שר החוץ האיראני זריף רומז: איראן תקפיא את הגרעין

למרות שבתחילת השבוע צוטט כשהוא מתנגד להשהיית תוכנית הגרעין, בראיון מיוחד לרשת CNN אמר שר החוץ האיראני כי ייתכן שמדינתו תסכים ל"הגבלות מסוימות" ■ על נתניהו אמר כי הוא מנסה לעורר פחד והיסטריה

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, רמז כי ייתכן שמדינתו תסכים להשהייה של חלקים בתוכנית הגרעין שלה למשך 10 שנים. זריף אמר את הדברים אחרי שבתחילת השבוע הוא צוטט בסוכנות הידיעות הפרסית כשהוא מתנגד לתוכניתו של אובמה להשהייה.

"בנימין נתניהו ותומכיו מנסים לעורר אווירה של פחד והיסטריה", אמר שר החוץ האיראני. "ההסבר היחיד שיש לכך הוא שאנשים מסוימים מחשיבים שלום ויציבות כאיום קיומי". זריף הוסיף כי מדינתו לא תקפה אף מדינה ב־250 השנים האחרונות, וגם אינה מתכוונת לעשות זאת, אך הזהיר כי היא תגיב בעוצמה אם ישראל תפעל צבאית נגדה.

לדברי זריף נאומו של ראש הממשלה נתניהו באו"ם לא גרם לשום שינוי בשולחן המשא-ומתן, ורמז כי ייתכן שאיראן תסכים להקפיא את תוכנית הגרעין שלה ב-10 השנים הקרובות. "אם יהיה הסכם נקבל על עצמנו מגבלות מסוימות לפרק זמן מסוים, אך איני מתכוון לדון על כך בשידור", אמר.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר בחודש שעבר לראשונה מאז הדיווח על הסכם הגרעין המתגבש עם המעצמות כי מדינתו לא תסכים להמשך ההשפלות והסנקציות. "המעצמות צריכות לדעת שאיראן לא תוותר על המשך פיתוח הגרעין", אמר רוחאני במהלך סיור בעיר קום. "עליהן לדעת שכל הסכם חייב לכלול בתוכו את הסרת הסנקציות הבלתי הוגנות והלא חוקיות".

זמן קצר לאחר מכן התייחס מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי לשיחות הגרעין, והבהיר כי מוקדם לברך על הסכם בין הצדדים. קרי הדגיש כי ארה"ב אינה מוכנה להשלים עם איראן גרעינית, ותקף במרומז את נתניהו כשאמר כי המתנגדים להסכם אינם מכירים את פרטי השיחות.

בשימוע בפני הקונגרס בנוגע לתקציב מחלקת המדינה, סקר קרי את ההתקדמות במגעים, ואמר כי הוא "מצפה לדעת בקרוב" אם איראן מוכנה להסכים לתנאים, שאותם הגדיר "תוכנית מתקבלת על הדעת וניתנת לאימות".

סוכנות הידיעות AP פרסמה קווי מתאר כלליים של טיוטת ההסכם המתגבש בין איראן לבין המעצמות, על פי מידע שהדליפו גורמים המעורבים בשיחות. מהפרטים עולה כי איראן תורשה להמשיך להפעיל אלפי צנטריפוגות להעשרת אורניום, וכי במשך עשור יוטל פיקוח הדוק על תוכנית הגרעין שלה, שיוסר בהדרגה בשנים לאחר מכן.

מדובר בהסכם שיישומו ייעשה בשני שלבים עיקריים - הראשון יימשך 10 שנים והשני יימשך חמש שנים נוספות. פרטי ההסכם נועדו להגביל את יכולתה של איראן לפרוץ לגרעין, אך בהמשך יגדל בהדרגה מרחב התמרון של הרפובליקה האסלאמית והיא תוכל להתקדם לעבר נשק גרעיני. ב-10 השנים הראשונות תורשה איראן ככל הנראה להפעיל 6,500 צנטריפוגות להעשרת אורניום ברמה נמוכה תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - מספר גבוה בהרבה מזה שהציבה ארה"ב כיעד.