צפו: מטוס טורקיש עם ישראלים ביצע נחיתת אונס בנפאל

נס פורים: מטוס של חברת התעופה טורקיש איירליינס, שהמריא מאיסטנבול לקטמנדו בנפאל, נחת נחיתת אונס מחוץ לשדה התעופה בשל ערפל כבד ■ ל-223 הנוסעים ואנשי הצוות, בהם לפחות 14 ישראלים – שלום

נחיתת אונס של מטוס טורקיש איירליינס בנפאל  / צילום: קובי וינגרוד
נחיתת אונס של מטוס טורקיש איירליינס בנפאל / צילום: קובי וינגרוד

נס פורים: מטוס של חברת התעופה טורקיש איירליינס, שהמריא מאיסטנבול לקטמנדו בנפאל, נחת נחיתת אונס על משטח דשא מחוץ לשדה התעופה בשל ערפל כבד. ל-223 הנוסעים ואנשי הצוות, בהם לפחות 14 ישראלים - שלום.

הדרמה החלה כאשר המטוס מדגם A330, שהמריא כאמור מאיסטנבול לבירת נפאל, ניסה לנחות פעמיים בשדה התעופה הבינלאומי בעיר, אך בשל ערפל כבד ותנאי ראות לקויים לא הצליח לנחות.

במהלך הניסיון השלישי, הטייסים סברו כי הם נוחתים על המסלול בשדה התעופה טריבוואן שבמרכז קטמנדו, אך מהר מאוד התבררה הטעות: המטוס נחת מחוץ לשדה על התעופה, ועשן החל להתפזר בקבינה.

נוסעים ישראלים במטוס סיפרו כי ברגע נגיעת המטוס בקרקע עפו על הנוסעים כל תכולת התאים, כולל מזוודות, ובנס הם יצאו עם חבלות קלות ללא צורך בטיפול רפואי, למעט ככל הנראה נוסע אחד שנפצע קל ופונה לבית-החולים לקבלת טיפול.

עוד נמסר כי למטוס, שנשק למסלול מאוחר מדי, נגרם נזק משמעותי בזמן הנחיתה, עד כדי השבתתו וביטול הטיסה חזרה המתוכננת למחר ולפחות עד יום שבת.

הרב חזקי ליפשיץ, שליח חב"ד בנפאל, אישר את הפרטים ואמר: "נפגשתי עם נוסעי המטוס. לכולם שלום".

מטורקיש איירליינס נמסר בתגובה כי "החברה מאשרת כי טיסה tk726 מאיסטנבול לקטמנדו הייתה מעורבת בתאונה בשדה התעופה הבינלאומי בנפאל. מטוס מדגם A330 ועליו 223 נוסעים ואנשי צוות פונו בשלום מהמטוס והועברו למסוף הנוסעים. אחד מהנוסעים נפגע קל ונשלח לבית-החולים לטיפול. החלו עבודות לגרירת המטוס ממקומו הנוכחי, ותיערך בדיקה לקבוע את הגורם לאירוע".

הישראלים אוהבים לטוס עם טורקיש

בשנה החולפת, 695 אלף ישראלים טסו (הלוך ושוב) עם טורקיש איירליינס ליעדים שונים ברחבי העולם, כולל למזרח הרחוק, ומיצבו אותה כחברת התעופה הזרה הגדולה ביותר בארץ. מדובר בגידול של 4.86% לעומת 2013.

הישראלים אוהבים לטוס עם טורקיש מכמה סיבות: תדירות הטיסות שלה, זמינות מושבים, קונקשנים טובים למספר רב של יעדים בעולם ומחירים אטרקטיביים. טורקיש מפעילה 8 טיסות יומיות במהלך כל ימות השבוע בקו תל-אביב-איסטנבול, וידה עוד נטויה.

"אם הביקושים בשוק הישראלי ימשיכו להיות חזקים, נוסיף טיסה יומית תשיעית בקו תל-אביב-איסטנבול. נעשה זאת ללא היסוס. יש לנו גמישות גבוהה בקבלת ההחלטות, כי מדובר בקו רווחי מאוד", אמר באחרונה ל"גלובס" פתיח דוגאן, מנהל טורקיש בישראל.

"לא מפתיע"

תא"ל (במיל'), אסף אגמון, ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, אינו מופתע מהאירוע. אגמון אמר ל"גלובס" כי שדה התעופה האמור בקטמנדו שוכן בגובה של 4,390 רגל - דבר המשפיע על ביצועי המטוס, על מהירות ומרחקי ההמראה והנחיתה שלו עקב דלילות האוויר, הלחץ הנמוך ופרמטרים נוספים.

"הגישה לנחיתה שם מורכבת ביותר, במיוחד בתנאי מזג-אוויר קשים כפי ששררו בזמן התאונה. גישת ה-VOR (גישה לא מדויקת) לנחיתה בקטמנדו, שעוברת בין הרים גבוהים ומתאפיינת בשדה זה באפשרות לנחות רק כאשר רואים את מסלול הנחיתה מגובה גבוה וממרחק גדול יחסית מהמסלול.

"הנמכה לנחיתה בשדה כמו קטמנדו קשה יותר לטייסים לעומת גישות סטנדרטיות בשדות תעופה שנבנו בסטנדרטים מערביים, שמכילים גישות לנחיתה עם עזרי ניווט מדויקים יותר, אשר מסייעים לטייסים לפעול בתנאי ראות ועננות מגבלתיים".

"חשוב שהתאונה תיחקר"

עוד לדבריו, "הטייס נחת, על-פי הדיווחים, בניסיון השלישי שלו, אחרי ששרף דלק רב במהלך ניסיונות הנחיתה וההמתנה לשיפור במזג-האוויר - מה שמעלה את השאלה מדוע לא בחר לפנות לנחיתה בשדה משנה והתעקש לנחות בכל מחיר בקטמנדו.

"הראות הנמוכה, הניסיונות הכושלים לנחות בתנאים המטאורולוגיים ששררו בשדה מוסיפים לחץ רב על גבם של הטייסים - מה שבוודאי ייחקר, כמו שאר ההיבטים לתאונה, על-ידי רשויות התעופה.

"יש לציין כי חברת טורקיש איירליינס מפעילה מטוסים חדישים ומשוכללים (כמו גם בטיסה זו) וידועה כחברה בעלת רמה מקצועית גבוהה. לכן חשוב שהתאונה תיחקר על מנת למנוע תאונות דומות בעתיד, מכיוון שמזל גדול שתאונה זו הסתיימה ללא קורבנות בנפש".