בלדה לחובש

"פנים אמיתיות" תקדיש פרק לחובשים קרביים. מה הלאה? סרטון תודה לצנחן?

אמנון לוי / צלם: מץ 76
אמנון לוי / צלם: מץ 76

"פנים אמיתיות", יום ד' 21:15, ערוץ 10

תוכנית התעודה והתחקירים של אמנון לוי תוקדש הערב לחובשים הקרביים. אלה שצריכים להגיש עזרה ראשונה דחופה, בעוד קליעי האויב שורקים מעל ראשיהם.

כחייל קרבי בדימוס אני מכיר תודה לאותם בחורים נהדרים לדורותיהם, ובכל זאת, משהו בי התכווץ כשראיתי את נושא הכתבה: בתקופתי, ממש לא מזמן, לא היה צורך להציג בפני הציבור הרחב את פועלם של החובשים קרביים. כולנו גדלנו על "בלדה לחובש" בביצועו של יהורם גאון, כולנו שירתנו בצה"ל, מרביתנו גם ביחידות קרביות. במילים אחרות, לא נזקקנו לסרטי תעודה כדי להכיר הנושא מקרוב.

מה הלאה? סרטון תודה למאגיסט? פיצ'ר לתותחן? כיפאק-היי לצנחן?

שלא אובן לא נכון - אני האחרון להקל ראש בלוחמי צה"ל ובפועלם, אבל מתי הפך זה ממציאות יומיומית מוכרת לכל למשהו שעושים עליו סרטים בטלוויזיה?

מקורות הקישון

"מחווה לאפרים קישון" - חלק א', יום ד' 22:00, ערוץ 1

כבר מזמן שיתפתי את קוראי המדור הזה בדעתי, לפיה כל כותב הומוריסטי בשפה העברית, גם אם אינו מודע לכך, כותב בעצם וריאציות על פרנץ קישהונט, הלא הוא אפרים קישון.

לא בכדי הזכרתי כאן את שמו המקורי של היוצר המחונן, שהערוץ הראשון מקדיש לו תוכנית הערב, לציון עשור למותו: כמעט בלתי נתפסת בעיניי היא העובדה ש"משכלל השפה העברית" הזה שמע מילה ראשונה בעברית רק בבגרותו.

סיפור חייו, הרומן שלו עם העברית, יחסיו רבי-הפנים עם המפעל הציוני, קיבוץ הגלויות והמדינה, שמצד אחד הפכה אותו לכוכב ומצד שני הדירה אותו מה"מיינסטרים" בגלל נטייתו הפוליטית, שלטעמי הייתה יותר מאשר ימין או שמאל, פשוט אנטי-ממסדית. ספריו, סרטיו ועוד - במשדר מיוחד בן שני חלקים.

טעם החיים

ספיישל מונטי פייטון, ימים ד'-ו' 22:00, ערוץ yes2 וערוץ yes דוקו

תקצר היריעה מלתאר את פועלה של החבורה הבריטית המשובחת הזו. הבהלה לכרטיסים למופע האיחוד שלה רק הוכיחה עד כמה רב הצמא להומור בועט ומנפץ מוסכמות, בעידן מסרס של פוליטקלי-קורקט.

"טעם החיים" (על הבמה!), מופע האיחוד, "מונטי פייטון, הקטעים הטובים בעיקר", שבו קומיקאים ידועים בוחרים את המערכונים האהובים עליהם, ועוד מסרטי החבורה, שהגדירה מחדש את המושג "סאטירה" (ולא נבהלה מאף פרה קדושה, תהייה געייתה חזקה ככל שתהיה). החל מהערב ועד יום שישי ב-yes.