"גם כשהריבית תעלה, המגמה החיובית בוול סטריט תימשך"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: "ממילא העלאת ריבית מותנית בהמשך השיפור בכלכלה, ולכן לא תשנה את המגמה החיובית גם כשיתחיל התהליך, אך כן צפויה למתן להערכתנו במעט את העליות"

רן קבין / צילום: תמר מצפי
רן קבין / צילום: תמר מצפי

לאחר הצהרות הפדרל ריזרב והנאום אמש יש כעת יותר אינדיקציות המצביעות על צפי להעלאת ריבית ראשונה לקראת ספטמבר ולא ביוני, כפי שרבים צפו. בהודעת הבנק המרכזי בארה"ב הושמטה כצפוי המילה "סבלנות" בהקשר של העלאת הריבית, רמז לכך שמועד העלאת הריבית מתקרב, אבל באותה נשימה הבנק גם עדכן מעט את תחזיות הצמיחה והאינפלציה כלפי מטה, רמז לכך, שהמועד אמנם מתקרב, אבל לאט. ג'נט ילן גם ציינה כי העובדה שהמילה "סבלנות" הושמטה אין משמעותה, שהבנק ינהג כעת ב"חוסר סבלנות". מכל מקום, גם כאשר הריבית תועלה, זה יהיה בקצב מאד איטי. כך מעריך רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, בתגובה להודעת הפד אמש.

להערכתו, הגורם הדומיננטי שישפיע על שוק המניות הוא המשך השיפור בנתונים הכלכליים. "היות שלהערכתנו, השיפור הזה הוא אמיתי וארוך טווח, אנו מעריכים, שהמגמה החיובית בשוק המניות בארה"ב תימשך. הפרשנות של דחייה בהעלאת הריבית, עשתה טוב לשוק המניות גם בטווח המיידי. ממילא העלאת ריבית מותנית בהמשך השיפור בכלכלה, ולכן לא תשנה את המגמה החיובית גם כשיתחיל התהליך, אך כן צפויה למתן להערכתנו במעט את העליות".

באשר לשוק אגרות החוב מציין קבין כי העלאת הריבית, פוגעת בכדאיות הכלכלית שבהשקעה באגרות חוב, שגם כך מספקות ריביות אפסיות. ההודעה של יילן התפרשה כנותנת עוד קצת זמן למשקיעי האג"ח ולכן, גם כאן התגובה המיידית היתה חיובית, אבל בטווח הבינוני והארוך יותר, תהליך העלאת הריבית יתחיל לפגוע באפיק זה.

ילן התייחסה גם לירידה החדה במחירי הנפט וכן להתחזקות הדרמתית בשער הדולר, כגורמים התומכים בעיכוב מסויים של מהלך העלאת הריבית. האינפלציה בארה"ב נמוכה ורחוקה עדיין מן היעד של 2% בשנה. ירידת מחירי הנפט רק מרחיקה את היעד הזה. הדולר שהתחזק בכ- 20% מול המטבעות העיקריים בשנה האחרונה גם הוא אינו תומך באינפלציה ובמקביל פוגע ביצואנים ובצמיחה. גם חוסר הוודאות באשר לכלכלה העולמית נותרת כדילמה לקובעי המדיניות בבנק, אשר היו רוצים יותר ביטחון בהתאוששות לפני שהם ירגישו בנוח עם מדיניות של העלאת ריבית.