וינרוט: "נתניהו לא ידע על הבקבוקים, הרהיטים והחשמלאי"

עורך הדין שייצג את ראש הממשלה בהצלחה בשתי פרשיות בשנות ה-90': "ביבי ושרה לא ידעו מימינם ומשמאלם בנוגע להליך המכרזי. אין כאן עבירות פליליות"

יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום
יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום

בנימין נתניהו לא היה מושג קלוש לא מהבקבוקים, לא מהרהיטים ולא מהמכרז להעסקת החשמלאי. גם אם הדברים הכי גרועים שמתוארים בתקשורת אכן קרו - אין כאן עבירות פליליות. אני לא יודע מה רוצים ממנו" - כך אומר היום (א') ל"גלובס" עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, שאת שירותיו שכרו בסוף השבוע ראש הממשלה ורעייתו בניסיון למנוע פתיחה של חקירה פלילית נגדם בפרשות מעונות ראש הממשלה.

הבחירה בוינרוט היא כמובן לא מקרית. הוא נחשב לאחד מבכירי עורכי הדין בתחום הצווארון הלבן בארץ, וכבר ייצג את נתניהו בעבר בהצלחה במהלך שנות ה-90' בנוגע לחקירות "פרשת בר-און-חברון" ו"פרשת עמדי" - אשר שתיהן הסתיימו בלא כלום (בפרשת בר-און-חברון עלו טענות כי נתניהו היה שותף בקנונייה למינוי יועץ משפטי לממשלה; ובפרשת עמדי טען קבלן ההובלות יגאל עמדי, שבני הזוג נתניהו לא שילמו לו על עבודות שביצע עבורם - ח.מ). בפרשה האחרונה, מי שייצג את נתניהו ביחד עם וינרוט היה לא אחר מאשר היועץ המשפטי לממשלה כיום, עו"ד יהודה וינשטיין.

וינרוט כבר הספיק לשלוח לוינשטיין מכתב שבו הביע בפניו את עמדתו העקרונית הראשונית כי החומרים הנבדקים לגבי הזוג נתניהו אינם מעלים חשש לפלילים. בהתייחסות ישירה ראשונה בתקשורת הוא דוחה את הנטען נגד הזוג נתניהו בכל אחת מהפרשיות שנבדקות.

לגבי פרשיית החזרי הבקבוקים, אומר היום וינרוט ל"גלובס" כי "המבחן הגדול הוא של מי הייתה הבעלות על הבקבוקים - האם של שרה נתניהו או של משרד ראש הממשלה".

לדבריו, "מאחר שעד 2013 לא ניתנה כל הוראה מה לעשות עם הבקבוקים, וראשי הממשלה שקדמו לנתניהו פשוט זרקו את הבקבוקים לפח - שרה הייתה רשאית להניח שהבקבוקים הם בבעלותה. ברגע שהיא יכולה הייתה לזרוק אותם לפח, כפי שעשו לפניה - מותר היה לה להניח שהם שלה. יותר מזה, בחוק כתוב שמי שזכאי לקבל החזר הוא בעל הבקבוק או מי שאוסף אותו, ומכיוון שהמדינה לא אספה את הבקבוקים, התמורה שלהם שייכת לה".

- האם לא היה ראוי שכספי החזרי הבקבוקים יחזרו לקופת המדינה?

"אני לא מסתכל על זה במישור האסתטי. אני מדבר על הצד המשפטי, ובצד המשפטי לא יכולה לקום כאן עבירה. מלבד זאת, שרה נתניהו החזירה 4,000 שקל, שזה שקול ל-16 אלף בקבוקים, כאשר לא ניתן לקבל החזר של יותר מ-50 שקל ליום לחנות. כלומר, היא החזירה סכום גבוה מאוד".

ביחס לפרשיית רהיטי הגן, שלפי הפרסומים נרכשו עבור המעון הרשמי בירושלים, ונעשה בהם שימוש פרטי בווילה בקיסריה - אמר וינרוט כי "ראשית, הרהיטים למעון בקיסריה נקנו מכספם הפרטי של הזוג נתניהו, ושני פריטים בלבד מהמעון הרשמי הובאו לבית בקיסריה. שרה נתניהו קנתה ריהוט גם מכספה הפרטי. כמה פריטים התקלקלו, ועד שתיקנו אותם הם לקחו את שני הפריטים הללו לקיסריה ואחרי התיקון החזירו אותם.

"שנית, בנוהל משרד ראש הממשלה ישנו סעיף שקובע כי לראש הממשלה מותר לרכוש פריטים למעונו הפרטי כאשר אלה משמשים אותו בתפקידו הציבורי לקבלת אורחים. משום שרהיטי הגן שימשו לאירוח, מותר היה לרכוש אותם. על-פי החוק, נתניהו צריך להחזירם עד תום כהונתו, שטרם הגיעה".

פרשייה נוספת שנבדקת בפרקליטות עוסקת בהתקשרות לביצוע עבודות חשמל בווילה של הזוג נתניהו בקיסריה. מבקר המדינה מצא כי חשמלאי בשם אבי פחימה מאור-עקיבא הוזמן על-ידי שרה נתניהו או מזכירותיה לביצוע עבודות בבית באופן ישיר. זאת, תוך יצירת מצג כוזב לכאורה של העסקת קבלן אחר ובניגוד להנחיית ועדה שכללה את היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש ואת חשב המשרד ("ועדת השלושה").

המבקר ציין כי החשמלאי, מקורבם של הזוג נתניהו, עבד בווילה בקיסריה כמעט בכל סוף שבוע וגם ביום כיפור. ואולם, לפי החשד שנבדק, החשמלאי לא באמת עבד באותם סופי שבוע, ומדובר ברישום כוזב לכאורה של העבודה שנועד להעברת כספים לחשמלאי לכיסו חובות עבר.

גם בנוגע למקרה החשמלאי יש לוינרוט הסברים שמפיו של עורך הדין הוותיק נשמעים תמיד משכנעים: "ביחס לחשמלאי היה הליך מכרזי שביבי ושרה לא נטלו בו חלק, ולכן לא ניתן לבוא אליהם בטענות ביחס אליו. הם לא ידעו מימינם ומשמאלם בנוגע להליך המכרזי, ולכן גם לא יכול היה להיות מצג כוזב מצדם בנוגע להעסקה".

- נראה שהחשמלאי נפסל מלכתחילה לאור חובות עבר שהיו לזוג נתניהו כלפיו.

"החשמלאי אכן נפסל כי היו רסיסי שמועות כאלה, אבל זה לא היה ולא נברא".

וינרוט עדיין לא נחשף במלואן לטענות הנוספות שייבדקו בפרקליטות ואשר אותן העלה אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, בעדות המפורטת שמסר במשטרה בסוף השבוע.

לדברי וינרוט, "מהשמועות שאני שומע, נפתלי מפנה את החצים בעיקר נגד עזרא סיידוף, סמנכ"ל נכסים ומשאבי אנוש במשרד ראש הממשלה".