תערוכה מוזיקלית במוזיאון ת"א: אמן מבקש התמסרות

האמן הבינלאומי אנרי סלה בוחן את מושג הזמן בתערוכה מוזיקלית חידתית בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון ת"א

תערוכת היחיד של האמן הבינלאומי אנרי סלה בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל-אביב לאמנות אינה קלה לקהל הצופים. האמן והתערוכה מבקשים התמסרות, השתהות וכניסה למצב של קשב חושי וקליטה של צופן חידתי, שלא לכל חלקיו נמצא מענה והסבר. עבור רבים מהמבקרים בתערוכה היא עלולה להיתפס כחוויה של תסכול, אך עבור אחרים היא מאפשרת התעלות.

סלה, יליד אלבניה (40), הוא אמן עטור פרסים ובולט בזירת האמנות בעולם. הוא ייצג את צרפת בביאנלה האחרונה בוונציה ב-2013, וזוהי תערוכה ראשונה שלו בישראל, אחרי שהציג במוזיאונים חשובים בעולם כמו טייט מודרן, מרכז פומפידו ועוד.

בפתח החלל המרכזי הוא מציב פסל-קיר שיצר במיוחד לתערוכה, בהזמנת מוזיאון תל-אביב. הקיר הבנוי בכמה מפרקים זוויתיים מאפשר למבט לחדור מבעד לחרירים רוחביים, שמופיעים בו כסימני מורס, על-פי סדר עלום. אך התעלומה מתבררת כחוט המקשר בין מספר עבודות בתערוכה, העוסקות כולן בשיר Should I stay or should I go של להקת הפאנק-רוק "הקלאש".

במפלס התחתון של הביתן הוא מציג שני סרטים המוקדשים לאותו השיר, כשהוא מנוגן בתיבת נגינה מיושנת. האחד מצולם בעיר בורדו בצרפת, בשכונת מגורים עלובה, על רקע אולם קונצרטים שומם, שראה זמנים טובים יותר. השני מצולם במקסיקו סיטי, ובו עוברים ושבים מתבקשים לנגן בתיבת הנגינה - איש איש על-פי הקצב שלו. הנוף שונה אך יש בו מוטיבים דומים - מבני שיכון חסרי זהות, ידיים מנגנות, החוזרות ומופיעות כנציגות של בני אדם באשר הם. הנעימה המשותפת לשני הסרטים אינה מסונכרנת, והתוצאה היא דיאלוג מוזר ומהדהד בין חלקי התערוכה.

שיאה של התערוכה במיצב הווידיאו המוזיקלי Ravel Ravel Unravel שהציג סלה בביאנלה. עבודה זו מבוססת על הקונצ'רטו ליד שמאל לפסנתר ולתזמורת, שכתב בשנות ה-20 המלחין הצרפתי מוריס ראוול. יצירה חריגה זו נולדה בעקבות הזמנתו של הפסנתרן פול ויטגנשטיין, שאיבד את ידו הימנית במלחמת העולם הראשונה. סלה הזמין שני פסנתרנים עכשוויים, המנגנים את יצירה כל אחד בסגנונו, והוא מקרין את שני הביצועים יחד, בהסטה קלה של התזמון.

באורח פלא, דווקא השיבוש הזה, המכוון במדויק, יוצר הרמוניות חדשות, אולי אפילו פותח אפשרות להאזנה קשובה עוד יותר.

ביתן הלנה רובינשטיין, שדרות תרס"ט 6, תל-אביב. tamuseum.org.il