הבורסה בת"א סיימה ללא שינוי; דסק"ש צנחה 4.8%

נטייה לירידות בבורסות אירופה ועליות בוול סטריט ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל אביב (ב') ננעל ללא שינוי משמעותי ומדד המעו"ף נשאר ברמות שיא. בבורסות אירופה מתנהל המסחר בנטייה לירידות ובוול סטריט המדדים עולים קלות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, מציין כי "הסיפור של היום שייך לדולר שנגע ברף של 4 שקלים.ההסבר המקובל הוא שהפחתת הריבית בשבוע שעבר הינה הגורם העיקרי שהניע את הפיחות, אלא שהדולר מפגין עוצמה בשווקי העולם ולא רק מול השקל. תחושתי היא שבנק ישראל נכנס למלחמת המטבעות העולמית עם כלי נשק בעל עוצמה קטנה מאוד שהשפעות הלוואי שלו עלולות להזיק למשק בטווח הארוך יותר מאשר להועיל לו. לעת עתה, הפחתת הריבית תמשיך לתמוך בנכסי הסיכון ולכן על אף ההעפלה של רוב המדדים לנקודות שיא, אני מניח המגמה תימשך".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מציין בסקירתו השבועית כי "בראיון שנתנה המשנה לנגידה לבלומברג בשבוע שעבר היא ציינה אומנם שלבנק ישראל נותרו עוד כלים, אך מדבריה אפשר היה להבין שרכישות האג"ח ע"י בנק ישראל לא עומדות על הפרק. הורדות ריבית מתחת לאפס עדיין די נדירות בעולם והשפעתן על המערכת הבנקאית והפיננסית עדיין לא ברורה. לכן, נראה, שסבירות להורדת הריבית ע"י בנק ישראל מתחת לאפס די נמוכה. נותרה האפשרות של הגדלת ההתערבות בשוק המט"ח".

אולם, הוא אומר, לבנק ישראל יהיה קשה להסביר כלפי חוץ מדוע מדינה שצומחת בקצב יחסית גבוה עם אבטלה נמוכה ועודף גדול בחשבון השוטף מתערבת בשוק המט"ח. בנק ישראל עלול להיות מואשם בהפעלת מניפולציה אסורה בשוק המט"ח כדי לזכות ביתרון תחרותי על חשבון מדינות אחרות.

"מבחינת משקיעי האג"ח, התערבות בשוק המט"ח לא צפויה להטיב עמם, אלא אולי דווקא לגרום לעליית התשואות עקב עלייה בציפיות האינפלציה. לכן, המשקיעים שממשיכים לרכוש במרץ רב את האג"ח הארוכות מתוך אמונה שבנק ישראל ימשיך לספק תמיכה בשוק עלולים לגלות שביחס לשוק האג"ח ארסנל הכלים של בנק ישראל התרוקן. יציאת הבכירים מבנק ישראל לתקשורת אחרי הודעת הריבית עם הצהרות שיש בידיהם עוד כלים להתמודדות עשויה דווקא להעיד שלא נותרה לבנק ישראל תחמושת רבה", מציין זבז'ינסקי.

אתמול ננעל המסחר בבורסה בעליות שערים של יותר מ-1% במדדים המובילים, כאשר המעו"ף העפיל שוב לשיא חדש ברמה של 1,535 נקודות. מדד הבנקים טיפס ב-1.3% בעוד מניות הגז בלטו במסחר וזינקו עד כ-6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-760 מיליון שקל.

בכירים בשותפות מאגר תמר, דלק נובל אנרג'י וישראמקו , טסו בשבוע שעבר לפגישות עם נציגי חברת יוניון פנוסה הספרדית שלה מתקן הנזלת גז בדמייטה מצרים. כך נודע ל"גלובס". משם טסו נציגי דלק ונובל ללונדון במטרה להיפגש עם חברת BG, שבבעלותה מתקן הנזלה באיצקו שבמצרים. מטרת הפגישות להרגיע את החברות כי יצוא גז ממאגרי תמר ולוויתן עדיין על הפרק. נציין גם את אבנר , דלק קידוחים ורציו . (לסיפור המלא)

רשת גולף דיווחה הבוקר על תוצאותיה ב-2014 והודיעה על חלוקת דיבידנד בסך 15 מיליון שקל. הרווח הנקי בשנת 2014 הסתכם בכ-35.7 מיליון שקל (המהווה כ-5% מסך ההכנסות), לעומת כ-50.2 מיליון שקל (המהווה כ-7.3% מסך ההכנסות) ב-2013.

שיכון ובינוי דיווחה אתמול על זכייה במכרז גדול להקמת כביש אגרה בטקסס, ארה"ב. בפרויקט זכה קונסורציום חברות בשם בלורידג' (Blueridge) בו שותפה שיכון ובינוי יחד עם תאגידים פיננסיים וחברות תשתית. היקף הפרויקט מוערך במיליארד דולר, כאשר עלויות ההקמה לבדן יעמדו על יותר מ-800 מיליון דולר. חלקה של קבוצת שיכון ובינוי בהכנסות מההקמה צפוי לעמוד על כ-400 מיליון דולר.