רשות ני"ע מקשה על הבנקים להעביר אליהם לקוחות

קובעת: "יועץ השקעות לא יפנה לקוח לקבלת שירות ניהול תיקים מתאגיד קשור אם ידוע ליועץ שהלקוח קשור בהסכם לניהול תיק עם חברה אחרת"

פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע יוצאת נגד התנהלות שזיהתה בבנקים שייעצו ללקוחותיהם להעביר כספים לחברות ניהול התיקים שבבעלותם, במקום לחברות ניהול תיקים חיצוניות. הרשות פרסמה השבוע הוראה, שתיכנס לתוקף ב-10 ביוני הקרוב, ש"נועדה למנוע מצב שבו מניא היועץ, שנתפס בעיני הלקוח כאובייקטיבי, את לקוחו, שכבר בחר להתקשר עם מנהל תיקים מסוים, מלעשות כן, ומפנה אותו להתקשר עם חברת ניהול תיקים הקשורה לבנק". ברשות ציינו שמדובר בחיזוק האובייקטיביות של יועץ ההשקעות בבנק ביחס ללקוח, ואולם, ככל הנראה מדובר בצעד שהרשות נקטה לאחר שגילתה נוהג בעייתי מבחינתה בחלק מהבנקים.

"ההוראה באה על רקע תופעה שברשות התוודעו אליה והוטרדו ממנה, לא רק מזווית ייעוץ השקעות אלא גם מהיבטים רחבים יותר של ה'תחרות' וההגבלים בשוק ניהול התיקים", אומר גורם המעורה בנסיבות.

לדבריו, "שוק ניהול התיקים מאופיין בתחרות גבוהה, ועד שחברת ניהול תיקים משיגה לקוח היא עוברת תהליך לא פשוט. אבל התברר שהיו מקרים רבים שבהם לקוח נתן הרשאה לחברת ניהול תיקים, הוא הגיע לבנק ואז היו יועצים שאמרו לו להעביר את התיק לחברה של הבנק, בין היתר גם באמצעות הפחדת הלקוח ביחס למתן הכסף לחברות חיצוניות. ברשות קיבלו תלונות בנושא, שטענו שהיו מקרים רבים שהם איבדו לקוח לאחר שהסכים להצטרף", הוסיף אותו גורם.

הוא ציין גם כי האמצעי להתמודדות עם הסוגיה הוא דרך הסמכות של הרשות ביחס ליועצים, וזאת במטרה לרסן את הבנקים ולתרום לתחרות.

לא לכל הבנקים יש פעילות ניהול תיקים. מול חברות פעילים של הפועלים (שב-2014 נכסיה גדלו בכ-21% לכ-15.1 מיליארד שקל), תפנית של דיסקונט (שנכסיה גדלו ב-2014 בכ-27% לכ-6.1 מיליארד שקל), אתגר של מזרחי טפחות ויוניק של הבינלאומי (לגבי השתיים האחרונות אין גילוי בדוחות), ישנם לאומי, אגוד וירושלים, שאין להם חברות ניהול תיקים.

לפיכך, ההוראה החדשה קובעת כי "יועץ השקעות לא יפנה לקוח לקבלת שירות ניהול תיקים מתאגיד קשור אם ידוע ליועץ שהלקוח קשור בהסכם לניהול תיק עם חברה מסוימת, אלא במענה לבקשה מאת הלקוח וביוזמתו".

נוסף על כך, ההוראה החדשה קובעת כי בעת הפניית לקוח לחברה לניהול תיקים שהנה חברה קשורה, כלומר בבעלות הבנק, יגלה המשווק ללקוח את "טיב הקשר בינו שווק או בין התאגיד בו הוא עובד ובין החברה שאליה הוא מפנה את הלקוח, ואת העובדה כי הוא מקבל תשלום או טובת הנאה אחרת, במישרין או בעקיפין, בשל הפנייה כאמור".

ברשות הסבירו עוד עם פרסום ההוראה, כי "נאסר על יועצי השקעות, שנתפסים בעיני הלקוח לא רק כמומחים מקצועיים אלא גם כגורם אובייקטיבי, להיות מתוגמלים באופן ישיר או עקיף בגין פעילות הפניית הלקוחות".

גורם במערכת הבנקאית אמר כי "לא מתקבל על הדעת שהבנקים ימנעו מהלקוחות שלהם דווקא את השירות של הטוב של החברות שלהם... חברות ניהול התיקים של הבנקים ימשיכו לתת ללקוחות שירות טוב, כפי שעשו עד היום".