משקיעים מתנפלים על דירות: 33% זינוק ברכישות בינואר

צפו בגרפים שמפרסם היום משרד האוצר: משקל המשקיעים בשוק חוזר לרמה של 2011, ערב הכבדת המיסוי על המשקיעים ■ בנתניה, חביבת יהודי צרפת, המכירות טסו ■ ומי נסוג מהשוק? זוגות צעירים ומשפרי דיור

נתניה / צלם: איל יצהר
נתניה / צלם: איל יצהר

אחרי הפיגועים נגד יהודים באירופה - זינוק ברכישות דירות ע"י משקיעים, ובמיוחד בנתניה, ירושלים ובאר שבע. כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') משרד האוצר.

בסקירה, עליה חתום יואל נווה, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, צוין כי בחודש ינואר נרכשו כ-11 אלף דירות - ירידה מתונה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. יש לציין כי הירידה במספר העסקאות חלה לאחר עלייה חדה שנרשמה בחודשים נובמבר-דצמבר אשתקד, בעקבות קריסת הצעת מע"מ 0%.

באוצר מציינים כי בפלח הזוגות הצעירים, אשר הובילו את הגידול בסך העסקאות בחודשים נובמבר דצמבר אשתקד, נרשמה ירידה של 13% בינואר. עם זאת, יש לציין כי עדיין מדובר ברמת רכישות גבוהה יחסית (4,000 דירות) הנמצאת בטווח העליון של התפלגות הרכישות (ברמה חודשית) של זוגות צעירים בשנים האחרונות.

בנוסף, בקרב משפרי דיור חלה ירידה של 17% במספר העסקאות בינואר, בעוד משקיעי הנדל"ן הגידלו את מספר העסקאות ב-33% לעומת החודש הקודם.

אך הסיפור הגדול של שוק הנדל"ן בינואר היה המשקיעים. משקלם של המשקיעים בסך העסקאות עלה לרמה חריגה של 30%, רמה הגבוהה משמעותית ממשקלם הממוצע מאז הוכבד המיסוי על המשקיעים בשנת 2011. באוצר מציינים מפורשות לגבי נתניה כי הגידול במשקל המשקיעים "מיוחס בחלקו לגידול במשקל תושבי החוץ", אם כי הם מציינים כי תושבי החוץ אחראים לכרבע מהגידול ברכישות המשקיעים.

כפי שניתן לראות בגרפים שצירף האוצר, רכישות משקיעי הנדל"ן זינקו ב-33% בינואר, כאשר נתניה, חביבת היהודים מצרפת, בלטה:

נתניה - רכישת דירות
 נתניה - רכישת דירות

נתניה - רכישת דירות
 נתניה - רכישת דירות