היום שבו תקבלו חבילה מ-eBay באמצעות מזל"ט

ממשלוחי חבילות דרך צילום חתונות ועד חדירה לבית הלבן - המזל"טים הפכו לחלק פופולרי בשמי הטכנולוגיה ■ איך הם עתידים לשנות לנו את החיים, מה הסיכון הביטחוני, וכיצד הם ישהו באוויר למשך זמן רב בלי דלק?

מזל"ט של אמזון  / צילום: בלומברג
מזל"ט של אמזון / צילום: בלומברג

השנה היא 2040. נשיא ארצות-הברית, ג'ורג' בוש הנכד למקרה שתהיתם, נם את שנתו בבית הלבן. עשרות המאבטחים של האיש החזק בתבל מתכוננים ללילה רגוע, אבל אז נשמע פיצוץ עז שמחריד את הדממה וטורף את הקלפים. מטוס זעיר ללא טייס - מזל"ט בשבילכם - מתפוצץ בסמוך לחדר השינה של המנהיג החשוב בעולם ומחסל אותו ואת רעייתו. בצד השני של העולם, מול מסך טלוויזיה גדול, יושב מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג בונג, ולוגם שמפניה קרה. מלחמת העולם השלישית יוצאת לדרך.

התרחיש הזה פחות בדיוני מכפי שניתן לשער ברגע הראשון. בחודש ינואר השנה התגלה מזל"ט על מדשאת הבית הלבן. ברק ומישל אובמה היו באותה העת בביקור בהודו ולא נשקפה סכנה לחייהם. בנוסף לכך, מי שהטיס את המזל"ט, מדגם DJI Phantom שעלותו מאות דולרים בלבד, הוא עובד מדינה אמריקאי שהשתכר ולא ניסה להזיק לאיש.

הבית הלבן הוא אחד האתרים המאובטחים בעולם, אולם באופן פרדוקסלי עושה רושם שלגאדג'ט זול, שאפשר לרכוש בכל חנות צעצועים, יש יותר סיכוי לחדור למתחם אסטרטגי בהשוואה לטילים חכמים או למטוסי קרב, שמחירם עשוי להגיע לעשרות מיליוני דולרים.

כלי טייס בלתי מאוישים המריאו לשחקים כבר במהלך המאה ה-19 והם משמשים צבאות ככר עשרות שנים, אבל נראה שרק בשנים האחרונות הם נכנסו עמוק לתודעה וראייה לכך אפשר לראות באופן שבו הם מעוררים את הדימיון ומעלים שאלות מהותיות גם בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית, כפי שאפשר היה לראות בעונה האחרונה של "הומלנד" (ראו מסגרת). במקביל, הם צפויים להציב אתגר בפני מדינות ומאבטחי אישים, אבל זה חלק כמעט חסר משמעות במהפכה שהם עשויים לחולל בחיינו בעתיד הנראה לעין.

השינוי המשמעותי הוא הזליגה של הטכנולוגיה מהתחום הביטחוני לשורה של יישומים בעולם האזרחי. מי שתנסה להוביל את המהלך הזה היא אמזון. ענקית הקמעונאות האמריקאית הציגה כבר ב-2013 אבטיפוס של מזל"ט שמסוגל לשאת משקל של כ-2 קילוגרם למרחק של כ-15 קילומטר. שירות כזה, שעדיין כפוף למגבלות רגולטריות, עשוי לשנות לחלוטין את שוק המשלוחים. ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, משוכנע שההצלחה נמצאת מעבר לפינה: "זה יעבוד וזה יקרה, וזה יהיה נורא כיף", אמר בזוס.

גם בחתונות מסתכלים לשמים

מי שתומך בתזה של בזוס הוא היזם הישראלי גל קלקשטיין, שהיה פעיל בעבר בתחום האלגו טריידינג. קלקשטיין מעורב כיום ב-16 מיזמים, לרבות מזקקת וויסקי ובעתיד הוא מתכנן להקים מעבדת רובוטיקה ברעננה.

קלקשטיין הבין את היתרונות של מטוסים זעירים דווקא בנסיבות מצערות למדי. בתו נפצעה ואושפזה בבית החולים מאיר. האב התייעץ עם אורתופד מומחה בבית חולים אחר. "ראיתי שצריך להעביר את הדיסק שעליו צילום הרנטגן ממקום למקום ושאלתי את עצמי, למה בעצם לא להעביר את זה עם מזל"ט", הוא משחזר.

הילדה החלימה בינתיים אבל האב, איש אלגוריתמים וחובב גאדג'טים, רכש לעצמו מזל"ט וניסה לפתח לו תוכנה. "התחלתי להתעסק עם זה", הוא מספר, "והבנתי שעלות הפיתוח של אבטיפוס רציני תעמוד על כמיליון דולר". קלקשטיין שקל לגייס את הכסף, אבל הבין שיתקשה לרשום פטנט על המוצר ולכן בחר שלא להשקיע בתחום. למרות זאת, המזל"טים מהווים מבחינתו תחביב והוא בקיא ביישומים ובחידושים שהתחום יודע להציע.

קלקשטיין מספר, למשל, על מזל"טים שיכולים לצלם לוע של הר געש, על אחרים שמתעדים את הפעילות של הרכבת הקלה בירושלים ועל כאלה שמסייעים למערכת הביטחון למשימות שונות, בין השאר, כדי לצלם מרחוק את הנעשה בגזרת הר דב ובזירת נוספות. "מזל"טים יכולים לסייע גם לחקלאים", הוא אומר, "גם כדי לצלם שדות רחוקים וגם כדי לפזר, למשל, חומרי הדברה". נישה אחרת שבה השמים הם הגבול היא צילומי אירועים. בפעם הבאה שבה אתם מגיעים לחתונה, אתם מוזמנים להרים את הראש למעלה וייתכן שתגלו שם מזל"ט שמאובזר במצלמת גו פרו ומנציח את הזוג מתחת לחופה ועל רחבת הריקודים.

אנחנו יוצאים ממשרדו של קלקשטיין ברעננה, מתקדמים לעבר שדה נטוש ומרימים לאוויר מזל"ט כאילו היה מטוס צעצוע של נער נרגש. התקנות בישראל מחמירות מאוד ואוסרות להטיס את המטוסים הזעירים מעל לאנשים ובמרחק של פחות מחמישה קילומטר משדות תעופה. תקנה נוספת אוסרת על המזל"טים לרחף מעל לגובה של חמישים מטר.

עוברי אורח מרוחקים מתבוננים בנו, אבל קלקשטיין מבהיר שלא מדובר רק בגימיק מלהיב במיוחד. "היישום הכי מתבקש הוא בתחום המשלוחים. תחשוב שיש לך חנות של פיצה ואתה צריך להעסיק שליח, אבל לא בטוח שיהיו לך מספיק משלוחים במשמרת. מזל"ט יכול לפתור לך את הבעיה הזו".

- ומה יקרה אם הלקוח גר מחוץ לטווח? הסוללה הרי אמורה להיגמר תוך זמן לא ארוך.

"הסוללה יכולה להספיק למשך כשעה, בכפוף למשקל ולתנאי מזג האוויר, ולכן מה שחשבתי להקים בזמנו הוא צי של מזל"טים שידברו אחד עם השני. זה היה אמור לעבוד כמו בטר פלייס. צי של מזל"טים שיגיעו לנקודות הטענה ואז יוכלו להעביר את המטען אחד לשני. אפשר לכאורה לעשות גם משלוח לאילת ולהיעזר בדרך בעמודי חשמל או בלוחות סולאריים שמותקנים על בתים".

- אין סיכון שהמזל"ט ייתקל במכשול או יילך לאיבוד בדרך?

קלקשטיין: "בעזרת שימוש במצלמה, ב-GPS ובתוכנות ניווט כמו Google Maps, המזל"ט אמור לדעת לזהות שהוא ניצב בפני מכשול. אם הוא הולך לאיבוד, התוכנה אמורה לדעת להחזיר אותו לנקודה שממנה הוא המריא. לא מדובר במדע בדיוני - שירות הדואר של דובאי כבר עורך ניסויים להובלת חבילות".

להתלבש על זרמי רוח

אבל מזל"טים הם לא רק צעצוע יוקרתי. ד"ר איתן פישר מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון מספר שניתן להשתמש בהם כדי לייצר אנרגיה. "כשמדברים על מזל"טים", הוא אומר, "אז הם צורכים המון המון אנרגיה. השאלה היא איך לגרום להם לעוף לאורך זמן, בלי לבזבז הרבה סוללות. כשלוקחים כלי תעופה או כנפיים מעופפות ומציבים אותן בגובה רב, אני יכול להיעזר באנרגיית הרוח על מנת שתסובב את הטורבינות במהירות גבוהה.

"אני יכול לחבר את המזל"ט לקרקע בעזרת כבל מאוד ארוך ואז ליהנות מזרמי הסילון שיש בהם כמות כמעט אינסופית של אנרגיה. אחת הדוגמאות לחברה שמפתחת מוצר כזה היא Makani שנרכשה על-ידי גוגל. מדובר בחברה שמפתחת כלי תעופה שמחובר לקרקע ואוגר חשמל דרך טורבינות שמורכבות עליו".

- בעצם אתה לא מדבר על מזל"ט שינוע ממקום למקום אלא על כנפיים שיעמדו באמצע השמיים.

פישר: "כן, אבל מה שאנחנו עשינו זה משהו שהוא בין לבין. אנחנו בנינו דאון מאוד קל שבעצם 'מתלבש' על זרמי רוח נמוכים שנקראים טרמיקות. אתה יכול לראות לפעמים ציפורים שדואות על הזרמים האלה 10 או 11 שעות ביום והדאון שלנו פועל על אותו העיקרון. לפי הנתונים שאספה נאס"א, בעזרת דאון אחד או כמה דאונים אנחנו יכולים לייצר אנרגיה עבור תחנה מדברית".

- אנחנו מדברים פה על סדר גודל של חשמל למשפחה ולא על משהו שיחליף תשתיות חשמל מאסיביות.

"נכון, אבל אתה עדיין יכול לייצר את כל החשמל שלך בעצמך. זה קצת מתחרה עם התחום הסולארי. בשביל להגיע לכמויות מסחריות שיאפשרו להניע מפעל או עיר אתה צריך להעפיל לגובה ולהביא לשם כלים מאוד גדולים שמצד שני יהיו אווירודינמיים".

האיום הגדול של ההאקרים

הטכנולוגיה כבר קיימת והיא מתקדמת בקצב מהיר - עניין של כ-40 קילומטר בשעה - אבל יש סיבה לא רעה לכך שהרגולציה מעכבת אותה - היא נקראת כוח המשיכה. החזון של הובלת חפצים מנקודה לנקודה הוא ירוק, אלגנטי וזול, אבל כל התאוריה הזו יכולה לקרוס ברגע שבו מזל"ט אחד יתרסק על מכונית בכביש המהיר או גן ילדים ויגרום לאסון.

הפעילות הגוברת בשחקים עלולה ליצור זן חדש של בעיות אבטחה. המזל"ט שלכם מוביל משלוח בשווי אלפי דולרים מנקודה לנקודה? האקר עלול להשתלט עליו ולגנוב אותו במהלך הטיסה. רוני בכר, מנהל תחום תקיפה וסייבר בחברת אבנת אבטחת מידע, מסביר שמדובר באיום חדש.

מזל"טים שהמריאו מלבנון ורצועת עזה כבר חדרו לישראל ויורטו. עד כמה יש למערכת הביטחון יכולת למנוע ממזל"ט עם מטען נפץ או חיידקי אנתרקס להגיע לכנסת או לקרייה?

בכר: "אם מדובר בכלי טיס מאוד מאוד קטן, אז אפשר לשלוח אליו אפילו את כיפת ברזל. בעזרת כלי נשק יהיה לך מאוד קשה לפגוע בו. אתה תצטרך להשתמש במערכת שאני לא יודע אם היא קיימת. גם מבחינת הגילוי, ככל שהכלי יותר קטן, כך יהיה מאוד קשה לגלות אותו.

"אם מדובר במזל"ט שמנווטים אותו עד ליעד, אתה יכול לנסות לשבש את התדרים שמקשרים בין המפעיל לבין המטוס. מצד שני, יש לך גם כלי עצמאי שהוא מאוד 'טיפש'. אתה נותן לו מטרה, יש לו דלק לזמן מסוים ואתה אומר לו לטוס לעבר יעד מסוים. זה מה שנקרא 'שגר ושכח'".

- עד כמה זה קשה לנטרל מזל"ט כזה בדרך?

"הייתי אומר שזה כמו פריצה לרשת Wi-Fi. זה לא משהו שהוא בשמים ולדעתי כל האקר שמבין קצת יכול לעשות את זה. אופציה אחרת היא לנסות להשתלט על המצלמה של הרחפן ואז לראות למעשה את מה שהמפעיל שלו רואה.

"עד כמה זה קשה? זה תלוי מאוד ברמת ההשקעה של מי שפיתח את הדאון. יחד עם זאת, פריצה תהיה תהליך מאוד קשה ומורכב במידה וישנה הצפנה בין הקרקע למזל"ט".

המזל"טים נוחתים על מסך הטלוויזיה

אם מישהו חיפש עדות נוספת לכך שמטוסים זעירים ללא טייס הולכים ונכנסים לתוך חיינו, הוא מוזמן לפתוח טלוויזיה. בשנה האחרונה לא פחות משלוש סדרות מרכזיות בטלוויזיה האמריקאית התעסקו מקרוב בנושא המזל"טים (או בשמם באנגלית Drones), כששתיים מהן אף כרכו את עלילת העונה כולה סביב השימוש המואץ שעושה המעצמה הגדולה בעולם במזל"טים לצרכים צבאיים-מדיניים.

העונה הרביעית של הסדרה הפופולרית Homeland נפתחה עם ניסיון לחיסולו של טרוריסט מבוקש בשם חייסאם חקאני. מידע מודעיני שולח את המזל"טים של ארה"ב לחיסולו במהלך חתונה של קרוב משפחה. הטילים שנשלחים אל הקרקע מחסלים כמעט את כל המשפחה ואורחי החתונה, אך חקאני עצמו - מתברר בהמשך - כלל לא היה באזור.

בהמשך העונה, כשניצבת בפני ארה"ב הזדמנות נוספת לחסל ממזל"ט את המחבל המבוקש, הם נאלצים לעצור את פקודת הירי כשחקאני חוטף את ראש סוכנות הביון האמריקאית לשעבר, נצמד אליו ונעמד לצידו מול המצלמות של המזל"ט האמריקאי.

בעונה האחרונה של סדרת האקשן "24", תרחיש אימים מאפשר למשפחת מחבלים לחטוף שורה של מזל"טים שהיו בשירות ארה"ב לטובתם ומאיימים להתקיף ואף להרוג את נשיא ארה"ב או להשמיד ערים שלמות באנגליה, שם מתארח הנשיא האמריקאי. בצל הפגנות שיוצאות נגד השימוש במזל"טים, גיבור הסדרה ג'ק באואר מצליח להטות את הכף ולשים ידיו בזמן על המכשיר שאפשר לטרוריסטים להשתלט על המזל"טים וכמו בכל עונה של הסדרה המשובחת, מביא לסוף טוב את סיפור החטיפה.

דוגמה נוספת מהתקופה האחרונה לכיכובם של המזל"טים בטלוויזיה האמריקאית אפשר היה למצוא באחד הפרקים של הסדרה "הוואי 5-0" בתצורתה המעודכנת של השנים האחרונות. גם הפעם מדובר במזל"ט אמריקאי שנחטף מבסיס צבאי והפרק מתחיל בחיסול אוויר של שני תיירים. אחרי שהמזל"ט מכה בשנית ותוקף את הרוחצים בחופיה היפהפיים של הוואי, מוכרז מצב חירום באי והתושבים והתיירים מתבקשים להסתגר בתוך מבנים סגורים מפני אימת המזל"ט. הסוף הטוב מגיע רק אחרי שהאקר מטעם הצוות של 5-0 מצליח להשתלט על המזל"ט, השקט חוזר לאי האמריקאי.

מזל
 מזל