כל הסיבות שעלולות לגרום לתיקון של עד 20% בשווקים

ג'יימס קוסטוריץ, אנליסט בחברת JK Market Insights, ערך רשימה של כל הגורמים שמרתיעים את המשקיעים ועלולים לגרום לתיקון חד בשווקים

וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock
וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock

המדדים המובילים בוול סטריט, הדאו ג'ונס וה-S&P נסחרים סביב שיא כל הזמנים אך בשוק מתגברות ההערכות כי "לא לעולם חוסן" והשווקים עלולים לרשום תיקון מהותי של כ-10%-20%.

ג'יימס קוסטוריץ (Kostohryz), אנליסט בחברת JK Market Insights, מציין כי אומנם לשווקים יש מספיק מומנטום כדי להתגבר על גורמים שליליים כגון צמיחה נמוכה באסיה ואירופה, אך בניגוד לשנתיים האחרונות, גוברים הסיכויים שעד חודש יולי השווקים יתקנו בשיעור חד.

קוסטוריץ התייחס לרשימה של גורמים המרתיעים מאוד את המשקיעים ועלולים לגרום לתיקון החד בשווקים.

להלן רשימת הגורמים:

המחזוריות העסקית - המחזור העסקי הנוכחי הגיע לגיל מופלג של 67 חודשים. לכן, ע"פ הערכות הוא קרוב לסיומו ומחזור חדש של מיתון נמצא בפתח.

הדולר האמריקאי - התחזקות הדולר פוגעת ביצואניות האמריקאיות ומחלישות את התחרות במדינה. עם זאת, קוסטוריץ מציין כיי גורם זה לבדו אינו עלול להצית את ה שוק הדובי.

הפדרל ריזרב - השווקים חוששים מהרגע שבו הפד יסיים את המדיניות המרחיבה ויתחיל להעלות את הריביות. ע"פ התחזיות והרמזים שסיפק הפד שינוי המדיניות עשוי להתרחש במחצית השנייה של 2015.

ירידת מחירי הנפט - הצניחה החדה במחירי הנפט מעיבה על ענקיות האנרגיה כמו גם על יצואניות הנפט כגון רוסיה, אך קוסטוריץ מציין את הצד השני של המטבע - העלייה בצריכה הפרטית בעיקר בארה"ב.

רווחי החברות - "זוהי בעיה אמיתית", מציין קוסטוריץ ומסביר כי הזינוק במכפילים בחברות הנסחרות ב-S&P 500 מגביל את האפסייד בשוק.

הערכות שווי - מומחים רבים סבורים כי ערך החברות התנפח הרבה מעבר למימדים הריאלים.

יוון - "המשקיעים לא מפנימים מספיק את האפשרות לתוצאה שלילית של משבר החוב היווני", מציין קוסטוריץ. עם זאת הוא מוסיף באותה נשימה כי האיחוד האירופי יצליח להתמודד עם פרשיה של יוון.

אוקראינה - האפשרות להתלקחות כוללת של מדינות המערב ורוסייה בכל הנוגע לקונפליקט באוקראינה, מרתיעה את המשקיעים. קוסטוריץ סבור כי בחודשים הקרובים המצב במדינות מזרח אירופה יחריף בעקבות הסכסוך, אך לא יהיו לכך השלכות מהותיות על השווקים.

סין - קצב הצמיחה של הכלכלה הגדולה בעולם מאט וזה בהחלט מדאיג את המשקיעים אך קוסטוריץ מציין כי הממשל הסיני מתכנן להוציא לפועל צעדים מוניטאריים ופיסקאליים אגרסיבים כדי למנוע "נחיתה קשה".

חוסר יציבות גיאופוליטית - עליית האיסלאם הקיצוני במזרח התיכון מכה גלים ומערערת גם את מדינות אירופה. במקביל, ירידה מתמשכת של מחירי הנפט עלולה לערער את יצואניות הנפט הגדולות כגון ונצואלה ורוסיה.