לפני החלטת הריבית: הדולר היציג נחלש מעט ל-3.86 ש'

האירו נחלש מול השקל ל-4.36 שקלים ■ ב-16:00 תפורסם החלטת הריבית לחודש מארס ■ "נראה כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהמשך השנה רק אם יימשכו הלחצים הדפלציוניים"

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח התאפיין היום (ב') במגמה שלילית, לפני החלטת הריבית של בנק ישראל. הדולר ירד היום ב-0.08% ושערו היציג נקבע על 3.858 שקלים. האירו ירד ב-0.32% ושערו היציג נקבע על 4.36 שקלים. בעולם, האירו נסחר ביציבות מול הדולר, סביב 1.138 דולרים לאירו.

היום ב-16:00 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש מארס. ע"פ קונצנזוס האנליסטים בשוק, הוועדה המוניטארית של הבנק תחליט להותיר את הריבית על כנה, חרף הלחצים הדפלציונים והתחזקות מהותית של השקל מול האירו בשבועות האחרונים.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת Smart Capital, מציין כי "האינפלציה השלילית במשק, וההתחזקות המטאורית של השקל מול האירו (9.5% בשלושת החודשים האחרונים), מחייבים את בנק ישראל לחזור לאקטיביות של קיץ 2014 - הורדת ריבית כפולה".

ב-FXCM ישראל מעריכים כי בנק ישראל לא יורדית את הריבית. "למרות המדד השלילי של חודש ינואר והתיסוף המסוים שנרשם בשקל בחודש האחרון, בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית כעת. נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי היו מעודדים, וגם הדולר צפוי להמשיך ולהתחזק בטווח הבינוני. נראה כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהמשך השנה רק אם יימשכו הלחצים הדפלציוניים, ובינתיים יסתפק בהתערבויות נקודתיות בשוק המט"ח, במטרה לעודד את המשך מגמת התיסוף של הדולר".

הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה התייחס אתמול לצמיחה החדה שרשם המשק ברבעון הרביעי - גידול של 7.2% בתוצר המקומי הגולמי ושל 8.8% בתוצר העסקי. נווה ייחס את הנתונים לשלושה גורמים: התאוששות המשק ממבצע "צוק איתן", ההתאוששות בכלכלה האמריקאית ולרכישה מאסיבית של כלי רכב פרטיים לקראת השינוי בכללי המיסוי הירוק בינואר. נווה העריך כי המשק יחזור ברבעונים הקרובים לתוואי צמיחה של כ-3%, כמקובל בשנים האחרונות. בבנק ישראל העריכו אתמול בבנק ישראל כי ההאצה בקצב הצמיחה והשפעתה החיובית על רכיב המגמה לא צפויים להתמיד, מכיוון שקצב הצמיחה ברבעון הרביעי היה חריג.