Airbnb יוצאת לגיוס ענק לפי שווי של 20 מיליארד דולר

עד היום גייסה החברה כ-800 מיליון דולר ממשקיעים מובילים ■ גם וורן באפט נשבה בקסמה של airbnb - ממליץ לבאי כנס בעלי המניות השנתי של ברקשייר האת'וויי לשכור שם דירות במקום בבתי מלון שמקפיצים מחירים

בועה או לא? אתר השכרת הדירות הפופולרי airbnb בדרך לגייס לפי שווי מוערך של 20 מיליארד דולר - כפול מתג השווי שהוצמד לו באפריל אשתקד אז גייסה החברה 475 מיליון דולר. כך חשף בסוף השבוע בלוג הטכנולוגיה טק קראנץ'. עד היום גייסה החברה כ-800 מיליון דולר ממשקיעים מובילים, בהם TPG Growth, T. Rowe Price, Dragoneer, Founders Fund, אנדרסן הורוביץ, DST, סקויה, גריילוק וגם משקיעים פרטיים כמו מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס, מנכ"ל yelp ג'רמי סטופלמן והשחקן-אנג'ל אשטון קוצ'ר.

אתר airbnb, שהוקם ב-2008 בסן פרנסיסקו, מאפשר לגולשים מכל רחבי העולם אלטרנטיבות זולות ואטרקטיביות יותר להזמנת לינה בחו"ל מאשר בתי המלון הרגילים. הרעיון מבוסס על כלכלה שיתופית ו-airbnb היה מהראשונים לזהות את התופעה הזו שתופסת תאוצה ברחבי העולם בשנים האחרונות.

הרעיון הוא שאין צורך בנדל"ן נוסף כדי לייצר עוד מקומות לינה בערים ברחבי העולם אלא שאנשים משכירים את הדירות של עצמם. כך, מי שיש לו דירה ריקה - באופן קבוע או באופן זמני עקב טיסה לחו"ל - יכול לצלם אותה ולהעלות אותה לאתר כדי להשכיר אותה ללילה או יותר ולעשות כסף על נדל"ן זמין שקודם היה נותר ריק וללא הכנסות.

השירות של airbnb כבר זמין ב-34 אלף ערים ב-190 מדינות בעולם ורשומים בו מעל למיליון דירות. עד היום הוזמנו מעל ל-30 מיליון לילות בדירות הרשומות ב-airbnb.

לכשיושלם הגיוס המתקרב, תצטרף airbnb למועדון מכובד של חברות אינטרנט פרטיות שכבר מזמן חצו את רף השווי המוערך של 10 מיליארד דולר. בין החברות אפשר למנות כמובן את אובר, ששוויה מוערך בלמעלה מ-40 מיליארד דולר, וכן את Dropbox, Snapchat ו-Palantir.

אובר, אגב, מזכירה מאוד את airbnb. זו לא רק הדרך שבה שתי החברות הצליחו לחדש ולפרוץ גבולות בעולמות הכלכלה השיתופית - airbnb בעולם של השכרת דירות ואובר בעולם של נסיעות משותפות - אלא העובדה ששתי החברות מנסות לפרוץ גבולות בעולם רגולטורי מיושן. בזמן שאובר מנסה לשנות - בדרכה שלה - חקיקות נגד האפשרות לתת לנהגים פרטיים להסיע נוסעים בתשלום, ב-airbnb מנסים להחדיר את השירות שלהם למקומות שבהם רשתות בתי מלון נעמדות על רגליהן האחוריות כדי למנוע פגיעה בשורת ההכנסות.

גם באפט ממליץ

במקביל, להשלמת הגיוס הקרב, ב-airbnb קיבלו בסוף השבוע רוח גבית מלא אחר מאשר וורן באפט. גורו ההשקעות ידוע כטכנופוב, אבל זה לא הפריע לברקשייר האת'וויי, חברת האחזקות שבשליטתו, לייעץ לבאי אסיפת בעלי המניות השנתית של מחזיקי המניות בחברה ב-2 במאי להימנע מהמחירים הגבוהים של בתי המלון באזור הכנס ולנסות אלטרנטיבה זולה יותר דרך airbnb.

הכנס, שצפוי להיערך בעיר אומהה, נברסקה, מאגד מדי שנה 30 אלף איש, שנאלצים להתמודד עם הקפצת מחירים של בתי המלון וחברות התעופה. כך, מציינים ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מחיר ממוצע ללילה קופץ מ-150 דולר ביום רגיל ל-495 דולר במהלך סוף השבוע של הכנס השנתי.