנו לא מפנטז מדי פעם על סכום כסף משמעותי שנופל עליו ככה סתם, באופן בלתי מתוכנן. שיחת טלפון מפתיעה של אראלה ממפעל הפיס, ירושה מקרובת משפחה שעל קיומה כלל לא ידענו, או מציאת אוצר שהיה חבוי במשך שנים בין קירות הבית, כמו זה שמשגע את המשפחה הפרועה מסדרת הטלוויזיה המשעשעת "זגורי אימפריה".

עבור רובנו התרחישים הללו ודומיהם נותרים בגדר פנטזיה בלתי ממומשת, אבל אוצר שכזה בדיוק נפל על חברת הנדל"ן המניב אשטרום נכסים לפני שנתיים, בפברואר 2013.

עובד תחזוקה בנכס נדל"ן שרכשה החברה בעיר דורטמונד בגרמניה מצא במרתף הבניין, בתוך ארגזים ישנים, תעודות התחייבות סחירות שהונפקו על ידי בנק בחו"ל בשווי של - תחזיקו חזק - 75 מיליון שקל. מדובר בתעודות הדומות במתכונתן לאיגרות חוב למוכ"ז שהיו בארץ, שהמחזיק בהן הוא הבעלים החוקי שלהן.

סכום של 75 מיליון שקל אינו עניין של מה בכך גם עבור חברת ענק כמו אשטרום נכסים, המנוהלת בידי מוטי סלע והמשתייכת לקבוצת הנדל"ן והתשתיות הוותיקה אשטרום, שבשליטת משפחות נוסבאום, גירון, רובין ומשורר. מדובר בסכום השקול לרווח הנקי שרשמה החברה בחודשים ינואר-ספטמבר 2014 והגבוה משמעותית מהרווח השנתי שרשמה בשנים קודמות.

הדרך למימוש האוצר, הבהירה אשטרום נכסים בדיווח שהעבירה לבורסה רק שמונה חודשים לאחר מציאתו, היא ארוכה ומפותלת.

החברה ידעה לספר כי לאחר מציאת תעודות ההתחייבות היא פנתה לרשויות המקומיות בנושא. לפי הדין בגרמניה, לאחר שעברה חצי שנה שבה לא הגיע דורש לתעודות הללו, הן הועברו לבעלותה. אלא שבדקה ה-90, התברר מהדיווח לבורסה, פנה בנק זר שהיה הבעלים הקודם של הנכס, וטען כי תעודות ההתחייבות שנמצאו שייכות לו.

הבנק, טענה אשטרום, לא צירף הוכחות כלשהן לבעלות בתעודות, ועקב כך דחתה החברה את דרישתו. בתגובה פתח הבנק בהליך משפטי במטרה להשיב את התעודות לידיו. אשטרום הוסיפה כי לפי הדין בגרמניה לבנק הזר יש שלוש שנים לתבוע את הבעלות על התעודות לפני שחל חוק התיישנות, וכי בכוונתה לפעול באמצעות יועציה המשפטיים על מנת לדחות את התביעה.

נגמר ב"סכום זניח"

אבל מסתבר שהמציאות מורכבת יותר מסיפורים על אוצרות במרתף. פחות משנה חלפה מאז הדיווח הראשון, ובסוף ספטמבר 2014 הודיעה אשטרום נכסים כי במסגרת הסכם פשרה עליו חתמה עם הבנק הזר היא תחזיר לידיו את כתבי ההתחייבות תמורת "סכום זניח" עבורה. מהו אותו סכום זניח? בדקנו ומתברר שמדובר בכ-2.5 מיליון שקל. זה אולי לא הרבה מבחינת אשטרום נכסים, אבל זה בטח סכום שהיה פותר לא מעט בעיות עבור משפחת זגורי מבאר שבע.