האם השעון החכם של אפל יצליח להפוך ללהיט?

המומחים חלוקים בדעותיהם על סיכויי הגאדג'ט החדש של אפל. חלקם רואים בו מהלך נועז שיכניס את אפל גם לעולמות האופנה והיוקרה, אחרים חוששים שאפל לא הצליחה לתרגם כראוי את הקסם שלה למשהו שיפיג את ספקנות הצרכנים ביחס לשעונים חכמים

השעון החכם של אפל אמור להיות המכשיר המהפכני הבא וממשיך לגיטימי של האייפוד, האייפון והאייפד, לפני שהשעון הזה יוצא למכירה בחודש הבא.

המומחים חלוקים בדעותיהם על סיכויי הגאדג'ט החדש של אפל. חלקם רואים בו מהלך נועז שיכניס את אפל גם לעולמות האופנה והיוקרה, ויקפיץ את שווי השוק של החברה לקראת רף טריליון הדולרים. אחרים חוששים שאפל לא הצליחה לתרגם כראוי את הקסם שלה למשהו שיפיג את ספקנות הצרכנים ביחס לשעונים חכמים שכבר מצויים בשוק ועוד מכשירי מעקב אחרי פעילות גופנית, שלמרות כל ההייפ שאפף אותם צברו עד כה הצלחה שיווקית מוגבלת. הנה שני הצדדים בוויכוח על השעון של אפל.

הטיעון השורי: "סופר-מהיר ויפהפה"

שימושיות/תועלת: השקת השעון של אפל בסתיו שעבר הדגישה שלושה מאפייני מפתח שלו: יכולותיו בתחום המעקב אחרי פעילות גופנית ובריאות, כולל מכשיר ניטור פעימות לב, יכולותיו כמכשיר תקשורת, עם מסך מגע קטן שמשגר מסרים למשתמשי שעונים אחרים, ויכולותיו כשעון עם דיוק של 50 אלפיות שנייה. אבל אנשים שניסו את השעון אומרים שהוא גם חוסך זמן, מפני שהם יכולים להציץ במסרים, במיילים וכדומה על פרק כף היד במקום לשלוף את הטלפון מהכיס.

"זה סופר-מהיר והמסך יפהפה", אומר אדם שענד את אחד מהשעונים שאפל ניסתה על כמה מעובדיה. "הדבר הכי טוב - הוא חוסך את השימוש בטלפון".

המפתח לזה הוא שהשעון נשאר "פתוח" כל עוד הוא במגע עם עורו של המשתמש, מה שמאפשר גישה מיידית למידע. העזר הקולי Siri מאפשר גם להכתיב את התשובה/תגובה.

אופנה: שליש ממצגת הווידאו לשעון אפל בספטמבר שעבר הוקדש למראה שלו, ולא למה שהוא עושה - מהממשק שניתן לעצב בהתאם לטעם האישי ועד לתוספת זהב של 18 קראט לשעון. "יצירת חפצים יפים שהם פשוטים וטהורים ממש כפי שהם פונקציונליים - זו תמיד הייתה המטרה שלנו באפל", הוא אמר אז. אפל אכן טרחה קשה להלהיב את שוחרי האופנה והציגה את השעון בשבוע האופנה של פריז, בבוטיק המהודר קולט וקידום שלו מעל דפי המגזין ווג.

אפקט ההילה: שעון אפל מחייב נשיאת מכשיר אייפון צמוד כדי לעבוד, אבל עם יותר מ-300 מיליוני מכשירים תואמי אייפון בעולם, בסיס המשתמשים של אפל מעולם לא היה גדול יותר.

אנליסטים במורגן סטנלי אומרים ש"אפקט ההילה" הזה יעזור לאפל למכור 30 מיליון שעונים ב-12 החודשים הראשונים, לעשירית מהלקוחות המצוידים באייפון. פירוש הדבר הוא התחלה חזקה יותר לשעון בהשוואה לאייפון, שמכר 6 מיליון יחידות בשנה הראשונה, וגם לאייפד, שמכר 20 מיליון יחידות.

אפל מנצלת גם את מערך היישומים הקיים שלה למערכת ההפעלה iOS, שמפתחים רבים עובדים כעת על הרחבתה לשעון. השעון מכיל גם את Apple Pay, שירות התשלום הנייד, המאפשר למשתמש לשלם באמצעות העברת מפרק ידו. המערכת המשלבת שלל אפשרויות ושירותים בונה נאמנות ונועלת את הלקוח על משפחת מוצרי אפל, מפני שהיא מקשה לעבור למתחרה כמו סמסונג.

הטיעון הדובי: שעון בלי מטרה

למה בכלל? בהשקות של האייפוד, האייפון והאייפד, מייסד אפל סטיב ג'ובס יכול היה לעשות חשק ללקוחות שלא ידעו בכלל שהם זקוקים לסוג כזה של גאדג'טים. לעומת זאת, כמה אנליסטים יצאו מההשקה של השעון בספטמבר בתחושה שטים קוק וסגניו לא הצליחו לנסח את המטרה האמיתית של שעון אפל, או למה הצרכנים צריכים אותו - מה שכל יצרן אביזר לביש ממוחשב אחר התקשה לעשות עד כה.

"הם לא הסבירו באמת למה הצרכנים צריכים לרצות את השעון", אומר יאן דוסון, אנליסט בג'קדאו ריסרץ'. הלילה תהיה לאפל הזדמנות נוספת להסביר. "אני חושב שהדרגה שבה אפל תעשה את זה באפקטיביות באירוע ובפרסום הכולל היא קריטית", הוא אומר.

המחיר: אפל מסרה רק שהמחיר ההתחלתי לשעון הספורט הבסיסי הוא 349 דולר, אך גרסאות הפלדה והזהב צפויות להיות יקרות הרבה יותר. לקוחות החברה אמנם הפגינו שהם מוכנים לשלם פרמיה על מוצריה במרוצת השנים, אך כמה אנליסטים מאמינים שהמחיר - כמה מאות דולרים לגרסת הפלדה ואלפי דולרים לגרסת הזהב - יהיה גבוה מדי.

החשש הוא שללא הסובסידיות שסיפקו רשתות הסלולר, שהפכו את האייפונים לנגישים בהרבה, הלקוחות לא יהיו מוכנים לשלם הרבה תמורת תכשיט שהטכנולוגיה שלו עלולה להתיישן בתוך כמה שנים.

השפעת המחיר: החשש הגדול ביותר של משקיעי אפל הוא שאפילו אם השעון יתברר כלהיט, המחזורים יהיו קטנים מכדי להפוך אותו לבעל משקל משמעותי בדוחות הכספיים של החברה בשנים הראשונות. אפל מסרה שהיא לא תחשוף את היקף מכירות השעון, ותכלול אותן בדיווח על ההכנסות מציוד כמו אוזניות ביטס, אפל טלוויזיה והאייפודס.

3 מיליוני שעונים ב-349 דולר ייצרו מיד עסק חדש של מיליארד דולר לאפל, אך הוא יחוויר בהשוואה למכירות בסך 51 מיליארד דולר שיצר האייפון ברבעון העדכני ביותר, אוקטובר-דצמבר. כמה אנליסטים חוששים שמאחר שאייפון 6 פופולרי כל כך הוא ייקח מכירות מהשעון.

התחזית של ברקליס מינואר למכירות שעון אפל הופחתה מ-29.3 מיליון ל-18.5 מיליון שעונים עד סוף 2015, והנימוק היה השקה מאוחרת מהצפוי. "אנחנו מאמינים עדיין שהשעון יצליח, אך נראה שנחוצה תחזית זהירה יותר בהתחשב בכך שזו קטגוריה חדשה, והלקוחות מתעניינים יותר באייפון 6 מכפי שהנחנו", הם כתבו.

הסוללה: כמו יצרני שעונים חכמים אחרים, גם אפל התקשתה לספק לשעון שלה סוללה עם חיים ארוכים. החברה אומרת שיהיה צורך לטעון את השעון בכל לילה, באמצעות מטען ייחודי. דיווחים באתר טק-קראנץ' ובמקומות נוספים מדברים על חמש שעות שימוש אפקטיבי ביום, יחד עם אופציה למצב של חיסכון שמבטיח שהשעון לא ימות לחלוטין לפני סוף היום. בכל מקרה, ברור שזה לא שעון מודרני רגיל שחי שנים ללא החלפת סוללה, וגם נחות משעונים יריבים כמו פבל או בייסיס, שיכולים לחיות שבוע לפני טעינה.

השעון של אפל
 השעון של אפל

אפל ושעונים אחרים
 אפל ושעונים אחרים